افراد ناشناس یک هتل محل سکونت مهاجران را آتش زدند

مهاجرستیزی در آلمان افزایش یافته است

از سال ۲۰۱۵ که مرکل سیاست درهای باز را برای مهاجران اعلام کرد، صدها هزار مهاجر عمدتا سوری و افغان به آلمان وارد شدند - AFP

پلیس آلمان در جست‌وجوی افرادی است که صبح جمعه، یک هتل را که قرار بود محل اسکان تعدادی از مهاجران افغان، سوری و اوکراینی شود، آتش زدند. پلیس اعلام کرد این افراد هرجای آلمان که باشند، ردیابی و بازداشت خواهند شد.

سحرگاه جمعه چند فرد ناشناس در منطقه باوتزن در ایالت زاکسن به هتل اسپره (spree) هجوم بردند و پس از شکستن شیشه‌های هتل، بخشی از آن را آتش زدند. به گفته رئیس پلیس باوتزن، با حضور سریع آتش‌نشانی، جلو گسترش آتش‌سوزی به بخش‌های دیگر هتل گرفته شد. پلیس منطقه چهره‌های مهاجرستیز در منطقه را عامل این حمله می‌د‌اند.

آرمین شوستر، وزیر کشور ایالت زاکسن، به رسانه‌ها گفت مهاجمان احتمالا قصد داشتند کل ساختمان را که قرار بود از هفته آینده یک گروه متشکل از ۳۰ پناهجو از کشورهایی از جمله سوریه، افغانستان و اوکراین را در خود جای دهند، تخریب کنند.

شوستر اضافه کرد که برای یافتن مقصران هر کاری انجام خواهد شد و تاکید کرد آن‌ها نماینده جامعه آلمان نیستند و بهای این کار خود را خواهند پرداخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مهاجران قبلا هم در هتل اسپره اقامت کرده بودند. این هتل بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ در اختیار موج عظیمی مهاجران قرار گرفت که از جنگ سوریه و افغانستان فرار می‌کردند. با فرمان دروازه‌های باز آنگلا مرکل، صدراعظم سابق آلمان، صدها هزار تن از شهروندان سوریه، افغانستان، عراق و چند کشور آفریقایی به‌سوی اتحادیه اروپا سرازیر شدند. شهر باوتزن هم که در مرز آلمان با لهستان و جمهوری چک قرار داشت، مسیر عبور مهاجران از سمت ترکیه بود. به همین دلیل بیشتر هتل‌های آن از جمله هتل اسپره در اختیار مهاجران قرار گرفت.

افراطی‌های ضدمهاجران این هتل را در سال ۲۰۱۶ به آتش کشیدند. در حال حاضر، شهر باوتزن و کل ایالت زاکسن، پایگاه حزب دست‌راستی آلترناتیو شده که سیاست‌های ضدمهاجرتش مشهور است.

از سال ۲۰۱۵ که مرکل سیاست درهای باز را برای مهاجران اعلام کرد، صدها هزار مهاجر عمدتا سوری و افغان به آلمان وارد شدند. به تبع چنین مهاجرت عظیمی، جرم و جنایت‌هایی که منشا آن مهاجران بودند هم افزایش یافت. در نتیجه، احزاب دست‌راستی با استفاده از حربه‌‌های ضدمهاجرتی فعالیت‌های خود را در آلمان گسترش دادند. حزب آلترناتیو برای آلمان که با اندیشه ضدمهاجرت، ضداسلام و دیدگاه‌های دیگر محافظه‌کارانه در سال ۲۰۱۳ شکل گرفت، از سال ۲۰۱۶ توانست به مدد نارضایتی از موج گسترده مهاجرت به آلمان به پارلمان‌های ایالتی راه یابد. بعد از آن هم این حزب توانست به مجلس فدرال آلمان وارد شود. هر چند از سال ۲۰۲۱ روند نفوذ احزاب محافظه‌کار در آلمان کاهش یافت، حزب آلترناتیو برای آلمان هنوز هم حضور خود در مجالس ایالتی را حفظ کرده است.

هفته گذشته نیز یک هتل محل اسکان مهاجران اوکراینی در سواحل دریای بالتیک در آلمان دچار آتش‌سوزی شد و کاملا از بین رفت. مقام‌های پلیس احتمال عمدی بودن این آتش‌سوزی را رد نمی‌کنند.