۴۰ نویسنده افغان به کمک انجمن قلم سوئیس به این کشور منتقل شدند

انجمن قلم سوئیس از دادگاه فدرال خواسته تا در مورد پرونده‌های رد‌شده نویسندگان افغان تجدیدنظر کند

فرانسه و آلمان بیشترین میزان فرهنگیان و هنرمندان افغان را در یک سال گذشته پناه دادند - KARIM SAHIB / AFP

به گزارش نشریه سوئیسی (WOZ)، در یک سال گذشته به کمک کارزار نویسندگان سوئیسی برای حمایت از نویسندگان افغان، دست‌کم ۴۰ نویسنده افغان با خانواده‌هایشان به سوئیس منتقل شده‌اند و ۹ تن دیگر نیز منتظرند ویزا دریافت کنند‌.

 این کارزار را یک استاد ادبیات سوئیسی به‌نام سابین هاوپت، با حمایت انجمن قلم آلمان -سوئیس آغاز کرد و نویسندگان معروفی مانند چارلز لوینسکی و لوکاس بارفوس نیز از این کارزار حمایت کرده‌اند.

نشریه WOZ نوشته است هرچند در آغاز این کارزار بیشتر بر حمایت مالی از نویسندگان افغان و تبادل پیام‌ میان آن‌ها و نویسندگان سوئیسی متمرکز شده بود، اما «تا حد زیادی زمینه دریافت ویزای بشردوستانه سوئیس را برای نویسندگان افغان فراهم کرد.»

سایت خبری سوئیس اینفو نوشته است که انجمن قلم سوئیس با اداره مهاجرت این کشور همکاری کرد تا زمینه انتقال نویسندگان افغان را فراهم کند، اما این کارزار را علنی نکرد، «تا مشکلی به لحاظ سیاسی برای اداره مهاجرت ایجاد نشود.»

به گزارش رسانه‌های سوئیسی، تاکنون ۴۰ تن از نویسندگان افغان از طریق این کارزار به سوئیس رسیده‌اند و ۹ تن دیگر منتظرند تا ویز‌ایشان صادر شود. با این حال، درخواست شماری از نویسندگان نیز رد شده است که انجمن قلم سوئیس از دادگاه اداری فدرال در سنت گالن، درخواست تجدیدنظر در مورد پرونده‌های آنان را کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که کشور سوئیس در روند تخلیه در ماه‌های نخست شهروندانش و کارمندان محلی را که با دولت این کشور کار کرده بودند، از افغانستان خارج کرد که شمار آنان نیز در مقایسه با کشورهای آلمان، بریتانیا و فرانسه زیاد نبود.

به گزارش رسانه‌های سوئیسی، به‌جز روند تخلیه شهروندان و کارکنان محلی، هر گونه پیشنهاد پناهندگی با وجود فشارهای شدید احزاب چپ و نیز سازمان ملل متحد از سوی دولت سوئیس رد شد.

هم‌زمان با خروج سراسیمه نیروهای ناتو از افغانستان و نیز طی یک سال پس از آن، ده‌ها هزار شهروند افغان که پیشینه کار در پروژه‌های کشورهای عضو ناتو در افغانستان را داشتند، به اشکال مختلف از کشور خارج شدند و به کشورهای اروپایی و آمریکایی رسیدند، اما از میان نویسندگان، شاعران و هنرمندان افغانستان فقط شمار اندکی به وسیله برخی پروژه‌های کوچک و کارزارهای انجمن‌های فرهنگی و هنری از کشور خارج شدند. در این میان، فرانسه و آلمان بیشترین میزان هنرمندان و نویسندگان افغان را پناه دادند.

کشور نروژ و سوئد نیز با لابی انجمن بین‌المللی قلم، برخی از اعضای انجمن قلم افغانستان را پذیرفتند، اما هنوز عده‌ای زیادی از شاعران، نویسندگان، هنرمندان و فعالان فرهنگی در افغانستان، ایران و پاکستان در بلاتکلیفی به‌سر می‌برند.

بیشتر از جهان