سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل: تحقیق درباره پهپادهای ایرانی «غیرقانونی» است

امیرعبداللهیان ادعا کرد جمهوری اسلامی آماده است در جلسه با اوکراین موضوع پهپادها را بررسی کند

امیرسعید ایروانی، آمریکا و سه کشور اروپایی آلمان، بریتانیا و فرانسه را به «نقض حقوق و منشور بین‌الملل» متهم کرد - twitter / rashasara1111

امیرسعید ایروانی، نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل، استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را «ادعای بی‌اساس» خواند و مدعی شد تحقیقات سازمان ملل در این خصوص که در چارچوب مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ انجام خواهد شد، «غیرقانونی» است.

نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل، کشورهای غربی را به ایجاد «ارتباط ساختگی» میان قطعنامه ۲۲۳۱ و استفاده از پهپادها در جنگ اوکراین متهم کرد و گفت: «این قطعنامه نه صادرات سلاح را منع کرده و نه به دبیرخانه سازمان ملل متحد برای اجرای تحقیقات دستورالعمل و ظرفیت لازم را داده است».

ایروانی در نامه به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، آمریکا و سه کشور اروپایی آلمان، بریتانیا و فرانسه را به «نقض حقوق و منشور بین‌الملل» متهم کرد و مدعی شد که این کشورها با «تفاسیر گمراه‌کننده، خودسرانه و ناقص از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، بین این قطعنامه و استفاده از پهپادها در درگیری اوکراین ارتباط ساختگی برقرار کرده‌اند تا از این طریق، ادعای بی‌اساس خود علیه جمهوری اسلامی ایران را توجیه کنند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های جمهوری اسلامی فروش پهپاد به روسیه برای استفاده علیه اوکراین را انکار می‌کنند؛ اما سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک، از سازمان ملل متحد خواسته‌اند تحقیقاتی را در این زمینه آغاز کند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، روز دوشنبه، ۲ آبان، در سخنانی گفت که ایران آمادگی دارد در جلسه مشترک با اوکراین موضوع استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی را بررسی کند. او در ادامه، همکاری‌های دفاعی تهران و مسکو را تایید کرد و افزود: «در گذشته تسلیحاتی از روسیه دریافت کرده‌ایم و امکاناتی به روسیه می‌دهیم.»

وزیر امور خارجه ایران با تکرار این ادعا که جمهوری اسلامی هیچ سلاحی برای جنگ با اوکراین به روسیه نداده است، گفت: «آمادگی داریم از طرف اوکراین هرگونه مدرکی که دارند ارائه کنند و اگر در این نشست، برای ما مشخص شود که روسیه از پهپاد ایرانی استفاده کرده است، ما بی‌تفاوت نخواهیم بود.»

با وجود انکار مقام‌های حکومت ایران، اوکراین و کشورهای غربی شواهدی در دست دارند که استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی را علیه اوکراین اثبات می‌کند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز دوشنبه، ۲۴ اکتبر (دوم آبان)، خبر داد که روسیه دو هزار فروند پهپاد شاهد-۱۳۶ به ایران سفارش داده است.

به گفته زلنسکی، ایران در قبال فروش سلاح به روسیه از این کشور برای توسعه برنامه‌های هسته‌ای خود کمک می‌گیرد. او همچنین گفت که «صدای نفرت‌انگیز» پهپادهای ایرانی هر روز در اوکراین شنیده می‌شود.

براساس اعلام ستاد کل ارتش اوکراین، نیروهای این کشور در ۲۴ ساعت منتهی به یکشنبه ۲۴ اکتبر، ۱۲ فروند پهپاد تهاجمی شاهد ۱۳۶ ساخت ایران را سرنگون کرده‌اند.

سازمان اطلاعات اوکراین همچنین خبر داد که پوشش زرهی سربازان روس را هم جمهوری اسلامی تامین می‌کند و در حال حاضر تعداد زیادی جلیقه ضدگلوله و کلاه نظامی ساخت ایران در روسیه موجود است. این مهمات ایرانی اکنون در «انبار ۱۰۶۱ مرکز تدارکات لشکر ۳ تفنگ موتوری» روسیه قرار دارند. بر اساس این خبر، قرار است در آینده، نزدیک به سه هزار قبضه وسیله حفاظت زرهی شامل یک هزار و ۵۰۰ عدد جلیقه ضدگلوله، یک هزار و ۵۰۰ عدد کلاه ایمنی ساخت ایران به روسیه منتقل شود.

سازمان اطلاعات اوکراین همچنین خبر داد که به‌زودی نیروهای جدید ایرانی به روسیه اعزام می‌شوند تا به این کشور برای استفاده از پهپاد آرش۲ کمک کنند.