نانسی پلوسی: ایران با تامین پهپاد برای روسیه اشتباه بزرگی کرده است

پلوسی از زمان حمله روسيه  به اوکراین در ۲۴ فوريه، حامی قوی ارائه کمک‌های نظامی به اوکراين بوده است

Damir SENCAR / AFP-پلوسی پس از ملاقات با آندره پلنکوویچ، نخست‌وزیر کرواسی، گفت: «فکر می‌کنم ایران اشتباه بزرگی می‌کند.»

نانسی پلوسی، رئيس مجلس نمايندگان آمريکا، روز دوشنبه، ۲۴ اکتبر (۲ آبان)، گفت ايران با تامين پهپاد برای روسيه به منظور حمله به اوکراین، امنیت جهان را کمتر می‌کند.

پلوسی پس از ملاقات با آندره پلنکوویچ، نخست‌وزیر کرواسی، گفت: «فکر می‌کنم ایران اشتباه بزرگی می‌کند.»

او تصریح کرد: «اول از همه بايد بتوانيم با پهپادها مقابله کنيم، که یک تکنولوژی خطرناک است و باید متوقف شود.»

پلوسی روز دوشنبه برای شرکت در مجمعی که هدف آن حمايت از استقلال اوکراين و بازگشت شبه‌جزيره کریمه به حاکمیت این کشور است، به زاگرب رفت.

او گفت: «مدتی است که تلاش می‌کنیم با ایران به توافق هسته‌ای برسیم تا جهان را به جای امن‌تری بدل کنیم، اما حالا ایرانی‌ها به کمک روسیه رفته‌اند و دنیا را به جای کمتر امنی تبدیل کرده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی ایران عرضه پهپاد به روسیه را برای استفاده در جنگ اوکراین، تکذیب کرده است و کرملین نیز در این باره اظهارنظر نکرده است.

پلوسی از زمان حمله روسيه  به اوکراین در ۲۴ فوريه، حامی قوی ارائه کمک‌های نظامی به اوکراين بوده است. پلوسی اوائل سال جاری از کشور جنگ‌زده اوکراین ديدن کرد.

اجلاس کریمه در زاگرب، پایتخت کرواسی، برگزار می‌شود. مقام‌های دولت اوکراين و کارشناسان بین‌المللی در اين اجلاس با تمرکز بر ادغام مجدد کریمه در اوکراین سخن خواهند گفت. مسکو در سال ۲۰۱۴ شبه‌جزیره کریمه را  که در اروپای شرقی و دریای سیاه واقع شده است، به روسیه ضمیمه کرد.

میخائیل پودلیاک، مشاور دفتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، در توییتر نوشته است: «ایران مسئول قتل اوکراینی‌ها است. حکومتی که به مردم خود ظلم می‌کند، اکنون به هیولاهای روسی برای قتل‌عام در قلب اروپا سلاح می‌دهد.» او افزوده است که این وضعیت نتیجه امتیاز دادن به یک حکومت استبدادی است و برای مهار این دیکتاتوری، تحریم کافی نیست.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین، نیز در واکنش به حملات موشکی و پهپادی اخیر روسیه به کشورش گفت که این حملات اوکراینی‌ها را شکست نمی‌دهد. حملات موشکی و پهپادی روسیه موجی از وحشت در میان مردم ایجاد کرد‌ه‌ است و حمله‌های هوایی علیه تمام مناطق اوکراین ادامه دارد. با این حال، زلنسکی می‌گوید: «دشمن نمی‌تواند ما را بشکند.»

 گزارش‌ها حاکی است که روسیه در این حملات از پهپادهای انتحاری شاهد ۱۳۶ ارسال‌شده از ایران، استفاده می‌کند.