زلنسکی: کمک اسرائیل به اوکراین محور پهپادی ایران-روسیه را متوقف می‌کند

اسرائیل از «نزدیکی خطرناک» میان ایران و روسیه در عرضه پهپادهای ساخت جمهوری اسلامی ایران برای حمله به اوکراین نگران است

رییس‌جمهوری اوکراین: اگر اسرائیل کمک کرده بود امروز شاهد اتحاد پهپادی ایران و روسیه نبودیم- HANDOUT / UKRAINIAN PRESIDENTIAL PRESS SERVICE / AFP

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، روز دوشنبه ۲۴ اکتبر، در پیامی از پیش ضبط‌ شده در کنفرانس دموکراسی هاآرتص گفت: «اگر دولت اسرائیل با عرضه سامانه دفاع هوایی به ارتش اوکراین موافقت کرده بود، اکنون محور هواپیماهای بدون سرنشین روسیه و ایران در اوکراین جولان نمی‌دادند.»

ر‌ییس‌جمهوری اوکراین در این پیام به کنفرانس نشریه اسرائیلی هاآرتص گفت: «اگر اوکراین فورا امنیت آسمان خود را تامین می‌کرد، روسیه انگیزه‌ای برای رو کردن به ایران نداشت تا برای وحشت و ترور طلب یاری کند.»

زلنسکی ضمن ابراز تاسف از تعلل اسرائیل در دادن سامانه‌های پیشرفته دفاع هوایی به اوکراین گفت: «ما از سال ۲۰۱۴ از اسرائیل درخواست کمک کرده‌ایم.»

رییس‌جمهوری اوکراین به اسرائیلی‌ها هشدار داد که ایران «فقط به دنبال پول نیست» زیرا به گفته او روسیه با کمک در برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و ارائه دانش هسته‌ای، هزینه پهپادهای دریافتی از ایران را پرداخت می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زلنسکی گفت: «این دقیقا معنای اتحاد آنهاست.» او در کنفرانس نشریه اسرائیلی هاآرتص گفت: «اگر سیاستمداران شما در آن زمان تصمیم می‌گرفتند که با درخواست ما موافقت کنند، اتحاد میان ایران و روسیه برای عرضه و تقاضای پهپاد اتفاق نمی‌افتاد.»

رییس‌جمهوری اوکراین در ادامه پیام ویدیویی خود از سیاست اسرائیل در قبال جنگ اوکراین و روسیه انتقاد کرد و گفت زمان آن فرا رسیده است که اسرائیل تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد در کنار کشورهای دمکراتیک قرار بگیرد «یا در کنار آن‌هایی که چشمان خود را بر ترور روسیه می‌بندند.»

زلنسکی گفت: «در هشت ماه جنگ، روسیه تقریبا۴۵۰۰ موشک به اوکراین شلیک کرده است و زرادخانه موشکی آن تقلیل می‌رود. از همین روست که به دنبال تسلیحات مقرون‌به‌صرفه در کشورهای دیگر رفت و چنین سلاح‌هایی را در ایران یافت.»

زلنسکی مدعی شد که ایران فعالانه به «فاشیسم روسیه» کمک می‌کند. او ضمن اشاره به حمایت مردم اسرائیل از اوکراین «در سرزمین موعود»، گفت که حمایت از اوکراین «به سیاست ربطی ندارد، بلکه درباره ارزش‌ها است.»

زلنسکی گفت که اگر اوکراین و اسرائیل مانند سایر دموکراسی‌ها با هم کار کنند، اتحاد روسیه و ایران بی‌معنی می‌شود. او همچنین ابراز امیدواری کرد که «شاهد حمایت اسرائیل در آسمان خواهیم بود.»

رییس‌جمهوری اوکراین در حالی درخواست از اسرائیل برای کمک به کشورش در دادن سامانه دفاع موشکی را مطرح کرده است که یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، در روز دوشنبه گزارش‌هایی را رد کرد که گفته‌اند اسرائیل از اوکراین حمایت نمی‌کند. لاپید گفت که اسرائیل «در حمایت از اوکراین فعال است و ما منافع امنیت ملی خود را در نظر می‌گیریم.»

لاپید به نشریه اورشلیم‌پست گفت که اسرائیل از «نزدیکی خطرناک» میان ایران و روسیه در عرضه پهپادهای ساخت جمهوری اسلامی ایران برای حمله به اوکراین نگران است و از همین رو به طور روزانه موضع خود در جنگ اوکراین را بررسی می‌کند.

او در این مصاحبه که روز یکشنبه انجام شد، گفت: «نزدیک شدن خطرناک روسیه و ایران چیزی نیست که از آن غافل شویم یا در مورد آن دست روی دست بگذاریم.»

در جمعه گذشته حملات موشکی منتسب به اسرائیل، انبار و کارگاه‌های ساخت موشک در سوریه را تخریب کرد که منابع آگاه گفته‌اند تحت مدیریت سپاه پاسداران جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان فعالیت می‌کردند.

روسیه در چند هفته گذشته و همزمان با عقب‌نشینی در برخی از میدان‌های جنگ در اوکراین، با پهپادهای ساخت ایران به مواضعی در سراسر اوکراین حمله کرده است. برخی مقام‌های اوکراینی گفته‌اند که این کشور میدان آزمون پهپادهای ایرانی برای هدف نهایی تهران در حمله به اسرائیل است.