شروع خیزش سراسری در سی‌ام مهر با اعتصاب کارگران و دانشجویان

کارگران کارخانه آیدین و گروه ملی فولاد خوزستان اولین روز اعتصاب خود را آغاز کردند

صبح روز شنبه با خبرهایی از خیزش سراسری مردم ایران آغاز شد. اعتصابات سراسری با همراهی گروه‌های دیگری از کارگران کارخانه‌های مختلف ادامه یافت. هم‌زمان تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف ایران و همچنین شهرهای مختلف در سراسر جهان آغاز شد.

بر اساس گزارش‌ها ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، بازارهای سنندج، بوکان، مریوان و سقز در اعتصاب کامل به سر می‌برند. بازاریان در شهرک صنعتی سنندج نیز اقدام به بستن مغازه‌ها و ممانعت از حضور در محل کار خود کردند.

بر اساس گزارش‌ها گروه ملی فولاد خوزستان وارد اعتصاب کامل شد. این مجتع، یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان فولاد ایران است و اولین اعتصاب در حوزه صنایع فولاد در خیزش سراسری مردم ایران به شمار می‌رود.

صدها نفر از کارکنان شرکت آیدین تبریز با شعار «بی‌شرف، بی‌شرف»  شنبه سی مهر، دست از کار کشیدند و اعتصاب کردند. کارگران تبریز در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات‌شان در محوطه شرکت دست به تجمع اعتراضی زدند.

بر اساس تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی کامیون‌داران جاده ساوه نیز از صبح روز شنبه در اعتصاب کامل به سر می‌برند. همچنین گزارش‌هایی مبنی بر پیوستن پرسنل نیروگاه سیکل ترکیبی آبادان به اعتصابات سراسری منتشر شده است.

اعتراضات جهانی ایرانیان در خارج از کشور نیز با تجمع ایرانیان در جاکارتا اندونزی، ملبورن استرالیا و آکلند نیوزلند آغاز شد. صدها نفر از ایرانیان با تجمع در این شهرها از خیزش سراسری مردم ایران حمایت کرده و شعار «مرگ بر جمهوری اسلامی» و «زن، زندگی، آزادی» سر دادند.

تجمع دانشجویان دانشگاه مازندران در میدان نیمای این دانشگاه در حالی شکل گرفت که با برخورد شدید نیروهای حراست، بسیج و انجمن اسلامی این دانشگاه با دانشجویان معترض همراه شد. این تجمع با مقاومت دانشجویان معترض ادامه پیدا کرد. در این تجمع دانشجویان شعار «دانشجوی زندانی آزاد باید گردد» سر دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشجویان همچنین در دانشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه جندی‌شاپور در اهواز، دانشگاه شهید بهشتی تهران، دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند.

دانشجویان دانشگاه شریف نیز بار دیگر با برگزاری تجمع اعتراضی در این دانشگاه با خیزش سراسری مردم ایران همراهی کردند. دانشجویان دختر و پسر این دانشگاه با وجود ممانعت نیروهای حراست به طور مشترک در سلف‌های غذاخوری دانشگاه شرکت کردند.

 از ظهر روز شنبه و پیش از شروع اعتراضات مردم در شهرهای مشهد، سنندج، اصفهان و تهران در خودروهای خود در خیابان‌های شهر بوق اعتراضی زدند و با این کار شروع اعتراضات سراسری و همراهی با معترضان را اعلام کردند.

بر اساس آنچه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است اعتصاب اصناف موبایل و الکترونیک در تهران نیز ساعت ۱۵ در خیابان جمهوری آغاز خواهد شد و موبایل‌فروشان این بخش از شهر به اعتصابات و اعتراضات سراسری در خیابان‌ها خواهند پیوست.

از ساعت ۱۴ به وقت اروپا نیز ده‌ها هزار نفر از ایرانیان در شهر برلین گرد هم خواهند آمد تا همبستگی خود با خیزش سراسری مردم ایران را به نمایش بگذارند. در ساعات گذشته تصاویری از ایرانیان ساکن دیگر کشورهای اروپایی منتشر شده که نشان می‌دهد ایرانیان از شهرهای مختلف با قطار، اتوبوس و هواپیما به سمت برلین در حرکت هستند.