صدای آژیر و انفجار در کی‌یف؛ پهپادهای انتحاری به مناطق مسکونی حمله کردند

در نشست لوکزامبورگ، موضوع استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی بررسی می‌شود

شهردار کی‌یف از آسیب رسیدن به مناطق مسکونی خبر داد - AFP

یک هفته پس از حمله موشکی روسیه به اوکراین، صبح دوشنبه، ۱۷ اکتبر، بار دیگر آژیر حمله‌ هوایی در کی‌یف به صدا درآمد و این شهر هدف حملات پهپادهای «کامیکازه» قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، صبح دوشنبه دست‌کم چهار پهپاد جنگی به مناطق مسکونی در کی‌یف اصابت کردند. گفته می‌شود تاکنون ۱۸ نفر از زیر آوار نجات یافته‌اند اما احتمال می‌رود که افراد بیشتری هنوز زیر آوار باشند.

آندری یرماک، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری اوکراین، در گفت‌وگو با رسانه‌ها، حمله پهپادی به کی‌یف را تایید کرد و گفت که در چند نقطه از پایتخت انفجار رخ داده است. ویتالی کلیتچکو، شهردار کی‌یف، هم از آسیب رسیدن به مناطق مسکونی خبر داد؛ از وقوع حملاتی مشابه در مناطقی از اودسا و خارکیف، دیگر شهرهای اوکراین، نیز اخباری منتشر شده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در واکنش به رگبار حملات موشکی و پهپادی اخیر روسیه به کشورش گفت که این حمله‌ها اوکراینی‌ها را شکست نمی‌دهد. حملات موشکی و پهپادی روسیه موجی از وحشت در میان مردم ایجاد کرد‌ه‌ است و حمله‌های هوایی علیه تمام مناطق اوکراین ادامه دارد؛ با این حال زلنسکی می‌گوید: «دشمن نمی‌تواند ما را بشکند.»

هم‌زمان با موج حملات هوایی روسیه علیه اوکراین، اتحادیه اروپا قصد دارد ماموریت آموزش ۱۵ هزار سرباز اوکراینی را آغاز کند و برای خرید تسلیحات و با هدف حمایت نظامی بیشتر هم ۵۰۰ میلیون یورو به اوکراین اختصاص دهد. انتظار می‌رود که این تصمیم‌های جدید در نشست وزرای خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در نشست آتی لوکزامبورگ تصویب شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیپلمات‌های اروپایی معتقدند ماموریت آموزش سربازان اوکراینی باید تا ماه آینده عملیاتی شود. یکی از دیپلمات‌ها در همین زمینه گفت: «این یک قدم بزرگ برای اتحادیه اروپا است؛ ما هرگز ماموریتی آموزشی با این وسعت انجام نداده‌ایم.»

روسیه در فوریه ۲۰۲۲ به اوکراین حمله کرد و اکنون با گذشت هشت ماه از شروع جنگ، نیروهای اوکراین در حال پیشرفت در میدان جنگ‌اند و حامیان غربی کی‌یف می‌خواهند مطمئن شوند که نیروهای این کشور توان ادامه جنگ را دارند.

حملات موشکی و پهپادی جدید روسیه علیه اوکراین از روز دوشنبه، ۱۰ اکتبر، آغاز شد. در این حمله‌ها، چندین شهر در مناطق جنوبی و غربی اوکراین هدف قرار گرفتند. اوکراین می‌گوید روسیه با پهپادهای ساخت ایران این کشور را هدف قرار می‌دهد اما مقام‌های جمهوری اسلامی ایران فروش سلاح به روسیه را انکار کرده‌اند. وزرای خارجه کشورهای اروپایی در نشست لوکزامبورگ درباره پهپادهای ایرانی که در اختیار روسیه قرار گرفته است، نیز صحبت می‌کنند.

روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی نوشت که روسیه پس از پهپادهای انتحاری، حالا ده‌ها موشک بالیستیک کوتاه‌برد از نوع ذوالفقار و فاتح ۱۱۰ هم از جمهوری اسلامی ایران خریده است.

سازمان ملل متحد در گزارشی جدید، اعلام کرد که حمله نظامی روسیه به اوکراین تبعات اقتصادی داشته و چهار میلیون کودک را در سراسر اروپای شرقی و آسیا مرکزی فقیر کرده است. یونیسف هم اعلام کرد که «سنگین‌ترین بار بحران اقتصادی ناشی از جنگ اوکراین را کودکان به دوش می‌کشند».

بیشتر از جهان