تجمع خانواده‌ها در مقابل زندان اوین؛ نگرانی یک ایران برای فرزندانش‌

خبرها از بند ۷ و ۸ اوین حاکی از ادامه تنش‌ها در صبح یکشنبه است

خانواده‌های زندانیان سیاسی از صبح روز یکشنبه در مقابل زندان اوین تجمع کرده و خواستار اطلاع از وضعیت فرزندان زندانی خود شده‌اند.

شنبه شب، در حالی که بیست‌ونهمین روز از خیزش سراسری مردم ایران با اعتراض‌های سراسری در شهرهای مختلف ایران ادامه داشت، وقوع آتش‌سوزی در زندان اوین به مهم‌ترین خبر رسانه‌ها و فضای مجازی تبدیل شد. صدای تیراندازی و انفجار بمب‌های صوتی که بیش از هفت ساعت از داخل زندان اوین شنیده می‌شد، هم نگرانی‌ها را افزایش داد.

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه ساعت ساعت ۳ بامداد به وقت ایران، ویدیوهایی از داخل زندان اوین منتشر کرد تا نشان دهد شرایط در این زندان آرام است و زندانیان در آرامش خوابیده‌اند. خبرگزاری میزان محل آتش‌سوزی را کارگاه خیاطی این زندان عنوان و با نشان دادن شیشه‌های سالم این کارگاه، وقوع انفجار را تکذیب کرد.

با این حال، گزارش‌ها از زندان اوین و حوالی آن متفاوت است. آتنا دائمی، فعال سیاسی، توییتر نوشت که در کنار ساختمان فرهنگی و نزدیک بند ۷ و ۸ اوین مقر آتش نشانی وجود دارد که همیشه در حالت آماده‌باش است و در نتیجه اگر آتش‌سوزی از کارگاه خیاطی شروع شده بود، به‌راحتی قابل مهار بود.

از سوی دیگر، مردم حاضر در حوالی زندان اوین اطلاع دادند که شیشه خانه‌های اطراف بر اثر موج انفجارها شکسته است. انفجارهایی که هنوز علت اصلی آن مشخص نیست اما در ویدیوهای منتشرشده، نور انفجار فلش بنگ، یک بمب صوتی که به اختلال لحظه‌ای شنوایی و بینایی منجر می‌شود، از داخل زندان اوین دیده می‌شود.

بر اساس اخبار منتشرشده، آتش‌سوزی در بند ۷ زندان اوین رخ داده است؛ بندی که جمهوری اسلامی مدعی‌ است زندانیان مالی در آن نگهداری می‌شوند؛ در صورتی که زندانیان سیاسی که در اعتراض‌های اخیر بازداشت شده‌اند نیز در آن بند نگهداری می‌شدند.

از حادثه رخ‌داده هنوز جزئیات چندانی منتشر نشده است اما بر اساس اعلام خانواده‌ برخی زندانیان در رسانه‌های اجتماعی، جو زندان اوین از صبح شنبه متشنج بود و صدای درگیری میان زندانیان و مسئولان زندان شنیده می‌شد. این درگیری‌ها در نهایت، حوالی ساعت ۱۸ تا ۱۹ به صدای تیراندازی و اعتراض زندانیان منتهی شد. زندانیان بند ۸ اوین نیز با شنیدن صدای اعتراض و تیراندازی از بند ۷، به این موضوع اعتراض کردند که مسئولان زندان به آن‌ها نیز حمله‌ور شدند و با اسلحه‌های ساچمه‌ای و جنگی، تعدادی از زندانیان را مجروح کردند.

در حالی که خبرگزاری قوه قضاییه خبر داد که زندانیان مقیم اوین شب شنبه با خانواده‌های خود تماس گرفتند و یکشنبه نیز طبق روال معمول، امکان تماس برای زندانیان فراهم است، کماکان هیچ‌یک از زندانیان بند ۷ و ۸ زندان اوین با خانواده‌هایشان تماس نگرفته‌اند. این در حالی است که برخی از زندانیان بند ۲۰۹ اوین بامداد یکشنبه به خانواده‌هایشان تلفن زدند و خبر سلامت خود را اعلام کردند. ‎همسر محمد حبیبی، فعال صنفی فرهنگیان، صبح یکشنبه گفت که همسرش ساعت ۸:۳۰ صبح با او تماس گرفته و خبر سلامت خود و دیگر معلمان زندانی در بند ۴ اوین را اطلاع داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، خبرگزاری فارس نیز ادعای درگیری صوری بین تعدادی از زندانیان بند ۷ اوین با زندانیان بند ۸ را مطرح کرد. البته این خبرگزای زندانیان این دو بند را زندانیان مالی و سارقان نامید؛ در صورتی که بسیاری از زندانیان سیاسی نیز در این دو بند حضور دارند. این خبرگزاری با تکرار ادعای آتش‌سوزی در کارگاه خیاطی، مدعی شد که برخی زندانیان برای درگیری با نیروهای امنیتی سلاح سرد داشتند.

این خبرگزاری اعلام کرد که برخی زندانیان در میانه درگیری‌ها برای فرار از زندان اقدام کردند که در ضلع شمالی زندان، وارد میدان مین شدند و صدای انفجارها به همین علت بوده است. به گفته خبرگزاری فارس، در پی این حادثه، هشت نفر از زندانیان مجروح شده‌اند. این در حالی‌ است که ایران اینترنشنال در خبری اعلام کرد رویت دست‌کم چهار جنازه در بهداری این زندان گزارش شده است. شب شنبه همچنین خبر آماده‌باش برخی بیمارستان‌های اطراف زندان اوین برای پذیرش تلفات این حادثه هم منتشر شده بود.

نیکی محجوب، روزنامه‌نگار، در توییتر، خبر داد که شرایط  بند ۷ و ۸ اوین صبح یکشنبه نیز متشنج بوده است. صبح یکشنبه صدای آژیر در بند ۷ به صدا در آمد و نیروهای امنیتی به سمت زندانیان گازهای رنگی و گاز اشک‌آور پرتاب کردند. گفته می‌شود در این درگیری‌‎ها، بیش از ۳۰۰ تیر شلیک شده است و مجروحان این حمله نیروهای امنیتی نیز به بهداری زندان منتقل شده‌اند. این در حالی‌ است که دادستان تهران صبح یکشنبه اعلام کرده بود اوضاع زندان اوین از ساعاتی پیش آرام شده و آرامش برقرار است.

خانواده زندانیان و مردم با شنیدن این اخبار به سمت زندان اوین روانه شدند و مسیرهای منتهی به این زندان دقایقی پس از انتشار اخبار، بسته شد. از سوی دیگر، خانواده برخی زندانیان مقابل زندان اوین تجمع کردند و خواهان کسب اطلاع از سلامت فرزندانشان شدند. جمهوری اسلامی و مسئولان زندان تاکنون به نگرانی خانواده زندانیان علی‌الخصوص محبوسان بندهای ۷ و ۸ اوین، پاسخ روشنی نداده‌اند.