آلاینده‌های ناشی از سیگار بیماری‌های پوستی ایجاد می‌کنند

اگر اتومبیل دست‌دومی بخرید که صاحب قبلی‌ آن سیگاری باشد، سلامتی خود را تا حدودی در معرض خطر قرار می‌دهید

ذرات غبار باقی‌مانده از دود کردن تنباکو به نام «تی‌اچ‌اس»، ممکن است به‌طورنامحدود روی سطوح داخلی باقی بماند- Canva

بر اساس یک مطالعه‌ جدید، ته‌مانده آلاینده‌هایی که از دود تنباکو روی سطوح باقی می‌مانند و به آن‌ها دود دست‌سوم نیز می‌گویند، ممکن است بیماری‌های پوستی ایجاد کند.

این پژوهش که به‌تازگی در مجله ئی‌بایومدسین (eBioMedicine) منتشر شد، حاکی از آن است که ذرات غبار باقی‌مانده از دود کردن تنباکو به نام تی‌اچ‌اس (THS)، ممکن است به‌طورنامحدود روی سطوح داخلی باقی بماند و هم سیگاری‌ها و هم غیرسیگاری‌ها را به‌طور بالقوه در معرض [آثار] زیان‌بار خود قرار دهد.

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا در ریورساید دریافتند که به‌شدت در معرض تی‌اچ‌اس قرار گرفتن پوست به افزایش میزان مولکول‌هایی در بدن منجر می‌شود که به شروع بیماری‌های پوستی مانند درماتیت تماسی و پسوریازیس مرتبط می‌شوند.

شین ساکاماکی-چینگ، یکی از نویسندگان همکار این مطالعه، در بیانیه‌ای گفت: «ما دریافتیم قرار گرفتن پوست انسان در معرض تی‌اچ‌اس به آغاز سازوکارهای بیماری التهابی پوست منجر می‌شود و نشانگرهای زیستی ادرار را برای نشان دادن آسیب اکسیداتیو که ممکن است به بروز بیماری‌های دیگری مانند سرطان، بیماری قلبی و تصلب شرایین منتهی شود، ارتقا می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشمندان در این مطالعه، ۱۰ شرکت‌کننده سالم غیرسیگاری ۲۲ تا ۴۵ ساله را که هر کدام لباس‌های آلوده به تی‌اچ‌اس پوشیده بودند، ارزیابی کردند.

شرکت‌کنندگان نمی‌دانستند لباس‌هایشان تی‌اچ‌اس دارد و دست‌کم ۱۵ دقیقه در هر ساعت روی تردمیل راه می‌رفتند یا می‌دویدند تا تعریق را بیشتر کنند و جذب تی‌اچ‌اس را از طریق پوست را افزایش دهند.

سپس دانشمندان در فواصل منظم، از شرکت‌کنندگان نمونه خون و ادرار گرفتند تا تغییرهای پروتئینی ناشی از تی‌اچ‌اس را شناسایی کنند.

پژوهشگران این نتایج را با نتایج شرکت‌کنندگان موقعیت کنترل که لباس تمیز پوشیده بودند، مقایسه کردند.

دکتر ساکاماکی-چینگ گفت: «ما دریافتیم که به‌شدت در معرض تی‌اچ‌اس قرار گرفتن به افزایش نشانگرهای زیستی ادرار منجر می‌شوند که نشان‌دهنده آسیب اکسیداتیو دی‌ان‌ای، چربی و پروتئین است و این نشانگرهای زیستی پس از پایان مواجهه، بالا باقی ماندند.»

او افزود: «سیگاری‌ها نیز در این نشانگرهای زیستی همان افزایش را نشان می‌دهند. یافته‌های ما می‌تواند در تشخیص بیمارانی که در معرض تی‌اچ‌اس قرار داشته‌اند، به پزشکان کمک کند و راهبردهای تنظیمی برای مدیریت اصلاح محیط‌های داخلی آلوده به تی‌اچ‌اس را توسعه دهد.»

در حالی که قرار گرفتن در معرض ذرات دود در ۱۰ شرکت‌کننده «نسبتا کوتاه» بود و تغییرهای قابل‌توجهی در پوست آن‌ها ایجاد نکرد، دانشمندان می‌گویند تغییرهای مولکولی در خون آن‌ها که به فعال شدن التهاب‌های پوستی تماسی، پسوریازیس و سایر بیماری‌های پوستی در مراحل اولیه مربوط است، افزایش نشان می‌دهد.

پرو تالبوت، یکی دیگر از نویسندگان این مطالعه، گفت: «در مورد واکنش‌های سلامتی انسان به قرار گرفتن در معرض تی‌اچ‌اس دانش کلی چندانی وجود ندارد.»

دکتر تالبوت افزود: «اگر اتومبیل دست‌دومی بخرید که صاحب قبلی‌ آن سیگاری باشد، سلامتی خود را تا حدودی در معرض خطر قرار می‌دهید. اگر به یک کازینو بروید که سیگار کشیدن در آن مجاز باشد، پوست خود را در معرض تی‌اچ‌اس قرار می‌دهید. چنین موضوعی در مورد اقامت در اتاق هتلی که ساکن قبلی‌ آن سیگاری بوده است، نیز صدق می‌کند.

دانشمندان می‌گویند این یافته‌ها، این ایده را تقویت می‌کنند که قرار گرفتن پوست در معرض تی‌اچ‌اس ممکن است به شروع بیماری‌های پوستی ناشی از التهاب منجر شود.

© The Independent