نخست‌وزیر بریتانیا وضعیت مردم افغانستان را نگران‌کننده خواند

اعتراض به کشتار هزاره‌ها در افغانستان پارلمان بریتانیا را به واکنش واداشت

اعتراض‌های گسترده افغان‌ها به کشتار هدفمند هزاره‌ها در افغانستان مجلس بریتانیا را هم به واکنش واداشت. هم‌زمان با برگزاری نشست هفتگی مجلس بریتانیا، افغان‌های مقیم انگلستان مقابل ساختمان نخست‌وزیری بریتانیا جمع شدند و سپس به سمت ساختمان مجلس بریتانیا راهپیمایی کردند. 

آنتونی براون، نماینده حزب حاکم محافظه‌کار بریتانیا، در سخنانی، با اشاره به نسل‌کشی هزاره‌ها در افغانستان، از نخست‌وزیر بریتانیا خواست با نمایندگان معترضان دیدار کند و در قبال کشتار هزاره‌ها در افغانستان واکنش لازم را نشان دهد. براون در این نشست گفت: «امروز بیرون مجلس، هزاره‌ها از سراسر بریتانیا از جمله از حوزه انتخاباتی من، جمع شده‌اند و برای توقف کشتار مردم خواستار حمایت بین‌المللی‌اند. در اینجا امروز نمایندگان شورای هزاره‌های بریتانیا هم حضور دارند. از نخست‌وزیر می‌پرسم که آیا او در حمایت از هزاره‌ها برای توقف کشتار آنان همراهی خواهد کرد؟ او باید از وزیرانش بخواهد با این نمایندگان دیدار کنند.»

لیز تراس، نخست‌وزیر بریتانیا، نیز با ابراز نگرانی از وضعیت هزاره‌ها در افغانستان، آنچه را در افغانستان در حال وقوع است، به‌شدت نگران‌کننده خواند و از پسروی حقوق زنان و افزایش محرومیت‌ آنان از فرصت‌ها اظهار تاسف کرد.

نخست‌وزیر بریتانیا گفت: «بریتانیا در نظر دارد برای حمایت از زنان و دختران افغانستان بودجه مشخصی اختصاص دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لیز تراس همچنین از وزیر خارجه بریتانیا خواست با نمایندگان معترضان دیدار کند.

پس از آن، آنتونی براون در حساب توییتر خود عکسی از نماینده شورای هزاره‌ها در بریتانیا همراه با جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، منتشر کرد. این عکس نشان می‌دهد که معترضان با وزیر خارجه بریتانیا دیدار کرده و مطالباتشان را مطرح کرده‌اند.

نسل‌کشی هزاره‌ها و افزایش حملات به آنان در افغانستان واکنش‌های جهانی را در پی داشت. پس از اینکه هزاران تن از شهروندان افغانستان در گوشه‌وکنار جهان در اعتراض به این نسل‌کشی، اعتراض و راهپیمایی کردند، سیاستمداران و چهره‌های مطرح دنیا نیز با اعتراض افغان‌ها همراه شدند. هم‌زمان، کارزار توییتری با هشتگ «نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید» نیز به راه افتاد که تا روز پنجشنبه، ۱۰ میلیون بار بازنشر شد.

گروه طالبان که در حال حاضر قدرت را در افغانستان به دست دارند، ادعا می‌کنند که حملات علیه هزاره‌های افغانستان کار داعش است؛ اما بیشتر هزاره‌ها معتقدند که در بیشتر این حملات خود طالبان هم دست دارند.