مردان در کنار زنان در کارزار «پایان نسل‌کشی هزاره‌ها»

مهناز افشار و فرشته حسینی، بازیگران سینمای ایران، به این کارزار پیوستند

این نخستین بار است که شمار زیادی از مردان در کنار زنان در افغانستان به نسل‌کشی هزاره‌ها اعتراض می‌کنند- عکس از ایندیپندینت فارسی 

مردان و زنان ساکن شهرستان‌های جاغوری و مالستان غزنی افغانستان به کشتار دانش‌آموزان هزاره در آموزشگاه کاج در غرب کابل اعتراض کردند.

روز پنجشنبه، ده‌ها مرد و زن در مسجدی در شهرستان جاغوری استان غزنی گرد آمدند و خواهان «پایان نسل‌کشی هزاره‌ها» در افغانستان شدند. این مردان و زنان شعار «عدالت، عدالت، خسته‌ایم از جهالت» و «هزاره بودن جرم نیست» سر دادند. از سوی دیگر، دختران دانشجو در جاغوری هم به یاد قربانیان حمله انتحاری به آموزشگاه کاج شمع روشن کردند.

در همین حال شماری از زنان شهرستان مالستان غزنی هم به کارزار توقف نسل‌کشی هزاره‌ها پیوستند و با شعار «نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید» و «تحصیل حق ما است» در خیابان‌های مالستان تظاهرات کردند.

در ادامه حمایت هنرمندان و فرهنگیان از کارزار پایان نسل‌کشی هزاره‌ها، فرشته حسینی، بازیگر زن افغان‌تبار سینمای ایران به هم به این کارزار پیوست. او در اینستاگرام نوشت: «شکسته شده‌ایم از این همه مرگ، این همه درد.»

مهناز افشار، بازیگر شناخته‌شده ایرانی، نیز ضمن استفاده از هشتگ نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید، نوشت: «دختران ایران و افغانستان! حق زندگی شما گرفته شده است،‌ قلب من کنار شما است و من صدای شما هستم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال شماری از شهروندان افغانستان در هند هم به این کارزار پیوستند. این شهروندان که در واکنش به قتل جوانان در آموزشگاه کاج تجمع‌های اعتراضی در دهلی برگزار کرده بودند، می‌گویند با آنکه برای تظاهرات مجوز گرفته بودند، پلیس آنان را بازداشت کرد.

پس از حمله انتحاری روز جمعه، ۳۰ سپتامبر، به آموزشگاه کاج در دشت برچی کابل که در آن ۵۴ تن از جوانان هزاره که بیشترشان دختران نوجوان بودند، جان باختند، در چندین شهر افغانستان تظاهرات اعتراضی برپا شد. در این تظاهرات که بیشتر آن‌ها را زنان به راه انداختند، پایان دادن به نسل‌کشی و کشتار هزاره‌ها در افغانستان خواسته اصلی معترضان بود.

شماری از شهروندان افغانستان در کشورهای پاکستان، کانادا، ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی نیز در اعتراض به قتل هدفمندانه هزاره‌ها در افغانستان به خیابان‌ها آمدند.

اعتراض‌های زنان در کابل، هرات، مزار شریف و کاپیسا با برخورد خشونت‌آمیز طالبان پاسخ داده شد و افراد این گروه زنان را کتک زدند یا با شلیک گلوله فراری دادند و حتی تعدادی از زنان معترض را به مدت چند ساعت بازداشت کردند.

بیشتر از جهان