کارزار «توقف نسل‌کشی هزاره ها» در شبکه‌های اجتماعی از مرز یک میلیون گذشت

این کارزار پس از حمله انتحاری به آموزشگاه «کاج» در دشت برچی، در شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی شد

در حمله انتحاری بر آموزشگاه کاج ۵۳ جوان جان باختند و ۱۱۰ جوان زخم برداشته اند عکس از AFP

کارزار «توقف نسل‌کشی هزاره‌ها» در شبکه‌های اجتماعی از مرز یک میلیون گذشت. این کارزار پس از حمله انتحاری به آموزشگاه «کاج» در دشت برچی که جان ده‌ها جوان هزاره را گرفت، در شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی شد و واکنش‌های جهانی بسیاری را در پی داشته است. شهروندان غیرهزاره افغانستان و شماری از سیاستمداران، هنرمندان، روزنامه‌نگاران و مقام‌های پیشین حکومتی نیز به این کارزار پیوسته‌اند.

فرهاد دریا، هنرمند پرآوازه افغانستان که چند روز پیش به این کارزار پیوست، از تمامی شهروندان افغانستان خواسته است که به اعتراضات در برابر نسل‌کشی هزاره‌ها بپیوندند و تجمعات و تظاهرات‌هایی در برابر نهاد‌های بزرگ جهانی برگزار کنند.

هیدر بار، معاون پیشین بخش زنان سازمان دیده‌بان حقوق بشر، با بازنشر بیشترین پست‌های اعتراضات زنان در افغانستان در مورد کشته شدن جوانان هزاره در کابل، هم صدایی‌اش را با این کارزار نشان داد.

الیف شفق، از پرآوازه‌ترین نویسندگان ترک‌تبار بریتانیا، نیز با نوشتن درمورد مرضیه، یکی از قربانیان حمله انتحاری روز جمعه به آموزشگاه کاج، به کارزار اعتراض به نسل‌کشی هزاره‌ها پیوست.

رویینا شهابی (روزنامه‌نگار)، صحرا کریمی (فیلم‌ساز)، رامین کمانگر (روزنامه نگار)، شکریه بارکزی (نماینده پیشین مجلس نمایندگان افغانستان) و ده‌ها نویسنده، هنرمند، سیاستمدار، و شهروندان عادی افغانستان، حمله تروریستی به آموزشگاه کاج در دشت برچی و قتل جوانان را جنایت بزرگی علیه شهروندان هزاره‌تبار دانسته‌اند و با نوشتن در شبکه‌های اجتماعی، به این کارزار پیوسته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان در دولت اشرف غنی، نیز با پیوستن به کارزار «پایان نسل‌کشی هزاره‌ها»، در حساب‌های کابری خود در فیس‌بوک و توییتر نوشت که «کاج‌ها همیشه سرسبز خواهند ماند و نهال‌ها به درختان پر ثمر بدل شده‌اند».

حنیف اتمر، وزیر امور خارجه دولت اشرف غنی، نیز با پیوستن به این کارزار، کشتار جوانان هزاره را در کابل محکوم کرد و نوشت که با درد از دست دادن هموطنانش شریک است و صدای خود را با صدای زنان شجاع افغانستان همراه می‌کند.

اما اشرف غنی، رئیس جمهوری فراری افغانستان، تاکنون در مورد این کشتار در کابل خاموش بوده است.

در حمله انتحاری روز جمعه به آموزشگاه کاج در کابل، ۵۳ دانشجو که ۴۶ تن از آنان دختر بودند، جان باختند و ۱۱۰ تن دیگر مجروح شدند.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله را نپذیرفته است. 

بیشتر از جهان