کلر دالی: هزاره‌ها در خطر نسل کشی قرار دارند

عضو پارلمان اتحادیه اروپا از سکوت جامعه جهانی در قبال اوضاع افغانستان انتقاد کرد

کلر دالی، نماینده ایرلند در پارلمان اتحادیه اروپا، روز سه‌شنبه، ۱۲ مهر (۴ اکتبر)، در نشست عمومی این پارلمان، با انتقاد از بی‌توجهی به وضعیت افغانستان، گفت که دانش‌‌آموزان هزاره به جرم مدرسه رفتن و تعلق به یک قوم خاص، کشته می‌شوند.

دالی در ادامه با اشاره به فقر و بیکاری روزافزون در افغانستان، گفت که آمریکا پس از خروج از افغانستان، به فاجعه بشری در آن کشور ‌توجهی ندارد.

نماینده اسکاتلند در پارلمان اروپا، گفت: «ما هر ماه در حالی اینجا جمع می‌شویم که مردم افغانستان رنج می‌کشند و می‌میرند. آن‌ها از گرسنگی، از دسترسی نداشتن به دارو، در اثر زلزله، و نیز برای آنکه می‌خواهند دختران خود را به مدرسه بفرستند، می‌میرند.

کلر دالی در مورد حمله مرگبار به مرکز آموزشی کاج که روز جمعه، ۸ مهر، رخ داد، گفت: «هفته گذشته در کابل، ۵۳ نفر که بیشترشان دختران جوان بودند، کشته شدند و رئیس ما از آن‌ها یادی نکرد.»
عضو پارلمان اتحادیه اروپا با اشاره به تداوم حمله‌های مرگبار علیه هزاره‌ها در افغانستان، گفت، بیشتر قربانیان حمله‌های انتحاری در افغانستان به این دلیل کشته می‌شوند که هزاره‌تبارند. او افزود: «صدها هزاره‌تبار کشته شده‌اند و هزاران نفرشان تحت تعقیب و پیگرد قرار دارند. این مردم در خطر نسل‌کشی قرار گرفته‌اند، اما جهانیان کاری نمی‌کنند و چیزی هم نمی‌گویند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کلر دالی همچنین با انتقاد از دولت آمریکا به دلیل خروج فاجعه‌بار از افغانستان و مسدود کردن ذخایر ارزی بانک مرکزی این کشور، گفت، در حالیکه آمریکا میلیون‌ها دلار به جنگ اوکراین اختصاص داده است، مردم افغانستان از گرسنگی و فقر می‌میرند.

دالی افزود، در حالیکه اوضاع در افغانستان هر روز برای مردم آن کشور دشوارتر می‌شود، جهان در برابر آن سکوت کرده است. او تصریح کرد: «اکنون زمان سخن گفتن و مطالبه کردن است.»

روز جمعه، ۸ مهر، در اثر حمله یک مهاجم انتحاری به مرکز آموزشی کاج در غرب کابل که یک منطقه هزاره و شیعه‌نشین است، حدود ۶۰ دانش‌‌آموز که بیشترشان دختران نوجوان بودند، کشته شدند و حدود ۱۰۰ تن دیگر نیز زخمی شدند.

در واکنش به این حمله، هزاران تن از شهروندان افغانستان در شهرهای مزارشریف، هرات، کابل، پنجشیر، کاپیسا، و بامیان گردهمایی اعتراضی برگزار کردند و خواهان توقف حمله‌های هدفمند علیه هزاره‌ها شدند.

هرچند تاکنون هیچ شخص یا گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است، اما این حمله مشابه ده‌ها حمله دیگر به مراکز آموزشی و عبادی هزاره‌ها و شیعیان در چند سال اخیر است. مسئولیت بیشتر این حمله‌ها را گروه داعش خراسان برعهده گرفته است.