هشدار بایدن به عربستان سعودی درباره کاهش تولید نفت: این تصمیم عواقب دارد

کاخ سفید می‌گوید که کاهش تولید نفت و متعاقبا افزایش قیمت آن، منابع مالی بیشتری را در اختیار روسیه برای ادامه جنگ اوکراین قرار می‌دهد

جو بایدن در ماه ژوئیه به عربستان سعودی سفر کرد- Bandar AL-JALOUD / Saudi Royal Palace / AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا گفت تلاش ائتلاف اوپک‌پلاس به رهبری ریاض به‌منظور کاهش تولید نفت «عواقبی» در پی خواهد داشت. قانونگذاران دمکرات آمریکایی نیز خواستار توقف همکاری‌های نظامی آمریکا با عربستان سعودی شده‌اند.

جو بایدن در اظهارات روز سه‌شنبه خود (۱۱ اکتبر) اعلام کرد به زودی در این زمینه اقدام خواهد کرد. پیش‌تر در روز سه‌شنبه، جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید نیز گفته بود با توجه به تصمیم عربستان سعودی در مورد کاهش تولید نفت، واشینگتن در مناسبات خود با این کشور تجدید نظر خواهد کرد.

کاخ سفید می‌گوید کاهش تولید نفت و متعاقبا افزایش قیمت آن، منابع مالی بیشتری را در اختیار روسیه - دیگر عضو اوپک‌پلاس- برای ادامه جنگ اوکراین قرار می‌دهد.

سناتور دموکرات ریچارد بلومنتال از ایالت کنتیکت، و رو کانا، عضو مجلس نمایندگان از ایالت کالیفرنیا، پیشنهادی را به کنگره ارائه داده‌اند که خواستار توقف فوری فروش تمامی سلاح‌های آمریکایی به عربستان سعودی و همچنین قطعات یدکی و خدمات پشتیبانی و حمایت راهبردی به این کشور برای مدت یک سال می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مشخص نیست بایدن برای ابراز نارضایتی خود از عربستان سعودی، متحد مهم و پیچیده واشینگتن در خاورمیانه، تا کجا پیش می‌رود. بایدن با شعار منزوی کردن عربستان سعودی به دلیل موارد نقض حقوق بشر در آن کشور کارش را به عنوان رییس‌جمهوری در کاخ سفید شروع کرد، اما با افزایش بهای بنزین در میانه تورم کم‌سابقه و رکود اقتصاد در ایالات متحده، با یک چرخش سیاسی به عربستان سعودی سفر کرد.

جو بایدن در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان، خواسته قانونگذاران هم‌حزب خود به‌منظور توقف فروش سلاح به عربستان سعودی را تایید نکرد اما گفت در مورد مناسبات با ریاض با کنگره مشورت خواهد کرد.

بایدن گفت: «کاری که آنها [عربستان سعودی] با روسیه کردند، عواقبی برایشان خواهد داشت. نمی‌خواهم آنچه در سر دارم را بازگو کنم اما عواقب دارد.»

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفته است به عقیده بایدن «وقتش رسیده که در رابطه واشینگتن و ریاض بازنگری شود تا اطمینان یابیم که در خدمت منافع ملی ما است.»

کرین ژان‌پیر، مسئول رسانه‌ای کاخ سفید، روز سه‌شنبه اعلام کرد نه کاخ سفید در این خصوص جدول زمانی را مشخص کرده و نه رییس‌جمهوری مشاور ویژه‌ای را برای آن در نظر گرفته است.

مقام‌های آمریکایی بر نقش محوری عربستان سعودی در رسیدگی به نگرانی‌های امنیت ملی آمریکا در خاورمیانه نیز تاکید کرده‌اند.

یک روز قبل از ارائه پیشنهاد بلومنتال و کانا به‌منظور کاهش فروش تسلیحات به عربستان سعودی، سناتور دموکرات، رابرت منندز از ایالت نیوجرسی، گفت اقدام اوپک‌پلاس برای کاهش تولید نفت، توانایی مالی مسکو برای ادامه جنگ در اوکراین را افزایش می‌دهد و این «غیرقابل‌قبول» است. منندز نیز وعده داد که از تمام اختیارات خود به عنوان رییس کمیته روابط خارجی سنا برای ممانعت از فروش تسلیحات به عربستان سعودی در آینده استفاده کند.

اوپک‌پلاس که روسیه نیز عضو آن است، هفته گذشته اعلام کرد که تولید نفت را به میزان روزانه دو میلیون بشکه کاهش می‌دهد. کاهش تولید نفت به معنی افزایش قیمت آن است و منتقدان می‌گویند که به ولادیمیر پوتین، اجازه می‌دهد تا هزینه جنگ هشت‌ روسیه در اوکراین را تامین کند، به تلاش‌های جهانی به رهبری آمریکا برای پرهزینه کردن جنگ برای روسیه لطمه می‌زند و اقتصاد جهان را متزلزل‌تر از آنچه که است می‌کند، و با افزایش قیمت بنزین در آمریکا در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای موقعیت بایدن و حزب دمکرات را متزلزل می‌سازد.

فیصل بن‌ فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی گفت که تصمیم کشورش در کاهش تولید نفت «صرفا اقتصادی» است.

بایدن و رهبران اروپایی خواستار افزایش تولید نفت و کاهش قیمت برای مجازات پوتین‌اند. رییس‌جمهوری روسیه به استفاده از منابع انرژی به عنوان سلاح علیه کشورهایی است که با جنگ مسکو در اوکراین مخالفند.

ژان‌پیر، گفت که عربستان با این اقدام خود را با روسیه هم‌راستا کرده‌اند. او گفت: «الان وقت هم‌راستا شدن با روسیه نیست.»

سناتور بلومنتال گفته است «نمی‌توانیم به فروش فناوری سلاح های بسیار حساس به کشوری ادامه دهیم که با یک دشمن منفور و تروریست همسو است. کانا نیز گفته است که کاهش تولید نفت نشان می‌دهد که ریاض به دنبال آسیب زدن به آمریکا است. »

با این حال، کاخ سفید واقف است که فروش تسلیحات به ریاض، به عنوان وزنه تعادلی مهمی در منطقه در مقابل جمهوری اسلامی ایران است که شتابان در حال تبدیل شدن به یک قدرت هسته‌ای است. .

کربی گفت: «غیر از نیروهای دیگری که در منطقه داریم، در حال حاضر ۷۰ هزار آمریکایی در عربستان سعودی زندگی می‌کنند. بنابراین یکپارچه‌تر شدن دفاع موشکی در منطقه نه‌تنها به نفع ماست، بلکه به نفع متحدان و شرکای ما در آن بخش از جهان نیز است.»