وزیر خارجه عربستان سعودی: کاهش تولید نفت تصمیمی اقتصادی است

شاهزاده فیصل بن فرحان گفت که مذاکرات با ایران تاکنون نتیجه ملموسی نداشته است

شاهزاده فیصل بن فرحان گفت که واکنش‌ها به کاهش تولید نفت احساسی است- Fayez Nureldine / AFP

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، گفت که مذاکره میان ریاض و تهران «هنوز به نتایج ملموس نرسیده است» و افزود: «در انتظار دور ششم مذاکراتیم.»

پنجمین دور مذاکرات ایران و عربستان سعودی در ماه اردیبهشت در بغداد برگزار شد. روابط ایران و عربستان سعودی از حدود شش سال پیش و به دنبال حمله طلاب و دانشجویان بسیجی به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری آن کشور در مشهد، قطع شد. مهاجمان به اعدام یک روحانی شیعه در عربستان سعودی معترض بودند.

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، روز سه‌شنبه ۱۹ مهر (۱۱ اکتبر) در گفت‌وگو با شبکه خبری العربیه، همچنین گفت که تصمیم اوپک‌پلاس برای کاهش تولید نفت «یک تصمیم کاملا اقتصادی است و با اجماع نظر کشورهای عضو اتخاذ شده است».

اوپک‌پلاس پیشتر از تصمیم خود برای کاهش تولید نفت خبر داد و گفت که تولید نفت را تا دو میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهد.

شاهزاده فیصل بن فرحان، گفت که کشورهای اوپک‌پلاس مسئولانه رفتار کرده و تصمیم مناسبی را در جهت ثبات بازار و تحقق منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان اتخاذ کرده است.

کاخ سفید اعلام کرده است که این تصمیم اوپک‌پلاس باعث شده است تا رییس‌جمهوری ایالات متحده به فکر بازنگری در مناسبات واشنگتن با ریاض بیافتد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، روز سه‌شنبه به سی‌ان‌ان گفت که جو بایدن، قصد دارد فورا رابطه با عربستان را از طریق همکاری با کنگره آمریکا مورد بازبینی قرار دهد.

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی به العربیه گفت:‌ «روابط ریاض با واشنگتن تاریخی، راهبردی و در راستای حفظ امنیت و ثبات منطقه است.» او ضمن تاکید بر اقتصادی بودن تصمیم اوپک‌پلاس گفت که واکنش‌ها به این تصمیم «احساسی» است.

شماری از قانونگذاران آمریکایی خواستار کاهش فروش تسلیحات و حمایت نظامی آمریکا از عربستان سعودی شده‌اند.

کاهش تولید اوپک‌پلاس عرضه جهانی نفت را حدود دو درصد کاهش می‌دهد و ممکن است موجب افزایش بیشتر قیمت‌ بنزین و انرژی شود.

شاهزاده فیصل بن فرحان، درباره همکاری نظامی آمریکا و عربستان گفت که این رابطه در جهت منافع دو کشور است و به ثبات منطقه کمک کرده است. او گفت: «رابط ما با ایالات متحده از زمان شروع تاکنون سازمانی بوده است.»