رئیس قوه قضاییه ضمن تهدید معترضان، آنان را به گفت‌وگو دعوت کرد

محسنی اژه‌ای اعتراض سراسری مردم ایران را «برنامه‌ریزی پیچیده از ناحیه دشمنان» توصیف کرد

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، منتقدان و معترضان را به گفت‌وگو دعوت کرد و مدعی شد که برای شنیدن انتقادها و اعتراض‌های آنان آماده است. او در عین حال، با طرح این ادعا که کشورهای اروپایی، آمریکا و اسرائیل در اعتراض‌های اخیر ایران دست داشته‌اند، مردم معترض را به صدور احکام قضایی سنگین تهدید کرد.

رئیس قوه قضاییه صبح دوشنبه، ۱۸ مهر، در جلسه شورای عالی قضایی، خطاب به جریان‌ها، گروه‌ها و دسته‌های مختلف مردم گفت که جمهوری اسلامی ایران انتقادها را می‌پذیرد و اگر لازم باشد، اشتباه‌ها و ضعف‌های خود را اصلاح و برطرف می‌کند.

محسنی اژه‌ای در ادامه رویه تکراری مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، مردم معترض را به آتش‌ زدن قرآن و پرچم، اموال مردم، کشته‌سازی، کشتن ماموران امنیتی و ارتباط با کشورهای خارجی متهم کرد و گفت: «صهیونیست‌ها، آمریکایی‌ها و غربی‌ها وقتی دریافتند که جنگ ترکیبی و تبلیغاتی و ترور و اعمال تحریم‌های غیرانسانی برای شکست دادن ایران اسلامی کارساز نیست، چاره‌ کار را در تمهید مقدمات برای ناامن کردن ایران یافتند تا کشور ما را از مسیر پیشرفت بازدارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس قوه قضاییه، بدون اشاره به اقدام‌های تحریک‌آمیز جمهوری اسلامی ایران، ادعای شکست کشورهای غربی در یمن، فلسطین، لبنان، عراق، سوریه و افغانستان را مطرح کرد و افزود: «سردمداران دول و رژیم‌های متخاصم با جهان اسلام برای سرپوش گذاشتن بر شکست‌های پرشمار خود در برابر ملل اسلامی، ناچارند دست به تحرکاتی بزنند و به‌دروغ، چنین وانمود کنند که هزینه‌های گزاف و هنگفتشان نتیجه داده است.»

محسنی اژه‌ای اعتراض سراسری مردم ایران را «برنامه‌ریزی پیچیده از ناحیه دشمنان» توصیف کرد و اعتراض‌های مردمی به کشته‌ شدن مهسا امینی را با وجود گزارش پزشکی قانونی، «بهانه» خواند؛ اما درباره ویدیوهایی که از برخورد خشونت‌آمیز ماموران با مردم منتشر می‌شود، توضیحی نداد. در روزهای گذشته، به تناوب ویدیوهایی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد تعدادی مامور یک شهروند معترض را به‌شدت کتک می‌زنند و با باتوم، ضربه‌هایی متعدد به سر و بدن آنان می‌کوبند.

رئیس قوه قضاییه با وجود ادعای دعوت مردم به گفت‌وگو، حق هرگونه اعتراض را از آنان سلب کرد و در سخنانی تهدیدآمیز، به معترضان درباره حرکت هم‌راستا با «دشمن» هشدار داد.

رئیس قوه قضاییه در ادامه، حامیان جمهوری اسلامی ایران را که به گفته او به صورت «خودجوش» در نقاط مختلف ایران «انزجار» خود را از «عناصر اغتشاشگر» اعلام کردند، ستود و از نیروهای انتظامی، بسیج و قوه قضاییه تقدیر کرد.

پیش‌تر حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران نیز در سخنانی، ادعای دوست داشتن جوانان مخالف را مطرح کرده بود. خبرگزاری فارس، وابسته به این نهاد نظامی، نیز در گزارشی با تیتر «هموطن بیا حرف بزنیم»، پیشنهاد گفت‌وگو با معترضان را مطرح کرد.

این قبیل سخنان و گزارش‌ها آشکار می‌کند که مقام‌ها و رسانه‌های حکومت با تداوم خیزش سراسری مردم بقای خود را در خطر حس کرده‌اند اما از سوی دیگر همچنان با سرکوب خشونت‌آمیز اعتراض‌ها و نسبت دادن معترضان به عوامل خارجی، سعی دارند آتش اعتراض‌های سراسری را فرو بنشانند.