خیزش مردم ایران در نگاه رسانه‌های جهان؛ «سرکوب این قیام ساده نیست»

پولیتیکو: اعتراض‌های تازه در ایران به جدی‌ترین چالش سال‌های اخیر جمهوری اسلامی تبدیل شده است

تداوم خیزش سراسری مردم ایران علیه حکومت همچنان نگاه بسیاری از رسانه‌های جهان را به خود معطوف کرده است. رسانه‌های خبری و تحلیلی بین‌المللی در روز دوشنبه، دهم اکتبر (۱۸ مهر)، نیز مانند روزهای گذشته به آنچه در روزهای اخیر در ایران در حال رخ دادن است، واکنش نشان دادند.

گسترده‌تر شدن دامنه اعتراض‌ها، فعالیت گسترده دانشجویان، بازداشت دانش‌آموزان، خشونت‌های ماموران امنیتی در برخی مناطق مانند سنندج و شکاف بین مردم و حاکمیت، از مهم‌ترین محورهایی‌اند که رسانه‌های جهان در تازه‌ترین گزارش‌های خود درباره ایران‌، به آن‌ها پرداخته‌اند.

پولیتیکو: اعتراض‌های بدون رهبر ایران را به هم ریخته است

نشریه آمریکایی پولیتیکو در گزارشی با عنوان «افزایش خشم در اعتراض‌های ایران»، ادامه خیزش سراسری مردم ایران علیه حکومت را بازتاب داد.

این رسانه با اشاره به اینکه «اعتراض‌های بدون رهبر ایران را به هم ریخته است»، به اخبار منتشرشده در خبرگزاری آسوشیتدپرس استناد کرد و نوشت: «پس از بیش از سه هفته تظاهرات سراسری در ایران و با وجود سرکوب خونینی که ده‌ها کشته به جا گذاشته و به بازداشت صدها نفر منجر شده، خشم مردم از مقام‌ها رو به افزایش است. تظاهرات ضددولتی در روزهای اخیر به‌ویژه در سنندج، گسترش چشمگیری داشت. تنش‌ها روز شنبه در سنندج پس از آن بالا گرفت که ناظران حقوق بشر گفتند در پی از سرگیری تظاهرات، دو معترض به ضرب گلوله کشته و تعدادی زخمی شده‌اند. ساکنان از حضور پرشمار نیروهای امنیتی در این شهر خبر دادند.»

پولیتیکو به قطع اینترنت در ایران هم اشاره و تاکید کرد که ارتباط معترضان با یکدیگر در شهرها با جهان خارج، دشوار شده است؛ با این حال به عقیده نویسنده این گزارش، «به نظر می‌رسد تداوم اعتراض‌ها و درخواست‌ مردم برای تغییر رژیم در جریان موج کنونی، جدی‌ترین چالش سال‌های اخیر برای جمهوری اسلامی باشد».

گاردین: توییتر رژیم ایران را تکان داد

روزنامه گاردین تجمع‌های دانش‌آموزی و حرکت‌های اعتراضی آنان از جمله انتشار عکس و ویدیو، شعار دادن در محیط مدرسه و خارج از آن را محور گزارش تازه خود قرار داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این روزنامه بریتانیایی با اشاره به تداوم اعتراض‌ها علیه حاکمیت در ایران، نوشت: «بر اساس گزارش‌ رسانه‌های اجتماعی، هم‌زمان با ورود قیام مردم علیه جمهوری اسلامی به چهارمین هفته، نیروهای امنیتی روز یکشنبه برخی از دانش‌آموزان ایرانی را که به اعتراض‌ها پیوسته‌ بودند، در داخل مدرسه دستگیر کردند. مقام‌های ایرانی همچنین تمامی مدارس و موسسات آموزش عالی استان کردستان را در روز یکشنبه تعطیل کردند؛ نشانه‌ای از اینکه دولت پس از هفته‌ها اعتراض به مرگ مهسا امینی، همچنان از گسترش نارضایتی‌ها نگران است.»

گاردین در ادامه گزارش خود، به نقل از فردی که با او مصاحبه کرده است، افزود: «خانواده‌های ایرانی برای فرزندان معترض خود نگران‌اند. آن‌ها از فرزندان خود می‌خواهند از به اشتراک‌ گذاشتن تصاویر و فیلم‌های اعتراضی به‌ویژه در توییتر خودداری کنند. به نظر می‌رسد که توییتر رژیم ایران را تکان داده است و مقام‌های ایرانی نمی‌توانند آن را کنترل کنند.»

تایم: از معترضان حمایت کنید

وب‌سایت نشریه تایم ضمن بازتاب خبر اعتراض‌های گسترده در ایران، نوشت: «تظاهرات ایرانی‌ها علیه حکومت ادامه دارد و معترضان با شعار «زن، زندگی و آزادی» و با انتقاد از رژیم حاکم، خواهان عدالت‌اند. با وجود سرکوب شدید و قطع دسترسی به اینترنت، مردم هنوز در خیابان‌ها اعتراض می‌کنند و در این میان، نقش زنان و دانشجویان برجسته است.»

تایم در عین حال، برای مخاطبان خود راهکارهایی هم ارائه داد تا از طریق آن‌ها بتوانند حمایت و پشتیبانی خود را از مردم ایران نشان دهند. معرفی مراکز حقوق بشری، امضای طومار به عفو بین‌الملل برای پاسخگو کردن مقام‌های ایرانی، پیوستن به تظاهراتی که در خارج از ایران برگزار می‌شود و همچنین درخواست از نمایندگان مجلس کشورهای مختلف برای حمایت از اعتراض‌های مردم ایران، برخی از شیوه‌های اشاره‌شده در گزارش این نشریه‌اند.

وال‌استریت ژورنال: اعتراض مردم؛ چالش پایدار جمهوری اسلامی

وال‌استریت ژورنال در مطلبی با عنوان «اعتراض‌های ایران چالشی پایدار برای جمهوری اسلامی است»، تاکید کرد که به نظر می‌رسد سرکوب قیام اخیر کار ساده‌ای نباشد.

در مطلب این نشریه آمده است: «تاکتیک اصلی تظاهرات‌کنندگان این است که زنان مخالفتشان را با حجاب اجباری نشان می‌دهند و روسری‌هایشان را از سر برمی‌دارند. این اقدام نوعی نافرمانی مدنی روزمره محسوب می‌شود که مهار آن برای حکومت دشوار است.»

نویسنده این گزارش با اشاره به نقش دانش‌آموزان و دانشجویان به‌ویژه دختران، تاکید کرد: «با گذشت بیش از سه هفته از آغاز تظاهرات ضددولتی در سراسر ایران در اعتراض به مرگ مهسا امینی ۲۲ساله، به نظر می‌رسد که جنبش کنونی نسبت به چالش‌های قبلی برای رهبران تهران، دوام بیشتری داشته است و می‌تواند برای حاکمان ایرانی تهدیدی مستمر باشد.»

لوموند: آگاهی حاکمان ایرانی از فروپاشی ارزش‌های تحمیلی

روزنامه فرانسوی لوموند در گزارش روز دوشنبه خود، به افزایش فاصله میان مردم و حکومت ایران پرداخت. در گزارش این روزنامه با عنوان «در ایران بی‌اعتمادی بین مردم و رژیم در حال افزایش است» می‌خوانیم: «رژیم ایران هر چقدر هم تکرار کند که جنبش اعتراضی اخیر کار آشوبگران است و عده‌ای می‌خواهند از مرگ یک دختر جوان برای ایجاد هرج‌ومرج استفاده کنند، خوب می‌داند که نباید از خیزش اخیر مردم متعجب باشد. نشانه‌های نارضایتی در ایران مدت‌ها است که وجود دارد و حتی در برخی از گزارش‌های دولتی خود ایران نیز به تغییر ارزش‌ها و هنجارها اشاره شده است.»

نویسنده این مطلب با اشاره به گزارش ۲۱۹ صفحه‌ای ستاد امر به معروف و نهی از منکر که به تفصیل، به موضوع حجاب پرداخته است، ادامه می‌دهد: «یک گزارش دولتی ایران در اوایل سال ۲۰۲۲ در مورد «فروپاشی ارزش‌ها» ابراز نگرانی کرد و خواستار یکسری اقدام‌های سرکوبگرانه جدید برای اعمال حجاب می‌شود. در آن گزارش، خاطرنشان شده است که ۶۲ درصد از زنان با حجاب اسلامی موافق نیستند و بنابراین چنین نتیجه می‌گیرد که ضروری است ماموران ایرانی به حالت تهاجمی برگردند یا در صورت ناکامی، فضای عمومی و دامنه اطلاعات را محدودتر از گذشته کنند.»

به گزارش لوموند، تاکتیک‌های حکومت ایران برای مقابله با بی‌حجابی افزایش فعالیت گشت ارشاد، ایجاد مراکز آموزشی و مهار کردن زنانی است که حکومت آنان را «سرکش» تلقی می‌کند.