انتقام‌گیری مسکو پس از تخریب پل کریمه؛ انفجارهای شدید کی‌یف را لرزاند

رئیس‌جمهوری اوکراین حملات جدید روسیه را محکوم کرد و مسکو را «شیطان مطلق» خواند

بسیاری از ساکنان کی‌يف به سمت پناهگاه‌ها فرار کرده‌اند و نیروهای اوکراینی خیابان‌های مرکزی کی‌یف را بسته‌اند - AFP

پس از آنکه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، انفجار پل کریمه را یک حمله تروریستی از سوی اوکراین اعلام کرد، انفجارهای مهیبی کی‌یف و چند شهر دیگر اوکراین را به لرزه درآورد.

به گزارش رویترز، حملات جدید روسیه به کی‌یف شدیدترین حملاتی‌اند که از روزهای ابتدایی جنگ به پایتخت اوکراین صورت گرفته است. به گزارش شاهدان، از میان دود غلیظی که به آسمان بلند می‌شد، می‌توان دید که به بسیاری از خودروها و ساختمان‌ها آسیب وارد شده است.

بسیاری از ساکنان کی‌يف به سمت پناهگاه‌ها فرار کرده‌اند و نیروهای اوکراینی خیابان‌های مرکزی کی‌یف را بسته‌اند. 

نیروهای امداد و نجات در حال کمک‌رسانی به مصدومان‌اند و به گفته یک سخنگوی خدمات اورژانس، این انفجارها به کشته و زخمی شدن تعدادی از مردم منجر شده است. او در این خصوص آماری ارائه نکرد.

در لویو، ترنوپیل و ژیتومیر در غرب اوکراین، و همچنین در دنیپرو واقع در مرکز این کشور، نیز وقوع انفجارهایی گزارش شده است.

پوتین روز یکشنبه در واکنش به حمله به پل کریمه، گفت که این انفجار یک اقدام تروریستی با هدف از بین بردن زیرساخت‌های غیرنظامی مهم بود. او در یک ویدیو اعلام کرد: «این کار را سرویس‌های ویژه اوکراین طراحی و اجرا کردند.»

اوکراین مسئولیت این انفجار را نپذیرفت اما آن را جشن گرفت. پس از آن، مقام‌های ارشد روسیه خواستار واکنش سریع کرملین شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پل کریمه مسیر اصلی ارتباطی بین کریمه و روسیه است و نمادی از کنترل این کشور بر شبه‌جزیره‌ کریمه که در سال ۲۰۱۴ به روسیه الحاق شد، محسوب می‌شود. این پل ۱۹ کیلومتری طولانی‌ترین پل در سراسر اروپا و مهم‌ترین مسیر ارسال تدارکات و تجهیزات از روسیه به کریمه و از آنجا به جنوب اوکراین است؛ بنابراین تخریب آن برای اجرای نقشه‌های پوتین در اوکراین مشکلات فراوانی به‌وجود خواهد آورد.

در پی این اتفاق و خشم پوتین از اوکراین، حمله تازه‌ای نیز به زاپوریژژیا انجام شد. الکساندر استاروخ، فرماندار این منطقه واقع  در جنوب شرقی اوکراین، گفت که گلوله‌باران روسیه در طول شب یک آپارتمان را در شهر زاپوریژژیا ویران کرد. به گفته مقام‌های این منطقه، در این حمله دست‌کم یک نفر کشته شد و پنج نفر زخمی شدند.

حملات پیش از سپیده‌دم سومین حمله موشکی روسیه به ساختمان‌های مسکونی این شهر طی چهار روز گذشته است. زاپوریژژیا که نیروهای روسی هرگز آن را تصرف نکردند، پایتخت یکی از چهار منطقه نیمه‌اشغالی است که روسیه ادعا می‌کند در ماه جاری به روسیه ضمیمه شده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، حملات جدید روسیه را محکوم کرد و این کشور را «شیطان مطلق» خواند. او در یک پیام ویدیویی، با انتقاد از کشتار غیرنظامیان اوکراینی گفت: «این ضربه‌ها عمدی‌اند. هر کسی که دستور را صادر و هر کسی که آن را اجرا می‌کند، می‌داند چه چیزی را هدف قرار داده است.»

 روسیه هدف قرار دادن غیرنظامیان را رد می‌کند. ولادیمیر روگوف، یکی از مقام‌های روسیه مستقر در زاپوریژژیا، ادعا کرد که نیروهای اوکراینی خودشان با اهداف تبلیغاتی، شهر را گلوله‌باران کرده‌اند.

 روسیه از آغاز سپتامبر در میدان نبرد با شکست‌های بزرگی مواجه شده است. نیروهای اوکراینی در خطوط مقدم به ارتش روسیه حمله کرده و سرزمین‌هایی در شمال شرق و جنوب را پس گرفته‌اند. پوتین در پاسخ به این تلفات، بسیج صدها هزار نفر از نیروهای ذخیره، الحاق سرزمین‌های اشغالی و تهدید مکرر به استفاده از سلاح هسته‌ای را در برنامه خود قرار داد.

 بر اساس گزارش تازه سرویس‌های اطلاعاتی بریتانیا، نیروهای روسی تلاش‌های خود را بر تصرف شهر باخموت در شرق متمرکز کرده و طی هفته گذشته تا دو کیلومتری این شهر پیشروی کرده‌اند.

بیشتر از جهان