حمله موشکی جدید به اوکراین دست کم ۱۷ کشته به جای گذاشت

زلنسکی حمله موشکی به زاپروژیا را شر مطلق خواند

«درپی این حمله دست‌کم ۲۰ خانه و حدود ۵۰ ساختمان چندطبقه تخریب شد» - AFP

حمله موشکی به شهر زاپروژیا که دومین حمله مرگبار به این شهر ظرف سه روز گذشته بود، دست کم ۱۷ کشته بر جای گذاشت. به گفته مقام‌های اوکراینی درنتیجه این حمله موشکی شبانه به ده‌ها ساختمان مسکونی در این شهر آسیب جدی وارد شده و ممکن است با آغاز عملیات جستجو و نجات، قربانیان بیشتری از زیر آوار بیرون بیاید.

شبکه خبری الجزیره گزارش داد که ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین حمله اخیر را «شر مطلق» خواند و در تلگرام خود نوشت:«باز هم زاپروژیا. باز هم حملات بیرحمانه به مردم صلح‌طلب در ساختمان‌های مسکونی درست در دل شب، ۴۹ نفر دیگر از جمله ۶ کودک را راهی بیمارستان کرد.»

او در ادامه این پست افزود:«پستی مطلق است، شر مطلق است. وحشی‌ها‌ و تروریست‌‌هاندان. از کسی که دستورش را صادر کرد تا کسی که آن را اجرا کرد. آنها مسئول‌اند. دربرابر قانون و مردم.»

آناتولی کورتف، دبیر شورای شهر زاپروژیا نیز در تلگرام خود با اشاره به تعداد کشته‌شدگان حمله موشکی شب گذشته نوشت:«درپی این حمله دست‌کم ۲۰ خانه و حدود ۵۰ ساختمان چندطبقه تخریب شد.»

الجزیره به طور مستقل آمار تلفات را تایید نکرد اما افزود که این حمله به دنبال انفجار پل کرچ که شبه جزیره کریمه را به روسیه وصل می‌کند و شریان اصلی ارسال تسلیحات به نیروهای روسی در اوکراین و نماد قدرت روسیه محسوب می‌شود، صورت گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته مقام‌های اوکراینی این حمله خانه‌ها و ساختمان‌های مسکونی جنوب شهر زاپروژیا را که در هفته‌های اخیر در معرض حملات روسیه بوده هدف قرار داده است. در حمله موشکی روز پنجشنبه به آپارتمان‌های زاپروژیا دست‌کم ۱۴ تن کشته شدند و هفته گذشته نیز در اثر گلوله‌باران کاروانی از خودروهای غیرنظامی که گفته می‌شود روسیه مسئول آن بوده ۳۰ نفر جان باختند.

بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا در زاپروژیا و در نزدیکی خط مقدم عملیات ضدحمله گسترده‌ نیروهای کی‌یف علیه نیروهای روسی واقع است و تداوم درگیری‌های نظامی در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا نگرانی درمورد وقوع سانحه هسته‌ای در این منطقه را افزایش داده است. با این حال الجزیره گزارش داد کی‌یف و مسکو یکدیگر را مسئول گلوله‌باران این تاسیسات می‌دانند که به ساختمان‌ها آسیب زده و خطر یک حادثه فاجعه‌بار اتمی را در پی دارد.

بخش‌هایی از منطقه زاپروژیا از جمله این نیروگاه از روزهای نخست درگیری‌ها در اوکراین تحت کنترل روسیه قرار دارد اما شهر زاپروژیا مرکز این منطقه هنوز تحت کنترل اوکراین است.

در همین رابطه وزیر انرژی و محیط زیست اوکراین نیز هشدار داد که تسلط نیروهای روسیه بر نیروگاه زاپروژیا و بهره‌برداری این کشور از منابع انرژی این نیروگاه برای کل جهان پیامدهای خطرناکی دارد.

در پی عقب‌نشینی نیروهای نظامی روسیه به دلیل ضد حملات نیروهای اوکراینی، وزارت دفاع روسیه سرگئی سوروویکین، فرمانده نیروی هوافضا را فرمانده جدید نظامی در جنگ با اوکراین معرفی کرد. این سومین تغییر فرماندهان رده بالای نظامی روسیه طی یک هفته اخیر است.

بیشتر از جهان