لهستان در حال مذاکره برای میزبانی تسلیحات اتمی ایالات متحده است

مقام‌های کاخ سفید منکر اطلاع از این مسئله شدند

در گیرودار هشدارهای فزاینده درباره تهدیدهای آشکار روسیه به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در اوکراین، لهستان اعلام کرد که با ایالات متحده آمریکا درباره استقرار سلاح‌های اتمی ناتو در خاک لهستان مذاکره کرده است.

آندژی دودا، رئیس‌جمهوری لهستان، گفت که برای این کشور «فرصتی بالقوه» پیش آمده است تا در «تشریک مساعی هسته‌ای» مشارکت کند.

دودا روز چهارشنبه در مصاحبه با روزنامه گزتا پولسکا، گفت: «اول از همه مشکل این است که ما سلاح هسته‌ای نداریم.»

او افزود: «ما با سران آمریکا درباره این صحبت کرده‌ایم که آیا ایالات متحده این احتمال را در نظر دارد یا نه؛ [پرونده] این موضوع باز است.»

با این حال، مقام‌های کاخ سفید گفته‌اند از طرح چنین درخواستی مطلع نیستند و [پاسخ] سوال‌های بعدی را به دولت لهستان ارجاع دادند.

به گزارش بلومبرگ، یک مقام ایالات متحده گفت: «از طرح چنین مسئله‌ای اطلاع نداریم و شما را به دولت لهستان ارجاع می‌دهیم.»

پیشنهاد لهستان مبنی بر میزبانی سلاح‌های هسته‌ای در خاک این کشور تازه‌ترین نمونه از نگرانی‌های فزاینده درباره استفاده از سلاح‌های هسته‌ای است. این در حالی است که دولت بایدن و ناتو به دنبال برقراری تعادل بین تامین سلاح برای اوکراین و خودداری از هرگونه حرکتی‌اند که این مناقشه را به جنگ هسته‌ای تبدیل کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معلوم نیست هدف لهستان از طرح این درخواست دقیقا چیست، اما به گفته ناظران، شاید این درخواست به این معنی باشد که کشور میزبان در حال آموزش خلبان‌هایی برای اجرای ماموریت‌های هسته‌ای با استفاده از کلاهک‌های هسته‌ای ایالات متحده است.

به گزارش مرکز کنترل تسلیحات و منع گسترش، اعضای ناتو و متحدانش آلمان، بلژیک، هلند، ایتالیا و ترکیه در خاک خود میزبان تسلیحات هسته‌ای ایالات متحده‌اند.

یک دیپلمات ارشد در ورشو، به‌شرط افشا نشدن نامش، گفت میزبانی از تسلیحات ایالات متحده به نفع لهستان و همچنین این منطقه است و نیازهای امنیتی اروپا را تامین می‌کند.

پیشنهاد دودا برای میزبانی از این جنگ‌افزارها در پی آن صورت گرفت که بلاروس، متحد اصلی روسیه، در قانون اساسی‌اش تغییرهایی داد تا به کرملین اجازه دهد در قلمرو این کشور تسلیحات هسته‌ای مستقر و از آن‌ها استفاده کند.

تقاضای بالقوه نیز افزایش یافته است، زیرا طبق برآوردها، احتمال استفاده از تسلیحات هسته‌ای از زمان جنگ سرد و شاید بحران موشکی ۶۰ سال قبل در کوبا، بیش از هر زمان دیگری است.

ولادیمیر پوتین هنگامی که گفت برای دفاع از قلمرو روسیه از «تمام ابزارهای موجود» استفاده می‌کند و الحاق چهار منطقه دیگر اوکراین به روسیه را اعلام کرد، این احتمال را دوباره مطرح کرد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در ماه آوریل گفته بود دولت لهستان «به‌تازگی نگرانی عمیقی ایجاد کرده است: این خط‌مشی به‌شدت ستیزه‌جویانه و ضدروسیه است و البته اقدام‌های پیشنهادی فقط می‌تواند به افزایش بیشتر تنش در این قاره منجر شود».

استقرار تسلیحات هسته‌ای ایالات متحده در لهستان، که همسایه اوکراین است، می‌تواند به‌منزله نقض پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) ناتو و قانون پایه روابط ناتو-روسیه باشد.

در قانون دوم آمده است این ائتلاف حق ندارد در قلمرو هیچ یک از اعضای جدید، زرادخانه دارای قابلیت هسته‌ای مستقر کند.

© The Independent

بیشتر از جهان