زلنسکی فرمان ممنوعیت مذاکره با پوتین را امضا کرد

پیش از این، مجلس روسیه به اتفاق آرا قانونی را برای الحاق مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژژیا تصویب کرد

زلنسکی: ما آماده گفتگو با روسیه خواهیم بود اما نه با پوتین بلکه با رئیس‌جمهور دیگری از آن کشور - AFP

رئیس ‌جمهوری اوکراین فرمانی را امضا کرد که هرگونه مذاکره بین کی‌یف و پوتین را غیرممکن می‌سازد، اما درها برای مذاکره با رئیس جمهور دیگری از روسیه باز است

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، فرمانی را امضا کرد که بر مبنای آن به طور رسمی هرگونه مذاکره کی‌یف با ولادیمیر پوتین «غیرممکن» می‌شود.

به گزارش گاردین، این فرمان زلنسکی پس از اظهاراتی است که او روز جمعه بیان کرد. رئیس جمهوری اوکراین روز جمعه در پی اقدام روسیه برای رسمیت بخشیدن به الحاق چهار منطقه اشغالی، گفت: «پوتین نمی‌داند وقار و صداقت چیست بنابراین ما آماده گفتگو با روسیه خواهیم بود اما نه با او بلکه با رئیس جمهور دیگری از آن کشور.»

در بند یک این فرمان که روز ۳۰ سپتامبر از سوی شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین تهیه شده بود، آمده است: «اوکراین تصمیم گرفت عدم امکان انجام مذاکرات با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را اعلام کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اقدام در حالی انجام می‌شود که اتحادیه اروپا نیز نماینده روسیه را برای محکوم کردن و رد «الحاق غیرقانونی» مناطق دونتسک، خرسون، لوهانسک و زاپوریژژیا احضار کرده است.

روسیه روز جمعه پس از برگزاری همه‌پرسی در مناطق اشغالی اوکراین این الحاق را اعلام کرد. در مقابل،‌ دولت‌های غربی و کی‌یف گفتند که این آرا ناقض قوانین بین‌المللی است.

اتحادیه اروپا اعلام کرد که در دیدار روز دوشنبه با کریل لوگوینوف، کاردار روسیه، از مسکو خواسته است که این «اقدام غیرقانونی» لغو شود و بدون قید و شرط تمام نیروهای روسیه از کل خاک اوکراین خارج شوند.

این اتحادیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما این الحاق غیرقانونی را از سوی روسیه به رسمیت نمی‌شناسیم. این تصمیمات روسیه باطل است و نمی‌تواند هیچ اثر حقوقی ایجاد کند.»

چنین واکنش‌هایی در شرایطی است که به گفته دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، ولادیمیر پوتین احتمالا قوانینی را برای الحاق چهار قلمرو اوکراین به روسیه در طول روز سه‌شنبه امضا خواهد کرد.

پسکوف در گفتگو با خبرنگاران درباره اقدام اخیر زلنسکی نیز گفت که اگر کی‌یف مذاکرات را رد کند، «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین پایان نخواهد یافت. او با بیان این که «مذاکره دو طرف لازم است»، افزود: «ما یا منتظر تغییر موضع رئیس جمهور فعلی اوکراین خواهیم بود یا منتظر می‌مانیم تا رئیس جمهور بعدی موضع خود را به نفع مردم اوکراین تغییر دهد.»

پیش از این، مجلس روسیه به اتفاق آرا قانونی را برای الحاق مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژژیا تصویب کرد. این مناطق حدود ۱۸ درصد از قلمرو بین‌المللی به رسمیت شناخته شده اوکراین را تشکیل می‌دهند.

پسکوف همچنین در پاسخ به سوالی درباره گزارش‌های رسانه‌ها مبنی بر تمایل روسیه برای استفاده از سلاح هسته‌ای در درگیری با اوکراین، گفت که مسکو تمایل ندارد در «لفاظی‌های هسته‌ای» شرکت کند.

این در حالی است که روزنامه تایمز روز دوشنبه گزارش داد که ائتلاف نظامی ناتو به اعضایش هشدار داده که پوتین قرار است در مرزهای اوکراین آزمایش اتمی انجام دهد.

در سوی دیگر، روابط دیپلماتیک روسیه و ژاپن رو به وخامت است. به گزارش رویترز، یوشیماسا هایاشی، وزیر امور خارجه ژاپن به سفیر روسیه در ساپورو دستور داده تا ۱۰ اکتبر ژاپن را ترک کند.

تصمیم ژاپن پس از آن اتخاذ شد که آژانس امنیتی روسیه ماه گذشته اعلام کرد که یکی از ماموران کنسولگری ژاپن را به اتهام جاسوسی بازداشت کرده و به او دستور داده کشور را ترک کند. ژاپن جاسوس بودن این دیپلمات را رد کرد و مدعی شد که او در زمان بازداشت از سوی نیروهای روسیه مورد بدرفتاری قرار گرفته است.

بیشتر از جهان