واکنش غرب به تهدید اتمی: جلو پوتین گرفته شود

ولادیمیر پوتین از اعزام بسیج نظامی جزئی به اوکراین خبر داد و گفت در مقابل تهدید غرب از هر سلاحی که در اختیار دارد استفاده می‌کند

پوتین می‌گوید استفاده از سلاح اتمی بلوف نیست و روسیه انواع تسلیحات را در اختیار دارد- Gavriil GRIGOROV / SPUTNIK / AFP

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در واکنش به تهدید ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه مبنی بر استفاده از سلاح اتمی گفت که پیمان ناتو متشکل از نیروهای دفاعی ۳۰ کشور آرامش خود را حفظ می‌کند و «به تهدیدهای خطرناک و غیرمنطقی پوتین وارد نمی‌شود.»

استولتنبرگ که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک صحبت می‌کرد، گفت: «سخنان پوتین نشان می‌دهد که جنگ طبق نقشه او پیش نمی‌رود. او یک اشتباه محاسباتی بزرگ مرتکب شده است.»

او گفت:‌ «ما اطمینان حاصل خواهیم کرد که مسکو سوتفاهمی درباره نحوه واکنش ما نداشته باشد.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز چهارشنبه ۲۱ سپتامبر، اعلام کرد که فراخوان «بسیج نظامی جزئی» را برای تامین نیروهای نظامی این کشور در اوکراین امضا کرده و اجرای آن آغاز می‌شود.

پوتین همچنین در سخنان اخیر خود که از تلویزیون پخش شد، بدون آن که مدارکی ارائه دهد گفت مقامات کشورهای ناتو تهدید کرده‌اند که علیه روسیه از تسلیحات هسته‌ای استفاده خواهند کرد.

او در مقابل به شکل تلویحی به کاربرد سلاح اتمی تهدید کرد و گفت : «اگر تمامیت ارضی ما تهدید شود، در دفاع از مردم خود  از تمامی ابزار موجود استفاده خواهیم کرد.»

او تاکید کرد که «این بلوف نیست» و «روسیه برای پاسخ‌ دادن سلاح‌های فراوانی دارد.»

استولتنبرگ سخنان پوتین را «لفاظی خطرناک و بی‌پروا» در مواجهه با شکست قریب‌الوقوع روسیه در اوکراین توصیف کرد و گفت: «اعزام سربازان بیشتر به معنی افزایش تنش است. و این یعنی رنج بیشتر و از دست رفتن جان‌های بیشتر مردم  اوکراین و همچنین روسیه.

یک روز قبل از این اقدام پوتین، جدایی‌طلبان دنباس و خرسون در شرق اوکراین برای برگزاری همه‌پرسی جدایی از این کشور و الحاق به خاک روسیه، اعلام آمادگی کردند.

پوتین گفت که ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره را برای جنگ در اوکراین فرامی‌خواند تا بخش‌هایی از آن کشور را به خاک روسیه الحاق کند.

او گفت که هدفش از این اقدام «آزادسازی» سرزمین‌های صنعتی دنباس و همچنین ساکنین این منطقه است که نمی‌خواهند با اوکراین بازگردندد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا نیز تهدید پوتین را «غیرمنطقی» خواند. 

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه گفت که فراخوان پوتین به بسیج نیروهای نظامی به معنی انزوای بیشتر روسیه است. او گفت همه باید برای توقف جنگ، فشار حداکثری به پوتین وارد کنند و تصمیم اخیر او را اشتباه و خبری بد برای مردم روسیه توصیف کرد.

اورزولا ون‌ درلین، رییس کمیسیون اروپا و لیز تراس، نخست‌وزیر بریتانیا در بیانیه‌ای مشترک گفتند که تصمیم پوتین به اعزام بسیج نظامی به اوکراین نشان ضعف است. آنان که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک رفته‌اند در این بیانیه گفتند: «حمله روسیه در حال شکست است.»

گیلین کیگان، معاون وزارت خارجه بریتانیا، در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای و بی‌بی‌سی سخنان پوتین را نگران‌کننده توصیف کرد و گفت: «تهدیدهای او باید جدی گرفته شود و این یک افزایش تنش آشکار است.»

بسیج نظامی جزئی که پوتین از آن سخن می‌گوید در یک دوره چند ماهه ۳۰۰ هزار سرباز ذخیره را جذب می‌کند و شامل یک بسیج کامل متکی بر نیروی ذخیره گسترده روسیه نمی‌شود که وزیر دفاع آن کشور مدعی شده بالغ بر ۲۵ میلیون نفر است.

به دنبال سخنان پوتین برای اعزام نیروهای نظامی، که اولین مورد پس از جنگ جهانی دوم به شمار می‌رود، فروش پروازهای خارجی در روسیه اوج گرفت.

پوتین در سخنرانی تلویزیونی خود برنامه‌های خود برای الحاق چهار منطقه اوکراین را اعلام کرد و گفت که مسکو همه‌پرسی را در مناطق لوهانسک، دونتسک، زاپوریژیا و خرسون اوکراین برای پیوستن به روسیه تسهیل خواهد کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین گفت بعید است که پوتین از سلاح هسته‌ای استفاده کند، اما این تهدید، تاکیدی است برای لزوم مقابله با او.

زلنسکی در اظهاراتی که در روزنامه آلمانی بیلد انتشار یافت، گفت: «من باور ندارم که او از این سلاح ها استفاده کند. گمان نمی‌کنم که جهان به او اجازه استفاده از این سلاح ها را بدهد.»

زلنسکی گفت:‌ «پوتین ممکن است فردا بگوید غیر از اوکراین بخشی از لهستان را نیز می‌خواهیم و ​​در غیر این صورت از سلاح هسته‌ای استفاده خواهیم کرد.»

در چند هفته گذشته نیروهای روسیه متحمل شکست‌های سختی در شمال‌شرق اوکراین شدند و هزاران سرباز روس از مواضع خود در خط مقدم عقب‌نشینی کردند.

نیروهای اوکراینی مسیرهای اصلی تدارکاتی که در خدمت خط مقدم روسیه در شرق هستد را گرفته‌اند و ‌‌می‌گویند که آماده نفوذ به عمق سرزمین‌هایی‌اند که مسکو طی ماه‌ها نبرد سنگین تصرف کرده است.

میخائیلو پودولیاک، مشاور زلنسکی، نیز سخنرانی پوتین را «یک فراخوان قابل پیش‌بینی» توصیف کرد و گفت این سخنان تلاشی برای توجیه شکست است.

پودولیاک به رویترز گفت: «جنگ مطابق سناریوی روسیه پیش نمی‌رود و از این رو پوتین به اتخاذ تصمیم‌های نامطلوب وادار شده است.»