کارشناسان سازمان ملل متحد: حکم اعدام الهام چوبدار و زهرا صدیقی همدانی را فورا لغو کنید

«مدافعان حقوق بشر در ایران باید بدون ترس، فعالیت‌های مسالمت‌آمیز خود را انجام دهند»

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌گویند دگرباشان جنسی در ایران با تبعیض و خطر اعدام مواجه‌اند- کمپین علیه اعدام

گروهی از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد از جمهوری اسلامی ایران خواستند اجرای حکم اعدام زهرا صدیقی همدانی و الهام چوبدار را «فورا» متوقف کند. به گفته آنان، این دو فعال حقوق بشر به دلیل دفاع از حقوق دگرباشان جنسی به مجازات اعدام محکوم شده‌اند.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه ۶ مهر، در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن صدور مجازات مرگ برای این دو نفر، تاکید کردند که دگرباشان جنسی در ایران با تبعیض مواجه‌اند و طبق قوانین جزایی این ایران، همجنس‌گرایی مجازات اعدام در پی دارد.

زهرا صدیقی همدانی، معروف به «ساره»، و الهام چوبدار در دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام «فساد فی‌الارض، ترویج همجنس‌گرایی و قاچاق انسان» به اعدام محکوم شدند؛ اما کارشناسان سازمان ملل متحد می‌گویند اتهام قاچاق به این دلیل به آنان نسبت داده شد که «برای خروج افراد در معرض خطر از خاک ایران تلاش می‌کردند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارشناسان سازمان ملل متحد علاوه بر اعتراض به «بازداشت خودسرانه، بدرفتاری و تبعیض» علیه این دو فعال حقوق دگرباشان جنسی، از مقام‌های حکومت ایران خواستند که ضمن تضمین «سلامت و رفاه»، آنان را به‌سرعت آزاد کنند.

۲۲ کارشناس سازمان ملل متحد همچنین خواستار لغو مجازات اعدام در ایران شدند و از مقام‌ها خواستند به «مدافعان حقوق بشر از جمله کسانی که روی موضوع‌هایی مانند گرایش جنسی و هویت جنسی کار می‌کنند، اطمینان دهند که می‌توانند بدون ترس از آزار و اذیت یا انتقام، فعالیت‌های مسالمت‌آمیز خود را انجام دهند».

این درخواست در حالی برای مقام‌های جمهوری اسلامی ایران فرستاده شده که این کشور با اعتراض‌های سراسری به قتل مهسا امینی مواجه است.