حکم اعدام برای جاسوس «سیا» در ایران

اعلام احکام سنگین برای شهروندان دوتابعیتی

عکس از خبرگزاری ایلنا

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه‌قضائیه، در نشست خبری خود به تشریح آرای صادره در این قوه پرداخت. اسماعیلی با اشاره به اینکه در جلسات قبلی خبر دستگیری تعدادی از جاسوس‌های سازمان‌های امنیتی آمریکا و بریتانیا اعلام شده بود، به معرفی این افراد و احکام صادر علیه آن‌ها پرداخت.

بنا به اعلام سخنگوی قوه قضاییه «علی نفریه» به جرم جاسوسی برای سرویس اطلاعاتی سیا به تحمل ۱۰ سال حبس و استرداد ۵۵ هزار دلار دریافتی از سازمان «سیا» محکوم شد. محمد امیر نسب نیز به جرم جاسوسی برای سرویس امنیتی انگلیس به ۱۰ سال حبس قطعی محکوم شد. محمدعلی باباپور دیگر متهم جاسوسی در ایران برای آمریکا به تحمل ۱۰ سال حبس و استرداد ۵۵ هزار دلار حق‌الزحمه دریافتی از این سرویس محکوم شد.

اما مهم‌ترین خبر اسماعیلی درباره جاسوسان دستگیر شده در ایران مربوط به پرونده‌ای بود که نام متهم اصلی آن اعلام نشد و اسماعیلی تنها به اعلام حکم این متهم بسنده کرد. این مقام مسئول قوه قضاییه در شرح این پرونده گفت: «فرد دیگری را هم داریم که هنوز رای آن قطعی نشده است. این فرد به دلیل جاسوسی برای سرویس آمریکا به دلیل گستردگی جاسوسی به اعدام محکوم شده و پرونده برای رسیدگی به فرجام‌خواهی به دیوان عالی کشور رفته است. این افراد سال گذشته دستگیر شدند».

تابستان امسال بود که رسانه‌های ایران خبر دستگیری ۱۷ نفر را به جرم جاسوسی منتشر کردند. در آن زمان برخی از مقام‌های امنیتی گفتند که این افراد در مراکز حساس و حیاتی دولتی و هم‌چنین بخش خصوصی به عنوان پیمانکار و یا مشاور فعالیت می‌کردند.

پس از اعلام خبر دستگیری جاسوسان آمریکایی در ایران، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با نوشتن توئیتی این خبر را دروغ خواند. به زعم ترامپ این رفتار جمهوری اسلامی از سر «درماندگی» است.  

سخنگوی قوه قضاییه هم‌چنین به بازداشت «کامیل احمدی» شهروند ایرانی‌تبار بریتانیا اشاره کرد و با تایید بازداشت این شهروند دوتابعیتی گفت: « برای ما مهم نیست کدام نهاد امنیتی بازداشت کرده مهم دلایل است. یک جا ضابطمان وزارت است یک جا حفاظت و اطلاعات نیروهای مسلح است یک جا حفاظت اطلاعات خود ما است. آنچه که موضوعیت دارد عنوان اتهام است».

کامیل احمدی نویسنده و پژوهشگر کرد و شهروند ایرانی ـ بریتانیایی تابستان امسال، در منزل شخصی خود در تهران بازداشت شد. احمدی در سال‌های اخیر پژوهش‌هایی با موضوعات «کودک‌همسری»، «ازدواج سفید»، «دگرباشان» و «قومیت‌ها» در ایران انجام داده بود. 

از سوی دیگر اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه با اشاره تلویحی به بحث تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی گفت: «ما بارها گفته‌ایم که شرط و شروط نمی‌پذیریم و در شرایط مساوی و برابر حاضریم تصمیم بگیریم. در این صورت تصمیم می‌گیریم و موضوع تبادل زندانیان در شرایط تساوی قابلیت بررسی دارد و الان موضوعی در دستور نیست».

 و با توجه به حرف‌های جواد ظریف در نیویورک و گشودن باب بحث درباره تبادل زندانیان، این سخنان اسماعیلی اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند. جواد ظریف در روزهای حضور خود در نیویورک به صراحت از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تبادل زندانیان دوتابعیتی محبوس در زندان‌های ایران با ایرانیان زندانی در آمریکا سخن گفته بود. سخنانی که تعبیر «گروگان‌گیری» را درباره سیاست خارجی ایران از هر زمان دیگر پرمعناتر کرد.