رئیس اطلاعات طالبان شهرستان سیغان بامیان در نتیجه اختلافات درون‌گروهی کشته شد

مدیر پیشین اطلاعات طالبان در بامیان یک فرمانده طالبان را به اتهام تجاوز به زنی در سیغان کشته بود

مدیر اطلاعات طالبان یک فرمانده طالبان را هنگامی که به زنی تجاوز می‌کرد کشته بود - AFP/WAKIL KOHSAR

منابع خبری، اختلافات درون‌گروهی را دلیل کشته شدن مدیر اطلاعات طالبان در شهرستان سیغان استان بامیان می‌دانند و می‌گویند او که هفته گذشته کشته شد، حدود هشت ماه پیش یک فرمانده ارشد طالبان را هنگام تحمیل رابطه جنسی به زنی، به گلوله بسته بوده است.

مولوی نصیراحمد حق‌پرست، مدیر استخبارات طالبان در شهرستان سیغان، و برادرش که محافظ او نیز بود، هفته گذشته هنگامی‌ که از بامیان به سوی سیغان می‌رفتند، در یک درگیری مسلحانه ناگهانی کشته شدند و یکی از همراهان آنان نیز زخمی شد.

اکنون منابع خبری محلی در شهرستان سیغان به ایندیپندنت فارسی می‌گویند که این رویداد ناشی از اختلافات درون‌گروهی طالبان بوده است.

به گفته آنان، مولوی نصیراحمد حق‌پرست در دی‌ماه سال گذشته یکی از  فرماندهان طالبان به نام ذکریا را که دیروقت شب به خانه‌ای در روستای «خداداد خیل» در شهرستان سیغان رفته بود و می‌خواست به زنی تجاوز کند، با شلیک گلوله به قتل رساند و اختر محمد منصور، فرمانده پیشین پلیس این شهرستان را که با ذکریا به آن خانه رفته بود، بازداشت کرد.

نصیراحمد حق‌پرست همواره ساکن سیغان بوده است، و فرمانده ذکریا از ساکنان تاله و برفک استان بغلان بود که به سیغان رفته بود.

منابع خبری می‌گویند که این رویداد موجب بروز اختلاف‌هایی میان طالبان شد و افراد نزدیک به ملا ذکریا که به دست نصیراحمد حق‌پرست کشته شده بود، او و برادرش را در یک کمین در منطقه «آقرباط» بامیان کشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته منابع خبری مزبور، طالبان اجازه بررسی این رویداد را به هیچ نهاد یا رسانه‌ای نداده‌اند و خود نیز هیچ جزئیاتی در این باره ارائه نکرده‌ا‌ند، و نیز مولوی اختر محمد منصور را که سال گذشته به دست نصیراحمد حق‌پرست بازداشت شده بود، ‌آزاد کرده‌اند.

گزارش‌های دیگری نیز در مورد آزار و اذیت مردم، به‌ویژه زنان، از سوی طالبان در بامیان در دست است؛ چنانکه یک فرمانده طالبان در این اواخر برای چهارمین بار همسر اختیار کرده است.

طبق برخی گزارش‌ها، شماری از فرماندهان طالبان در استان‌های تخار، کنر، کابل، و بخش‌هایی از اندراب و خوست، به وادار کردن زنان به ازدواج‌های اجباری، تجاوز، قتل‌های مربوط به اتهام «زنا»، و آزار و اذیت جنسی متهم‌اند.

ماه گذشته دختری به نام الهه، سراج الدین حقانی، سخنگوی پیشین طالبان، را به تجاوز، نکاح اجباری، و کتک زدن و شکنجه خود متهم کرد. او این اتهام‌ها را همراه با تصویرهای از خود در حالی که در بیمارستان بستری شده بود، در یک نوار تصویری خطاب به سعید خوستی، سخنگوی پیشین وزارت داخله (کشور) طالبان، منتشر کرد.

بیشتر از جهان