واکنش خانواده ژنرال رازق به اتهام‌های طالبان درباره کشف گور ‌جمعی

ژنرال رازق از قدرتمندترین فرماندهان پلیس در جنوب افغانستان بود که در اثر سوء‌قصدی در ۱۸ اکتبر ۲۰۱۸ در قندهار، کشته شد و طالبان مسئولیت قتل او را پذیرفتند

خانواده ژنرال رازق می‌گوید در یک سال گذشته ۳۰۰۰ نظامی و غیرنظامی در قندهار ربوده و ناپدید شده‌اند - AFP

خانواده ژنرال رازق، فرمانده پلیس پیشین قندهار، طالبان را به قتل و ربودن نظامیان و غیرنظامیان، به ویژه اعضای قوم اچکزایی‌ در این استان، متهم می‌کنند و می‌گویند که طالبان در یک سال گذشته ده‌ها تن از افراد قوم اچکزایی را ربوده‌اند و به قتل رسانده‌اند.

این اظهارات خانواده ژنرال رازق در حالی مطرح می‌شود که طالبان گفتند یک گور جمعی در منطقه سپین بولدک قندهار کشف شده است. به گزارش آژانس خبری باختر وابسته به طالبان استخوان‌های کشف شده از این گور نشان می‌دهد که ۱۲ تن در دفن شده بوده‌‌اند. هرچند هنوز هیچ نهاد پزشکی قانونی تحقیقی در این زمینه انجام نداده است و زمان و چگونگی مرگ این افراد روشن نیست، طالبان؛ ژنرال رازق را به قتل این افراد متهم کرده‌اند و ادعا می‌کنند که بقایای یافت‌شده در این گور جمعی، متعلق به افرادی است که هشت سال پیش «به دستور ژنرال رازق» به قتل رسیده‌اند.

در واکنش به این اتهام‌های طالبان، خانواده ژنرال رازق گفتند که ویدیویی که طالبان منتشر کرده‌اند، مربوط به سربازانی است که سال گذشته در جریان سقوط منطقه سپین بودک قندهار، به دست نیروهای طالبان به قتل رسیده‌اند. آنان از نهاد‌های جهانی دفاع از حقوق بشر می‌خواهند که تمامی جنبه‌های کشتارهای جمعی در قندهار و سربریدن‌های غیرنظامیان به دست طالبان را در یک سال گذشته، بررسی کنند.

خانواده ژنرال رازق به ایندیپندنت فارسی گفت که طالبان تنها در یک هفته نخست پس از سقوط نظام پیشین در افغانستان در اوت ۲۰۲۱ میلادی، ۱۲۰۰ شهروند غیرنظامی متعلق به قبیله اچکزایی و نظامیان نزدیک به ژنرال رازق را در منطقه سپین بولدک قندهار به قتل رسانده‌اند.

به گفته آنان، در یک سال گذشته بیش از ۳۰۰۰ نظامی و غیرنظامی در استان قندهار ربوده و ناپدید شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ژنرال رازق از قدرتمندترین فرماندهان پلیس در جنوب افغانستان بود که در اثر سوء‌قصدی در ۱۸ اکتبر ۲۰۱۸ در قندهار، کشته شد و طالبان مسئولیت قتل او را پذیرفتند.

او به مبارزه جدی با طالبان مشهور بود و پیش از آن سوءقصد مهلک نیز ۱۰ بار به او حمله شده بود، اما نجات یافته بود.

طبق گزارش‌ها از منابع محلی، طالبان در یک سال گذشته ده‌ها نظامی و غیرنظامی را به اتهام‌های گوناگون در افغانستان بازداشت و شکنجه کرده‌اند و بسیاری از آنان را به قتل رسانده‌اند.

پیش از این، شماری از رسانه‌های بین‌المللی و عفو بین‌الملل نیز گزارش‌های مستندی در مورد این گونه اقدامات طالبان، از جمله بازداشت و قتل نظامیان و غیرنظامیانی که با حکومت پیشین همکاری می‌کردند، منتشر کرده‌اند.

طبق اطلاعات منابع معتبر، در حال حاضر هزاران تن از نظامیان پیشین و غیرنظامیان در زندان‌های طالبان زیر شکنجه قرار دارند. در برخی موارد، شماری از این زندانیان زیر شکنجه جان داده‌اند و شماری نیز به جراحت‌ها و نارسایی‌های شدید جسمی دچار شده‌اند.

بسیاری از نظامیان پیشین نیز از ناپدید شدن همکاران و دوستان خود پس از بازداشت به دست طالبان، خبر داده‌اند.

بیشتر از جهان