جنگ در قندهار شدت گرفت

دست‌کم ۸۴ جنگجوی طالبان در حملات دو روز گذشته در قندهار کشته شدند

جنگ و درگیری شدید بین نیروهای افغان و گروه طالبان در استان استراتژیک قندهار جریان دارد و دست‌کم ۳۷ جنگجوی طالبان در حملات دوشنبه ۱۶ فروردین ارتش افغانستان کشته شدند.

وزارت دفاع ملی می‌گوید علاوه بر این ۳۷ پیکارجو که در عملیات‌ هوایی و زمینی نیروهای امنیتی در شهرستان‌های ارغنداب و ژیری قندهار کشته شده‌اند، ۲۸ طالب دیگر نیز مجروح شده‌اند.

نیروهای افغان همچنان توانسته‌اند ۹۰ موترسیکلت را که جنگجویان از آن برای امور نظامی استفاده می‌کردند، ضبط کنند.

روز یکشنبه نیز حملات سنگین ارتش علیه مواضع طالبان تلفات سنگینی بر شورشیان در شهرستان ارغنداب وارد کرد و مقام‌های افغان اعلام کردند که تمام شهرستان را از طالبان پس گرفته‌اند.

ارغنداب که در نزدیک شهر قندهار قرار دارد، چندی‌ است محل درگیری سنگین بین نیروهای دولتی و طالبان بوده‌ است. بیشتر بخش‌های این شهرستان پیشتر در کنترل طالبان درآمده بود.

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در مورد حمله روز یکشنه می‌گوید: «۴۷ طالب به شمول افراد انتحاری در حملات هوایی، حدود ۲ بامداد گذشته در شهرستان ارغنداب قندهار کشته شدند. این تروریست‌ها زمانی کشته شدند که مواضع و مخفی‌گاه‌های آنها هدف حملات هوایی قرار گرفت که تعداد زیاد جلیقه‌های انتحاری، مواد انفجاری و سلاح و مهمات آنها نیز منهدم شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هدف از اجرای این عملیات نظامی در آستانه مذاکرات صلح، تامین امنیت در دست‌کم دو شهرستان آشوب‌زده ارغنداب و ژیری در قندهار است.

به گفته سخنگوی وزارت دفاع،‌ «طالبان به گونه مستقیم علیه مردم می‌جنگند. تروریست‌ها افراد غیرنظامی را به گونه عمدی می‌کشند، از خانه‌های مردم به عنوان پایگاه استفاده کرده و در مسیر راه رفت و آمد مردم مین‌گذاری می‌کنند. طالبان در همسویی با منافع بیگانگان زیربناهای کشورمان را بی‌رحمانه تخریب و وحشت ایجاد می‌کنند.»

گروه طالبان تاکنون در مورد این عملیات واکنش نشان نداده است.

از تلفات احتمالی نیروهای افغان و غیرنظامیان در این درگیري‌های مسلحانه هیچ گزارشی منتشر نشده است. اما صدها نفر در پی جنگ‌های اخیر از خانه‌های خود آواره شده‌اند. مین‌های ضدنفر هم مشکل جدیدی‌ است که طالبان برای ضربه زدن به نیروهای امنیتی در مناطق مختلف آشوب‌زده کار می‌گذارد.

حمله و ضدحمله در شرایطی که دو طرف در آستانه مذاکرات سرنوشت‌ساز صلح در استانبول قرار دارند، حرکتی در راستای تقویت مواضع آنها پشت میز مذاکره قلمداد می‌شود، اما هزینه ناشی از این درگیری‌ها به مردم تحمیل می‌شود.

بیشتر از جهان