طالبان خواستار توقف عملیات نظامی در قندهار و بدخشان شد

تلفات بیش از حد طالبان در عملیات دولت آنان را سراسیمه ساخته است

حملات گسترده نیروهای افغان طالبان را سراسیمه کرده است-SHAH MARAI / AFP

عملیات نظامی بدخشان و قندهار که در چند روز گذشته در این دو استان، در جنوب و شمال کشور توسط نیروهای امنیتی افغان به راه انداخته شده، بیشترین تلفات را بر طالبان وارد آورده است.

منابع امنیتی افغان به رسانه‌ها گفته‌اند که تنها در جنگ شهرستان نٌسی در استان بدخشان، در حدود ۷۰ طالب کشته و زخمی شده است. همچنان پس از سه سال استیلای طالبان بر شهرستان نٌسی، این منطقه از تصرف طالبان خارج شده است. هم‌زمان با این در جنوب افغانستان نیز، نیروهای امنیتی تلفات سنگینی را بر طالبان وارد کرده‌اند. مقام‌های وزارت دفاع افغانستان روز یکشنبه گفتند که تنها در نبردهای شهرستان ارغنداب و پنجوایی در قندهار ۷۵ طالب کشته شده است.

روز دوشنبه بار دیگر خبرنامه وزارت دفاع از کشته شدن ۳۷ طالب و زخمی شدن ۲۸ تن دیگر خبر داد. در کنار آن نبردها در استان‌های هلمند، کنر و خوست نیز تلفات زیادی را بر طالبان وارد کرده است. دولت گفته است که شهرستان مهم ارغنداب را به‌صورت کامل از کنترل طالبان بیرون ساخته است.

این نبردها باعث سراسیمگی و استیصال گروه طالبان شده است. تا حدی که این گروه درخواست توقف عملیات قندهار و بدخشان را کرده است.

گروه طالبان به تاریخ ۱۵ فروردین اعلامیه خبری را به نشر رساندند و از دولت افغانستان خواستند تا عملیات نظامی را در استان‌های بدخشان و قندهار متوقف کند. گروه طالبان در این اعلامیه گفته است که عملیات نظامی در این استان‌ها برخلاف توافق صلح این گروه با دولت امریکا است. گروه طالبان معتقد است که در این عملیات نیروهای ناتو نیز از طریق هوا، نیروهای امنیتی افغان را حمایت کرده است.

این اعلامیه که در توییتر دکتر نعیم سخنگوی دفتر قطر گروه طالبان هم به نشر رسیده، با واکنش زیادی مواجه شده است. اکثریت کسانی که این اعلامیه را دوباره در توییتر نشر کرده‌اند، نوشته‌اند که طالبان چه زمانی به توافق صلح یا حتی به روند صلح متعهد بوده که حالا توافق را علم می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سراسیمگی و واکنش سریع طالبان در قبال عملیات نظامی نیروهای امنیتی افغان نشان می‌دهد که این گروه در تنگنای نبرد با دولت افغانستان گیر افتاده‌اند. مقام‌های دولت افغانستان قبل از این گفته بودند که دیگر در حالت دفاع فعال قرار نگرفته و علیه گروه طالبان دست به عملیات خواهند زد. به‌تازگی حیات‌الله حیات، سرپرست وزارت داخله (کشور) هم گفته است که طالبان در حال تدارک حملات گسترده علیه مواضع دولتند. به نظر می‌رسد این عملیات، پیش‌دستی دولت برای خنثی‌سازی حملات گروه طالبان باشد.

طالبان دیگر دست بالا را در جنگ ندارند

به‌طورمعمول گروه طالبان در آستانه آغاز مذاکرات صلح، حملات وسیع و گسترده‌ای را علیه مواضع دولت انجام می‌دادند. این مسئله برای گروه طالبان دو منفعت داشت. یکی این‌که با این حملات، طالبان توان امنیتی نیروهای دولت افغانستان را به چالش می‌کشیدند. دوم این‌که می‌توانستند جغرافیای بیشتر را در تصرف داشته باشند.

طالبان به‌صورت مستمر ادعا دارند که ۵۲ درصد جغرافیای افغانستان در کنترل آنان است. هرچند این ادعا هیچ‌گونه مدرک متقنی ندارد اما در واقعیت بخش عمده‌ای از جغرافیای افغانستان از کنترل کامل دولت خارج است. اما این به معنای آن نیست که این مناطق خارج از کنترل دولت، به‌صورت کامل در دست طالبان است. گروه طالبان هیچ‌گونه استقراری در افغانستان ندارند بلکه بیشتر به‌صورت سیار در مناطق مختلف تردد دارند. همین تردد طالبان، باعث ناامن شدن منطقه می‌شود.

در آستانه آغاز نشست مهم و حیاتی استانبول، دولت افغانستان با آغاز عملیات نظامی گسترده، به‌خوبی توان و قدرت مانور طالبان را به چالش کشیده است. این مسئله نشان می‌دهد که برخلاف ادعای طالبان، این گروه در مواجهه با نیروهای امنیتی، همیشه شکست خورده‌اند. تنها استفاده از شیوه‌های غیرمتعارف، مانند حملات انتحاری، مین‌های مغناطیسی و هجوم مسلحانه به مراکز عمومی باعث شده است تا رعب و وحشت این گروه در دل مردم بیشتر رخنه کند.

به نظر می‌رسد دولت افغانستان به این زودی عملیات نظامی خود را پایان ندهد و مناطق بیشتری را که در کنترل طالبان بود از آن‌ها پس بگیرد. این مسئله می‌تواند در نشست استانبول برای دولت به‌عنوان یک امتیاز حساب شود.