آزار جنسی در اوایل زندگی علائم یائسگی را تشدید می‌کند

سابقه بی‌ثباتی مالی نیز با بدتر شدن علائم یائسگی، بدتر شدن وضعیت سلامت عمومی و افزایش عوارض افسردگی ارتباط داشت

در میان شرکت‌کنندگان این نمونه، سابقه آزاردیدگی جسمی از سوی ۳۷.۳ درصد آنان گزارش شد - Canva

طبق مطالعه جدیدی، آزاردیدگی جسمانی و جنسی در اوایل زندگی می‌تواند به بدتر شدن علائم یائسگی منجر ‌شود.

عوامل تنش‌زای روانی‌اجتماعی مثل بی‌ثباتی مالی هم می‌تواند بر شدت عوارض این وضعیت، از قبیل گرگرفتگی، بدخوابی، اضطراب، نوسان خلقی، و مه‌مغزی دامن بزند.

در این تحقیق که همین هفته در مجله یائسگی (Menopause) انتشار یافت، بیش از ۶۰۰ زن طی دو دهه بررسی شده‌اند.

در میان شرکت‌کنندگان این نمونه، ۳۷.۳ درصد شرکت‌کنندگان سابقه آزاردیدگی جسمی و همچنین شدیدتر شدن علائم یائسگی و تضعیف سلامت عمومی خود، و نیز افزایش عوارض افسردگی‌شان را گزارش دادند.

۷.۷ درصد دیگر هم از داشتن سابقه آزاردیدگی جنسی گزارش دادند که این نیز با نشانه‌های بدتر یائسگی و وضعیت بد سلامت عمومی ارتباط داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سابقه بی‌ثباتی مالی نیز با بدتر شدن علائم یائسگی، بدتر شدن وضعیت سلامت عمومی و افزایش عوارض افسردگی ارتباط داشت.

نتایج این مطالعه در مقاله‌ای به نام «پیوندهای طولی عوامل تنش‌زای روانی‌اجتماعی با عوارض یائسگی و بهزیستی زنان میانسال» منتشر شد.

این خبر در حالی انتشار می‌یابد که آگاهی و موشکافی در مورد این وضعیت اثرگذار بر نیمی از جمعیت، در حال افزایش است.

طبق مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۱، از هر ۱۰ زن یائسه، ۹ نفر دچار مشکلات سلامت روان است.

طبق این مطالعه که در مرکز بهداشت یائسگی و بهزیستی نیوسان در استراتفورد انجام گرفت، ۱۰ درصد زنان مورد بررسی ناچار شدند از کار دست بکشند، ۵۱ درصد ناچار شدند ساعات کارشان را کاهش دهند، و ۵۲ درصد هم گفتند به علت تشدید علائم یائسگی ناچار شده‌اند روزهایی را مرخصی بگیرند.

در مطالعه دیگری هم حدود یک دهم زنان گفتند در دوران گذار یائسگی فکر خودکشی به سرشان زده است و حدود نیمی از زنان هم گفتند در دوره یائسگی از رابطه جنسی دست کشیده‌اند.

طبق گزارش سازمان بحران تجاوز جنسی انگلستان و ولز، یک چهارم زنان در بزرگسالی مورد تجاوز یا تعرض جنسی قرار می‌گیرند، یک ششم کودکان آزار جنسی دیده‌اند، و یک بیستم مردان نیز در بزرگسالی مورد تجاوز یا تعرض جنسی قرار گرفته‌اند.

اگر احساس فشار روانی و منزوی بودن می‌کنید یا برای انطباق با اوضاع به زحمت افتاده‌اید، خیریه سماریتنز آماده حمایت از شما است و می‌توانید با تماس تلفنی رایگان و محرمانه، از طریق خط تلفن ۱۱۶۱۲۳(بریتانیا و جمهوری ایرلند) یا ایمیل [email protected] با ما درددل کنید یا اطلاعات نزدیک‌ترین شعبه به خودتان را در وبسایت ما پیدا کنید.

اگر در ایالات متحده ساکنید و خودتان یا کسی که می‌شناسید، هم‌اینک به مساعدت در زمینه سلامت روانی نیاز دارید، با خط کمکی راهنمای ملی جلوگیری از خودکشی از طریق شماره ۸۲۵۵-۲۷۳-۱۸۰۰ تماس بگیرید. این خط مشاوره رایگان و محرمانه است و ۲۴ ساعته در تمام هفت روز هفته در دسترس همگان است.

اگر در کشور دیگری به سر می‌برید، می‌توانید با رجوع به www.befrienders.org خط مشاوره‌ای نزدیک به خود بیابید.

© The Independent