چرا مردم از احساس همدلی نسبت به دیگران پرهیز می‌کنند؟

پژوهشگران می‌گویند که تغییر انگیزه مردم به سوی همدلی "می‌تواند به طور کلی خبر خوبی برای جامعه باشد"

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که اکثریت مردم از احساس همدلی نسبت به دیگران اجتناب می‌کنند، زیرا فکر می‌کنند که این کار نیازمند تلاش‌های ذهنی بیش از حدی است.

کارشناسان مختلفی معتقدند همدلی که به عنوان توانایی درک احساسات شخص دیگر است، می‌تواند رفتارهای مثبت اجتماعی یا مفید را در فرد آسان کند.

با این حال، تحقیقات جدید کشف کرده‌اند که مردم اغلب نمی‌خواهند احساس همدلی کنند، حتی اگر احساساتی که به وجود می‌آورد مثبت باشد.

محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا و دانشگاه تورنتو به منظور بررسی میزان انگیزه افراد نسبت به همدردی، بیش از ۱۲۰۰ نفر شرکت‌کننده را مورد مطالعه قرار دادند و به آنها ۱۱ آزمون دادند که شامل دو ردیف کارت بود.

در هربار تکرار آزمایش، به شرکت‌کنندگان گفته شد که هر وقت در طول آزمایش دوست داشته باشند، می‌توانند از هر ردیف از کارت‌ها انتخاب کنند.

در یک نسخه، هر دو ردیف شامل تصاویری از کودکان پناهنده بود و در دیگری تعدادی تصویر از افرادی بود که لبخند می‌زدند و برخی دیگر افراد غمگین را نشان می‌داد.  

در هر آزمایش، هر ردیف از کارت‌ها همراه با مجموعه‌ای دستورالعمل‌های مختلف همراه بود، مثلا برچسب روی یکی "احساس کنید" بود و برچسب دیگری "توصیف کنید" بود.

اگر شرکت‌کنندگان ردیف "توصیف کنید" را انتخاب می‌کردند، باید یک جمله عینی در مورد شخصی که در کارت نشان داده شده بود می‌ساختند که در آن مواردی همچون سن، جنسیت و ظاهر شخص را توضیح دهند.

اما اگر شرکت کنندگان ردیف "احساس کنید" را انتخاب می‌کردند، از آنها خواسته می‌شد تا تصور کنند فرد درون تصویر چه احساسی دارد و "از روی همدردی به تجربه‌ها و احساسات آن فرد تمرکز کنند".

داده‌ها نشان دادند که صرف نظر از این که تصاویر نشان داده شده شاد یا غمگین باشد، افراد به شدت ترجیح می‌دهند از انتخاب ردیف "احساس کنید" اجتناب کنند.

در حقیقت، درطول تمام آزمایش‌ها، شرکت کنندگان به طور متوسط تنها در ۳۵ درصد موارد کارتهای "احساس کنید" را انتخاب کردند و این بدین معنی است که آنها تمایل دارند تا از احساس همدلی اجتناب کنند.

در سؤالاتی که پس از این مطالعه از افراد شد، شرکت‌کنندگان پاسخ می‌دادند که از نظر آنها کارت‌هایی که نیازمند همدلی است، از نظر ذهنی برای آنها سخت‌تر است و نیازمند تلاش بیشتر است و آنها خیلی در این زمینه خوب نیستند اما در عوض در توصیف ویژگی‌های ظاهری دیگر افراد بهترند.

شرکت‌کنندگانی که گفته بودند همدلی کردن سخت‌تر است و یا به احتمال زیاد موجب می‌شود تا احساس ناامنی کنند، بیشتر از افراد دیگر از انتخاب کارت‌های همدلی در طول آزمایش‌ها اجتناب می‌کردند.

محققان برای این که دریابند آیا می‌شود افراد را نسبت به همدلی کردن بیشتر تشویق کرد یا خیر، آزمایش‌ها را مجددا تکرار کردند اما این بار به نیمی از شرکت‌کنندگان گفتند که در همدلی کردن "بهتر" از اکثر افراد دیگر هستند.

در عین حال، به نیمی دیگر از افراد گفته شد که آنها در ۵ درصد انتهایی از نظر همدلی کردن قرار دارند.

نتایج نشان داد شرکت‌کنندگانی که به آنها گفته شده بود احساس همدردی خوبی دارند بیشتر کارت‌های "احساس کنید" انتخاب می‌کردند و گزارش می‌کردند که همدلی نیاز به تلاش ذهنی کمتری دارد.

داریل کامرون، پژوهشگر ارشد دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، می‌گوید که یافته‌ها نشان می‌دهد با تشویق کردن مردم و گفتن این که در همدلی کردن خوب هستند، می‌شود همدلی در مردم را افزایش داد.

کامرون می‌گوید: "یک فرض متداول وجود دارد که مردم احساس همدلی را سرکوب می‌کنند، زیرا این احساسات ممکن است باعث افسردگی یا مانند کمک به خیریه هزینه‌بردار باشد. اما ما متوجه شدیم که مردم عمدتاْ نمی‌خواهند به ذهن خود فشار بیاورند که نسبت به دیگران احساس همدلی کنند، حتی هنگامی که این همدلی شامل عواطف مثبت باشد".

به گفته این پژوهشگر:"اگر بتوانیم انگیزه مردم را به سوی همدلی سوق دهیم، آنگاه این امر می‌تواند برای کل جامعه خبر خوبی باشد".

یافته‌های حاصل از یک نظرسنجی تازه که توسط مؤسسه نظرسنجی یوگاو (YouGov) انجام شده است، نشان می‌دهد اکثر بزرگسالان در بریتانیا بر این باورند که نسبت به یک سال گذشته همدردی کمتری در جامعه وجود دارد.

تنها ۱۲ درصد از شرکت‌کنندگان ابراز کردند که از نظر آنها مردم بیشتر می‌توانند خودشان را به جای دیگران بگذارند، در حالی که ۵۱درصد از افراد بیان کردند که همدلی کمتری نسبت به دیگران وجود دارد.

© The Independent

بیشتر از زندگی