تلاش مجلس نمایندگان آمریکا برای ‍تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی

برخی نمایندگان کنگره قصد دارند با تشدید تحریم‌ها علیه حکومت ایران راه برنامه هسته‌ای، موشکی و حمایت مالی جمهوری اسلامی از تروریسم را سد کنند

یک گروه دو حزبی از قانون‌گذاران مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا در پی آنند تا روز پنجشنبه، ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۲، قانونی را ارائه دهند که به موجب آن تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران تحکیم شود و به واسطه این امر بتوانند راه دستیابی حکومت ایران به سلاح اتمی را دشوارتر کنند.

به‌گفته این گروه از قانون‌گذاران آمریکایی، «قانون تحریم‌های ایران» (SISA) در عین‌حال قصد دارد با هدف قرار دادن بخش انرژی تحت کنترل جمهوری اسلامی مسیر توسعه برنامه موشکی حکومت ایران و کمک‌های مالی‌اش به گروه‌های تروریستی را دشوارتر کند.

به‌گزارش شبکه خبری فاکس‌نیوز، مایکل استیل، یکی از نمایندگان ایالت کالیفرنیا در مجلس نمایندگان آمریکا که رهبری لایحه مورد نظر را برعهده دارد، در این مورد گفت:«حکومت ایران، از سرکوب وحشیانه مردمش تا تهدیدهایی که علیه جوامع آزاد و دموکراتیک انجام می‌دهد، بارها ثابت کرده دولتی سرکش است و علاقه‌ای به حفاظت از صلح منطقه‌ای و بین‌المللی ندارد.»

این عضو مجلس نمایندگان آمریکا در عین‌حال خاطرنشان کرد که تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی توانسته جلوی اتمی شدن حکومت ایران را بگیرد و در حال حاضر نیز تداوم این «فشارهای اقتصادی و راهبردی» می‌تواند جلوگیری از اتمی شدن جمهوری اسلامی را ضمانت کند.

فاکس‌نیوز در این زمینه نوشت، تحریم‌های مد نظر این لایحه در راستای جلوگیری از گسترش فعالیت‌های هسته‌ای، قاچاق سلاح، توسعه برنامه موشکی و همچنین حمایت مالی از تروریسم به‌وسیله جمهوری اسلامی ایران، خاصه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، قرار دارد.

تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در حوزه انرژی بیش از یک دهه پیش از انعقاد توافق برجام، یعنی در سال ۱۹۹۶، اعمال شد. این تحریم‌ها حاصل گذراندن قانونی در کنگره آمریکا بود که به رئیس جمهوری ایالات متحده اجازه می‌داد تا تحریم‌هایی ثانویه بر بخش انرژی حکومت ایران اعمال کند. این قانون بعدها گسترش پیدا کرد و به دولت آمریکا اجازه داد تا شرکت‌هایی که این دست تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی را نقض می‌کنند را نیز در فهرست تحریم‌هایش قرار دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین راستا نیز ماه گذشته میلادی گروهی متشکل از سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه، لایحه‌ای را به سنای ایالات متحده آمریکا ارائه دادند مبنی بر تمدید تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در حوزه انرژی. این گروه استدلال می‌کنند که با توجه به آنکه دولت ایالات متحده از اهداف و فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران اطمینان ندارد، لازم است تا تحریم‌های مورد نظر تمدید شوند. این دسته از سناتورهای آمریکایی در بخشی از بیانیه‌ای که ۲۰ اوت ۲۰۲۲ در این مورد منتشر کردند چنین نوشتند:«ضروری است تا ایالات متحده، به‌منظور اعمال فشار بر یک حکومت سرکش [جمهوری اسلامی]، تحریم‌های اصلی خود را تحکیم کند.»

تیم اسکات، سناتور ایالت کارولینای شمالی و طراح لایحه مورد نظر، در همان زمان گفت:«ایالات متحده، اسرائیل و شرکای عرب ما همچنان نگران تهدید قریب‌الوقوع یک ایران هسته‌ای برای منطقه‌ خاورمیانه‌اند. [بنابراین] تحریم‌های آمریکا یک عامل بازدارنده ضروری در مقابل این حکومت خطرناک و بی‌ثبات است؛ لایحه [تنظیم شده از سوی] من نیز به همین خاطر سنگ‌ بنای تحریم علیه حکومت ایران را دائمی می‌کند.»

حالا مایکل استیل نیز می‌گوید لایحه‌ای که قرار است امروز از جانب آنها به مجلس نمایندگان ارائه شود، در راستای لایحه ماه قبل سناتور اسکات قرار دارد. او در این مورد گفت:«مفتخرم که در این زمینه با سناتور اسکات هم نظر هستم و این گروه از همکاران دو حزبی خود را هدایت می‌کنم تا سیگنالی مشخص مخابره کنند مبنی بر اینکه ایالات متحده آمریکا تهدیدهای موجود علیه خود را تحمل نخواهد کرد.»

بیشتر از جهان