هشدار گانتز به سازمان ملل: ایران تعداد سانتریفیوژهای پیشرفته را به‌شدت افزایش داده است

وزیر دفاع اسرائيل با استناد به اطلاعاتی مبنی بر اینکه قابلیت غنی‌سازی اورانیوم در سایت فردو سه‌ برابر شده است، خواستار تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی ایران شد

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائيل، روز دوشنبه ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور) به دیپلمات‌های سازمان ملل اعلام کرد که ایران تعداد سانتریفیوژهای پیشرفته‌اش را که قادر به غنی‌سازی اورانیوم قابل تسلیحاتی‌اند، به‌شدت افزایش داده است و در ادامه افزود جهان باید تحریم‌هایی علیه تهران آماده کند.

به گزارش تایمز اسرائيل،‌ گانتز در یک جلسه توجیهی در سازمان ملل که به میزبانی گیلعاد اردان، نماینده اسرائیل، برگزار شد، با تعدادی از دیپلمات‌های خارجی صحبت کرد و به آن‌ها گفت که ایران در سال گذشته «تولید سانتریفیوژهای پیشرفته‌ را به‌قدری افزایش داده است که غنی‌سازی در سطح بالا را ممکن می‌سازد».

در این نشست، اعضای شورای امنیت سازمان ملل و کشورهای عضو پیمان ابراهیم (گروهی از کشورهای عربی که روابطشان با اسرائیل را در سال ۲۰۲۰ عادی‌سازی کردند) شرکت داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گانتز با استناد به اطلاعاتی که اسرائیل به‌ دست آورده است، گفت تعداد سانتریفیوژهای پیشرفته در سایت هسته‌ای زیرزمینی نطنز در سال گذشته بیش از دو برابر و در تاسیسات زیرزمینی فردو ظرفیت غنی‌سازی سه‌ برابر شده است.

وزیر دفاع اسرائيل خطاب به دیپلمات‌های سازمان ملل هشدار داد: «اگر ایران تصمیم بگیرد، می‌تواند به سمت غنی‌سازی ۹۰ درصدی نیز حرکت کند.»

او تاکید کرد: «کل جامعه بین‌المللی باید متحد شود. ما باید عمل کنیم، برنامه‌های عملیاتی، سیاسی و اقتصادی را در دستور کار قرار دهیم و اجازه ندهیم هیچ‌‌گونه توافقی به ایران اجازه پیشروی دهد. این ماموریت باید در فعالیت‌های شورای امنیت سازمان ملل منعکس شود.»

بر اساس مفاد توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام، ایران تنها مجاز به غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۳.۶۷ درصد است. آن توافق در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران برای جلوگیری از تولید سلاح هسته‌ای، تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را کاهش داد. با این حال، پس از خروج آمریکا از برجام در دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ و اعمال مجدد تحریم‌ها، ایران بسیاری از تعهدهای ذکرشده در این توافق را زیر پا گذاشت و از آن زمان، غنی‌سازی اورانیوم را افزایش داد.

اسرائیل تاکنون فشار زیادی بر کشورهای غربی وارد کرده است تا مذاکرات در مورد احیای برجام را متوقف کنند. با وجود هشدارهای مقام‌های اسرائیلی درباره عواقب بازگشت به برجام، جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، طرفدار احیای این توافق است. طبق توافق پیشنهادی، تحریم‌ها علیه ایران کاهش پیدا می‌کند و در ازای اعمال محدودیت‌های شدید بر برنامه هسته‌ای، ایران دوباره می‌تواند نفت خود را در سراسر جهان بفروشد.

یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، گفت اسرائیل مخالف توافق نیست، اما توافقی که روی میز مذاکره است، به ایران اجازه می‌دهد در آینده به سمت تولید بمب هسته‌ای برود. اسرائیل همچنین اصرار دارد که ایران از درآمد حاصل از کاهش تحریم‌ها برای تقویت گروه‌هایی استفاده خواهد کرد که قادرند اسرائیل را هدف حمله قرار دهند، به‌ویژه حزب‌الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی.

در هفته‌های اخیر، خوش‌بینی اولیه درباره احیای توافق هسته‌ای به‌تدریج از بین رفت و به گفته قدرت‌های جهانی، ایران در آخرین لحظه درخواست‌هایی غیرمنطقی مطرح کرده است.

آلمان، فرانسه و بریتانیا روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای، درباره صداقت ایران در تلاش برای دستیابی به توافق هسته‌ای ابراز «تردید جدی» کردند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز روز دوشنبه گفت که با توجه به آخرین پاسخ ایران به پیش‌نویس پیشنهادی اتحادیه اروپا، چشم‌انداز احیای برجام در آینده نزدیک خوب به نظر نمی‌رسد.

بلینکن در یک نشست خبری در مکزیکوسیتی گفت: «به نظر می‌رسد ایران نمی‌خواهد یا نمی‌تواند کاری را که برای دستیابی به توافق لازم است انجام دهد. آن‌ها همچنان به تلاش برای وارد کردن موضوع‌های فرابرجامی به مذاکرات ادامه می‌دهند که این موضوع احتمال توافق را کمتر می‌کند.»

در همین حال، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعای یک مقام ارشد اسرائیلی را مبنی بر اینکه ایالات متحده از مذاکرات احیای برجام دست کشیده است، تکذیب کرد.