سخنگوی وزارت‌خارجه ایران: برای احیای برجام «مانع جدی» وجود ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه بار دیگر رافائل گروسی را به «رویکرد سیاسی» متهم کرد

اندکی پس از اینکه جوزپ بورل، مسئول‌ سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اذعان کرد که مذاکرات احیای برجام به «بن‌بست» خورده است، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، مدعی شد که برای احیای توافق برجام «مانع جدی» وجود ندارد. او انتقادهای آژانس‌ بین‌المللی انرژی اتمی درباره همکاری نکردن جمهوری اسلامی ایران با این سازمان را هم «پرونده‌سازی سیاسی» خواند و ادعا کرد که همکاری‌های ایران با آژانس همواره «مثبت و روبه‌جلو» بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه سخنان خود، با طرح این ادعا که «رویکرد و گرایش سیاسی» جایگاه حرفه‌ای و تخصصی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را «مخدوش» کرده است، افزود: «تحولات سال‌های اخیر هم ناشی از این است که برخی از کشورها تلاش کرده‌اند جایگاه فنی و تخصصی آژانس را مبتنی بر مسائل و دیدگاه‌های سیاسی خودشان مخدوش کنند و باز کردن پرونده هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک پرونده مورد مناقشه بین‌المللی با یک رویکرد سیاسی، انجام شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناصر کنعانی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، بار دیگر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، را متهم کرد که تحت‌تاثیر «فشارهای سیاسی» قرار می‌گیرد و استقلال آژانس به عنوان یک سازمان تخصصی را حفظ نمی‌کند. او با طرح این ادعا که پرونده‌های سه‌گانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «ابعاد غیرفنی» دارند، اضافه کرد: «چنانچه برای توافق اراده سیاسی لازم وجود داشته باشد، مانعی به عنوان مسائل پادمانی در روند توافق برجام وجود ندارد و جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در یک همکاری سازنده با آژانس، موضوع‌هایی را که وجود دارد، بررسی کند تا پرونده بسته شود.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به سخنان برخی مقام‌های غربی که درباره احیای برجام ابراز ناامیدی کرده‌اند، تاکید کرد: «از نظر ما زمینه برای احیای توافق هنوز به‌طورجدی وجود دارد». او در عین‌ حال بار دیگر مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره گرفتن «ضمانت اجرایی» از ایالات‌متحده را تکرار کرد.

ناصر کنعانی سخنان آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، را که گفت دستیابی به توافق در کوتاه‌مدت بعید است، «فرافکنی» خواند و طرف آمریکایی را به شانه‌ خالی کردن از مسئولیت متهم کرد.

در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز چهارشنبه، ۲۴ شهریور، برگزار شد، ۵۶ کشور جهان معادل دوسوم اعضای شورای حکام، از بیانیه غیرالزام‌آور بریتانیا، آلمان، فرانسه و آمریکا درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران حمایت کردند. امضا‌کنندگان این بیانیه متعهد شدند به حکومت ایران فشار بیاورند تا درباره چرایی پیدا شدن رد ذرات اورانیوم در سه مرکز اعلام‌نشده هسته‌ای توضیح دهد.

در بیانیه آمریکا نیز که سه‌شنبه‌شب در نشست شورای حکام قرائت شد، آمده است که ایران در مذاکرات غیرمستقیم برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، «شریکی مشتاق» نیست. بر اساس این بیانیه، «آمریکا برای اجرای فوری توافق و بازگشت به تعهدات ذیل برنامه جامع اقدام مشترک، موسوم به برجام، آماده است اما مسئله نبود شریکی مشتاق در ایران است».