پس‌لرزه‌های حملات سایبری ایران به آلبانی؛‌ آمریکا وزیر و وزارت اطلاعات ایران را تحریم کرد

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت: «ما حملات سایبری علیه آمریکا و منافع و زیرساخت‌های متحدان‌مان را تحمل نمی‌کنیم»

وزارت خزانه‌داری آمریکا وزارت و وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی را تحریم کرد-Daniel SLIM / AFP

وزارت خزانه‌داری آمریکا از تحریم وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، و اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات کنونی در ایران، به دلیل مشارکت در فعالیت‌های سایبری علیه ایالات متحده و متحدانش، خبر داد.

دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، روز جمعه ۱۸ شهریور (نهم سپتامبر) گفت که  که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های نیابتی‌اش از سال ۲۰۰۷ عملیات سایبری خرابکارانه‌ای را علیه سازمان‌های دولتی و خصوصی در جهان پیش برده‌اند.

این بیانیه‌ همچنین گفت:‌ «در ژوئیه ۲۰۲۲ عوامل تهدید سایبری تحت حمایت حاکمیت ایران، سیستم‌های کامپیوتری دولت آلبانی را مختل کردند و دولت را به تعلیق خدمات عمومی آنلاین برای شهروندان خود مجبور ساختند.»

برایان ای.نلسون، معاون وزارت خازنه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، گفت: «حمله سایبری ایران علیه آلبانی هنجارهای رفتار مسئولانه دولت‌ها درفضای سایبری در زمان صلح را نادیده می‌گیرد، که از جمله آلبانی روز چهارشنبه، به دلیل حملات سایبری جمهوری اسلامی به زیرساخت‌های این کشور، روابطش با جمهوری اسلامی را قطع و دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت جمهوری اسلامی را اخراج کرد.

آمریکا، متحد نزدیک آلبانی، پیشتر وعده داده بود که اقدامات بیشتری را برای پاسخگو کردن ایران در قبال اقداماتی که امنیت این کشور متحد آمریکا را تهدید می کند، انجام دهد.

آلبانی جمهوری اسلامی را به حمله سایبری به سیستم‌های دیجیتال و دولتی این کشور در ماه ژوئیه متهم کرد و مناسبات دیپلماتیک خود با تهران را قطع کرد. 

سازمان پیمان نظامی آتلانتیک شمالی، «ناتو»، در بیانیه‌ای حملات سایبری حکومت ایران به زیرساخت‌های آلبانی را محکوم کرد و گفت که این پیمان به حمایت از این کشور و افزایش توان دفاعی در برابر حملات سایبری متعهد است. آلبانی از سال ۲۰۰۹ عضو پیمان نظامی «ناتو» شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفارت جمهوری اسلامی ایران در بروکسل، روز جمعه، در واکنش به بیانیه ناتو، این پیمان را به سكوت در برابر «حملات سایبری علیه تاسیسات زیرساختی و هسته‌ای ایران» متهم کرد و گفت که ناتو و متحدانش به استقرار «یک فرقه تروریستی» در یک کشور عضو ناتو چشم بسته‌اند.

حدود سه‌هزار تن از اعضای «سازمان مجاهدین خلق ایران» در اردوگاهی در حومه پایتخت آلبانی به سر می‌برند.

اقدام اخیر وزارت خزانه‌داری آمریکا در تحریم وزارت و وزیر اطلاعات و امنیت جمهوری اسلامی ایران، بر اساس دستور اجرایی ۱۳۶۹۴ انجام شده که افرادی را هدف قرار می‌دهد که در فعالیت‌های مخرب سایبری دست دارند.

قبلا وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بر اساس فرمان‌های اجرایی دیگری و به دلیل حمایت از گروه‌های تروریستی و همچنین مسئولیت و همدستی در نقض جدی حقوق بشر علیه مردم ایران، از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم شده بود.

به نوشته بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، وزارت اطلاعات و اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی در راس این نهاد، شبکه‌هایی از عوامل تهدید سایبری را در حملات سایبری جاسوسی در حمایت از اهداف سیاسی تهران، مدیریت می‌کنند. این بیانیه گفت که «علاوه بر انجام فعالیت‌های خرابکارانه سایبری علیه وبسایت‌های دولت آلبانی، عوامل سایبری وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی مسئول افشای اسنادی‌‌ درباره دولت آلبانی و اطلاعات شخصی مرتبط با ساکنین آلبانی‌اند.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، در توییتی نوشت: «ما حملات سایبری علیه آمریکا و منافع، زیرساخت‌ها و یا خدمات متحدان‌مان را تحمل نمی‌کنیم.»

در اوایل سال جاری، ایالات متحده گروهی از عوامل تهدید با نام «آب‌ گل‌آلود» را شناسایی کرد که به عنوان زیرمجموعه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی کارزار گسترده‌ای از حملات سایبری را از سال ۲۰۱۸ به این سو پیش برده است.

بنا به گزارش‌ها، گروه «آب گل‌آلود» برای دسترسی به اطلاعات حساس درباره سیستم‌های کامپیوتری قربانیان، انتشار بدافزار و باج‌افزار و همچنین ایجاد اختلال در فعالیت سازمان‌های خصوصی، عملیات خرابکارانه‌ای را، از جمله علیه نهادهای دولت ترکیه، انجام داده است.

به نوشته وزارت خزانه‌داری آمریکا، گروه موسوم به «ای‌پی‌تی۳۹» یکی دیگر از بازوهای عملیات سایبری وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران است که در سال ۲۰۲۰ در آمریکا تحریم شده بود و از جمله در سرقت اطلاعات هویتی احتمالا برای پیشبرد عملیات نظارتی جمهوری اسلامی دست داشت.

«شرکت محاسبات اطلاعاتی رانا» متعلق به دولت ایران، نیز به گفته اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) در کارزار انتشار بدافزار برای رصد شهروندان ایرانی، دگراندیشان و روزنامه‌نگاران فعال بوده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی را به دلیل مسئولیت، مشارکت مستقیم و غیرمستقیم، فعالیت‌های سایبری مخرب، و تهدید چشمگیر علیه امنیت ملی آمریکا، تحریم می‌کند. به گفته این نهاد دولتی آمریکا، اسماعیل خطیب نیز به دلیل اقدام مستقیم یا غیرمستقیم از سوی وزارت‌خانه متبوع خود، تحریم می‌شود.

در نتیجه تحریم امروز، تمامی دارایی‌ها و اموال متعلق به افراد حقیقی و حقوقی تحریم‌شده که تحت صلاحيت قضایی ایالات متحده است مسدود می‌شود و آمریکایی‌ها از معامله با آنها منع می‌شوند. همچنین هر نهادی که ۵۰ درصد یا بیش‌تر از آن متعلق به افراد تحریم‌شده باشد، مسدود می‌شوند و تمامی تراکنش‌ها توسط آمریکایی‌ها یا در ایالات متحده که با هریک از افراد یا شرکت‌های مرتبط با وزارت اطلاعات ایران باشد، ممنوع می‌شود و آمریکایی‌های مرتبط در چنین فعالیت‌هایی خود در خطر تحریم قرار می‌گیرند.

پیشتر در روز پنجشنبه، ۱۷ شهریور، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که چهار شرکت و یک فرد در ایران -شرکت «خدمات فرودگاهی سفیران»، «پرآور پارس»، «شرکت طراحی و ساخت موتور هواپیما»،‌ «شرکت بهارستان کیش»، و همچنین رحمت‌الله حیدری که مدیر عامل «بهارستان کیش» و از اعضای هیئت‌مدیره آن است، تحریم می‌شوند.