آلبانی روابط دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی را قطع کرد

علت اتخاذ این تصمیم تیرانا حمله سایبری به زیرساخت‌های آلبانی اعلام شد

روابط تهران و تیرانا در سال‌های اخیر به واسطه حضور اعضای سازمان مجاهدین خلق در این کشور تیره شده بود- فارس

دولت آلبانی روابط دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی را قطع کرد و به تمام دیپلمات‌های ایران ۲۴ ساعت فرصت داد خاک این کشور را ترک کنند.

مقام‌های آلبانی حملات سایبری تیر ۱۴۰۱ جمهوری اسلامی به زیرساخت‌های این کشور را علت اتخاذ چنین تصمیمی اعلام کرده‌اند.

ادی راما، نخست‌وزیر آلبانی، روز چهارشنبه، ۱۶ شهریور، گفت به همه دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت ایران در این کشور دستور داده شده است ظرف ۲۴ ساعت از این کشور خارج شوند.

دفتر دادستان آلبانی فروردین ۱۴۰۱ اعلام کرده بود که یک مرد ایرانی در این کشور به حمایت از سازمان‌های تروریستی و سوءاستفاده از اطلاعات کامپیوتری متهم است.

آلبانی در سال ۱۳۹۷ نیز دو دیپلمات ایرانی از جمله غلامحسین محمدنیا، سفیر جمهوری اسلامی در این کشور، را به اتهام «به خطر انداختن امنیت» اخراج کرد و از آن زمان به بعد، سفارت ایران در آلبانی در سطح کاردار اداره می‌شود. این دو دیپلمات به ظن دست داشتن در فعالیت‌های غیرقانونی در رابطه با دیدار تیم فوتبال آلبانی و اسرائیل در مرحله مقدماتی مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸ اخراج شدند. پس از برگزاری این مسابقه هم حدود ۲۰ نفر مظنون به طرح‌ریزی عملیات تروریستی در آلبانی و کوزوو بازداشت شدند.

بعد از اخراج این دو دیپلمات ایرانی، مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا، از دولت آلبانی تقدیر کرد و افراد اخراج‌شده را به «طراحی عملیات تروریستی» در آلبانی متهم کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، هم همان سال، با ارسال نامه‌ای برای نخست‌وزیر آلبانی، از این کشور به دلیل اخراج دیپلمات‌های ایرانی قدردانی کرد. پس از آن بود که غلامحسین محمدنیا مدعی شد اخراج او و یک دیپلمات ایرانی دیگر سناریویی «آمریکایی ـ صهیونیستی» بوده و برای «تخریب روابط ایران و اروپا» صورت گرفته است.

محمدنیا پیش از آنکه در شهریورماه ۱۳۹۵ به عنوان سفیر جمهوری اسلامی در آلبانی منصوب شود، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران بود.

تیرانا در دی ماه ۱۳۹۸ هم احمد حسینی الست، کاردار فرهنگی جمهوری اسلامی در آلبانی، و محمدعلی ارض‌پیما نعمتی، دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی در آلبانی‌، را اخراج کرد.

مقام‌های جمهوری اسلامی از دولت آلبانی به دلیل پذیرش و اسکان اعضای سازمان مجاهدین خلق در این کشور به شدت خشمگین‌‌اند.

رسانه‌های حکومتی در جمهوری اسلامی به این اقدام تازه دولت آلبانی واکنش نشان دادند و آن را اقدامی «خصمانه» توصیف کردند. خبرگزاری‌های فارس و تسنیم، دو رسانه وابسته به سپاه پاسداران، با انتشار خبر اخراج دیپلمات‌های جمهوری اسلامی از آلبانی، به مقام‌های این کشور تاختند و نوشتند که آلبانی میزبان «تروریست‌ها» است.

اعضای سازمان مجاهدین خلق پس از ترک اردوگاه «اشرف» و خاک عراق در تابستان ۱۳۹۵، به آلبانی مهاجرت کردند. گفته می‌شود هم‌اکنون نزدیک به دو هزار و ۵۰۰ نفر از اعضای این گروه در کشور آلبانی اقامت دارند.