تظاهرات استقلال‌طلبان در بارسلون به خشونت کشیده شد

پلیس مسلح در حالي كه معترضان سنگ و آتش پرتاب مي‌كردند آن‌ها را پراكنده كرد

LLUIS GENE / AFP

اواخر روز شنبه، پلیس اسپانیا و عناصر شبه‌نظامی درون جمعیت هزاران نفری معترضان در خیابان‌های نزدیک مقرهای پلیس در بارسلون درگیر شدند تا تظاهرات استقلال‌طلبانه یک گروه اقدام مستقیم به خشونت بگراید.

اعتراضات از حدود ساعت ۷:۳۰ بعد از ظهر آغاز شد و وقتی طبق برآورد پلیس، جمعیت معترضان به حدود ۱۰ هزار نفر رسید در فیلمی تلویزیونی می‌توان دید که تظاهرکنندگان پلیس را زیر رگبار پرتاب بطری، توپ و گلوله‌های پلاستیکی گرفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تظاهرات را گروه فشار استقلال‌طلبی به نام «سی‌دی‌آر» سازمان داده بود که طرفدار اقدام مستقیم است و ریل‌های راه‌آهن و سنگ‌فرش‌های خیابان‌ها را از جا در می‌آورند و هم‌چنین سعی کرده‌اند به مجلس منطقه‌ای حمله کنند.

پلیس که مجهز به سپر و سلاح جنگی بود و از پشتیبانی حدود ۲۰ مینی‌بوس ضدشورش برخوردار بود در نزدیکی مقر پلیس در «وایا لایتنا» برای پراکنده کردن تظاهرکنندگان به آن‌ها حمله کرد و جمعیت را به دو بخش تقسیم کرد.

طبق فیلمی که در تلویزیون به نمایش در آمد پلیس مسلح به باطوم به زور از میان جمعیت راه باز می‌کند و تظاهرکنندگان هم به سوی آن‌ها سنگ و آتش پرتاب می‌کردند. در فیلمی که کانال خبری ۲۴ساعت نمایش داد پلیس به درگیری نفر به نفر با تظاهرکنندگان پرداخته است و تظاهرکنندگان بعد از هر عقب‌نشینی دوباره خود را سازمان می‌دادند.

پلیس در «گران‌ویا» كه یکی از خیابان‌های اصلی شهر است شماری از تظاهرکنندگان را به ضرب باطوم پراکنده و وادار به ترک سنگرهای‌شان کرد.

شماری پرتابه‌های آتش‌زا نیز شلیک کردند. عکاسی بر اثر اصابت گلوله‌ از جنس لاستیک یا لاستیک حباب‌دار به ناحیه‌ی شکم راهی بیمارستان شد. سازمان فوریت‌های پزشکی کاتالان هم اعلام کرد چهار نفر که زخم‌های جدی نداشتند سرپایی درمان شدند.

در منطقه جنوبي‌تر «ويا لايتنا» كه از خيابان‌هاي مهم محل تردد گردشگران در مركز بارسلون است ده‌ها جوان تظاهركننده كه صورت‌هاي‌شان را پوشانده بودند به صف نفرات پليس ضدشورش بطري‌هاي پلاستيكي پرتاب مي‌كردند.

معترضان كه شعار «كاتالونياي ضد فاشيست» سر داده بودند در دو سر اين خيابان تجمع كرده بودند و ده‌ها پليس و ميني‌بوس پليس آن‌ها را محاصره كرده بودند. برخي از افراد پليس هم مجهز به سلاح‌هاي داراي گلوله‌هاي از جنس لاستیک یا لاستیک حباب‌دار بودند.

به گزارش روزنامه محلي لاوانگارديا دست‌كم دو تظاهركننده دستگير شده‌اند.

© Reuters