دیده‌بان حقوق بشر خواستار تامین مصونیت و عدالت برای الهه دلاورزی شد

کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل باید تحقیق و نظارت بیشتر کنند تا دیده شود که چه تعداد الهه دیگر در افغانستان وجود دارد

دیده‌بان حقوق بشر، روز پنجشنبه ۱۰ شهریور (۱ سپتامبر)، در بیانیه‌ای ضمن حمایت از الهه دلاورزی، زنی که مدعی است مورد تجاوز و شکنجه یک عضو ارشد طالبان قرار گرفته‌، گفت دیپلمات‌های حاضر در افغانستان باید فورا برای حفاظت و تامین امنیت الهه دست به‌کار شوند.

این سازمان خاطرنشان کرد که با توجه به از بین رفتن همه ساختارهای حمایت از زنان در افغانستان، الهه و دیگر دختران هم سرنوشت او در معرض خطر جدی قرار دارند.

الهه دلاورزی، دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه کابل، در ویدیوهایی که ۳۰ اوت در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد گفت سعید خوستی، سخنگوی پیشین وزارت داخله (کشور) طالبان و رئیس کنونی یتیم‌خانه‌های شبکه حقانی، او را به ازدواج اجباری وادار کرده و مدت زیادی مورد تجاوز و شکنجه قرار داده است. او همچنین مدعی شد که خوستی حین انجام اعمال جنسی، فیلم گرفته است و او را تهدید کرده که فیلم را منتشر خواهد کرد.

این زن گفت: «پس از انتشار این ویدیو، ممکن است دیگر کسی مرا نبیند، ممکن است بمیرم، اما بهتر است یک بار بمیرم تا هزار بار.»

دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌اش نوشت برای یک عضو طالبان هیچ تعجبی ندارد که هم‌زمان ازدواج اجباری، تجاوز جنسی، فیلمبرداری بدون توافق و باج‌گیری را انجام دهد.

در این بیانیه پرسیده شده است:«سوال اینجاست که چند مورد از این نوع جنایات وجود دارد که هنوز شنیده نشده است.»

پس از سلطه طالبان بر افغانستان، همه ساختارهای حمایت قانونی، حقوقی و حتی روانی از زنان نابود شدند. طالبان تک تک این ساختارها، از وزارت امور زنان گرفته تا دادستانی ویژه منع خشونت علیه زنان، خانه‌های امن، برنامه‌های کمک حقوقی به زنان و دادگاه‌های ویژه زنان را به اشکال مختلف حذف کردند. با توجه به این وضعیت، در یک سال گذشته صدها مورد ازدواج اجباری، شکنجه، تجاوز و قتل زنان توسط نیروهای طالبان در استان‌های مختلف افغانستان اتفاق افتاده که از ترس انتقام‌گیری رسانه‌ای نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الهه دلاورزی، دختر یک ژنرال اداره امنیت ملی دولت پیشین افغانستان بود. دیده‌بان حقوق بشر نوشت: «مقام‌های طالبان به‌طور مشابه بستگان زن مقام‌های دولت پیشین را با خشونت هدف قرار داده‌اند تا اعضای مرد خانواده را مجازات کنند.»

این سازمان از سفارتخانه‌ها و دیپلمات‌های حاضر در افغانستان خواست فورا برای تامین امنیت و حفاظت از جان الهه، دست به کار شوند.

در یک سال گذشته کسانی که دست به افشاگری جنایات طالبان زده‌اند، بهای سنگینی پرداخته‌اند. در یک مورد نسبتا مشابه، آرزو کوهستانی، دختر جوانی که در ماه‌های نخست به قدرت رسیدن طالبان، ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد و مدعی شد که یک عضو طالبان به او تجاوز کرده است، چند روز پس از انتشار ویدیو، بازداشت و سپس ناپدید شد.

دیده‌بان حقوق بشر از کشورهای جهان، به‌ویژه آن‌هایی که عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل‌اند، خواست تا امکانات بیشتری برای تحقیق در زمینه حقوق بشر در افغانستان فراهم کنند.

در بیانیه این سازمان آمده است: «کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل باید با کمک ناظران مستقل و متخصص، ظرفیت بیشتری را برای تحقیق، گزارش و اطمینان از پاسخگویی در مورد نقض‌ها ایجاد کنند. آن وقت ممکن است بدانیم که چند الهه دیگر در افغانستان وجود دارد.»

دادخواهی الهه و خطری که او به جان خرید، سبب ایجاد کارزار #عدالت برای الهه در افغانستان شد. فعالان حقوق زنان در افغانستان و خارج از این کشور در سه روز گذشته به اشکال مختلف برای الهه و دیگر قربانیان چنین جنایت‌هایی، اعلام دادخواهی کرده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر با اشاره به دادخواهی زنان افغانستان برای الهه نوشت: «زنان افغان با شجاعت فوق‌العاده و با استفاده از هر ابزاری که در اختیار دارند، علیه نقض حقوق بشر مبارزه می‌کنند، اما جهان باید بیشتر تلاش کند تا در کنار آن‌ها بایستد.»

انتشار ویدیوها و عکس‌های الهه دلاورزی سبب شد که سعید خوستی دست‌کم رابطه‌اش با الهه را بپذیرد، اما او را به کفرگویی و توهین به مقدسات متهم کرد و خودش برای ازدواج بدون اجازه‌اش، از رهبران طالبان پوزش خواست.

 

بیشتر از جهان