واکنش‌ها به افشاگری زنی که از شکنجه و تجاوز یک عضو ارشد طالبان خبر داد

فعالان حقوق زنان از جامعه جهانی خواستند برای محافظت از زنان افغانستان به‌ویژه الهه و زنان هم‌سرنوشت او اقدام کنند

در روزهای اخیر، خبر تجاوز، شکنجه و ازدواج اجباری سعید خوستی، مسئول یتیم‌خانه‌های شبکه حقانی، با الهه دلاورزی، سبب شد در مورد ازدواج اجباری افراد طالبان با زنان در افغانستان و به کنیزی گرفتن آنان بحث داغی دربگیرد. فعالان حقوق بشر و زنان، هنرمندان و فرهنگیان افغانستان در دو روز اخیر، با راه‌اندازی بحث‌هایی در این زمینه در فضای مجازی، از کشورهای جهان و سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر خواستند تا بر این جنایات ضد‌انسانی طالبان چشم نبندند و با گروهی که زنان افغانستان را چون غنیمت جنگی می‌بینند، وارد مذاکره نشوند.

گروه اتحاد و همبستگی زنان افغانستان که در زمینه دفاع از حقوق زنان در یک سال گذشته در افغانستان فعالیت می‌کند، کارزار انتشار ویدیو و عکس در حمایت از الهه دلاورزی و دیگر زنان افغان را به راه انداخت. زنان عضو این گروه در یک گردهمایی در فضای بسته، حمایت خود را از الهه و دیگر زنانی که در یک سال گذشته به ازدواج با اعضای طالبان وادار یا به اشکالی مرموز ناپدید شده‌اند، اعلام کردند.

از مهم‌ترین شعارهای این گردهمایی می‌توان به «جهادالنکاح تا به کی؟» و «زنان برده جنسی شما نیستند» اشاره کرد. این زنان در ویدیوهای خود، خطاب به مسئولان سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی گفتند: «تصور کنید کسی با دخترانتان به اجبار ازدواج کرده است یا دخترانتان شکنجه شده‌اند، به آن‌ها تجاوز شده است یا بی‌سروصدا ناپدید شده‌اند؛ شما چه می‌کنید؟»

الهه دلاورزی، دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه کابل و دختر یکی از ژنرال‌های نیروهای امنیتی پیشین افغانستان است. او دو روز پیش، با انتشار ویدیو و عکس‌هایی از خود در رسانه‌های اجتماعی، فاش کرد که در زمستان ۱۴۰۰، به دلیل داشتن تصاویر نیروهای امنیتی پیشین در گوشی خود، در یک ایست‌بازرسی طالبان بازداشت شد. او مدعی شد که سعید خوستی، سخنگوی پیشین وزارت امور داخله (کشور) طالبان و مسئول یتیم‌خانه‌های شبکه حقانی، در بازداشتگاه به او تجاوز کرده و سپس او را به‌زور به عقد خود درآورده است. الهه می‌گوید که سعید خوستی بعد از آزادی، بدون رضایت او، مراسم عروسی راه انداخته و الهه را به خانه‌اش در کابل برده است. این دختر جوان تصاویر از آثار شکنجه و جراحت‌هایی که بر بدن داشت، منتشر کرد و گفت که خوستی بارها او را به بدترین شکل ممکن با چاقو، کابل و حتی گاز گرفتن شکنجه کرده است.

این عضو طالبان هرچند در آغاز، ادعاهای الهه را بی‌اساس خواند و مدعی شد که او را نمی شناسد، پس از انتشار تصاویر و ویدیوها، در توییتی نوشت که الهه همسرش بود اما او بعدا به دلیل ضعف در ایمان و عقیده و توهین به مقدسات، او را طلاق داد.

آنچه برای الهه دلاورزی اتفاق افتاد، در افغانستان یک سال گذشته، موضوع جدیدی نیست. طی این یک سال، از گوشه‌و‌کنار افغانستان گزارش‌های متعددی می‌رسد که حاکی از ازدواج اجباری طالبان با دختران در روستاها و شهرها است. یکی از ساکنان پنجشیر اخیرا، به ایندیپندنت فارسی گفت که طالبان در شهرستان دره استان پنجشیر، مردم را وادار کرده‌اند تا دخترانشان را عقد سربازان طالبان درآورند. او گفت: «شمار زیادی از خانواده‌ها در روزهای اخیر از ترس اینکه طالبان دخترانشان را به‌زور به عقد سربازان خود درآورند، خانه‌هایشان را ترک کرده‌ و متواری شده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اینکه بحث خشونت با الهه دلاورزی به موضوع روز و بحث داغ در افغانستان تبدیل شد، به این دلیل بود که الهه خود به صحنه آمد و عکس‌ها و ویدیوهایی که شکنجه و آزار او را اثبات می‌کرد، منتشر کرد و حاضر شد با خبرنگاران صحبت کند؛ در حالی که هزاران دختر دیگر که در یک سال گذشته با سرنوشتی مشابه روبرو شدند، یا کشته و ناپدید شدند یا اگر زنده ماندند، جرات و توان علنی کردن وضعیتشان را نداشتند.

کاربران رسانه‌های اجتماعی با توجه به وضعیت عمومی زنان و دختران در افغانستان، سرگذشت الهه را به وضعیت جاری برای زنان در این کشور تعمیم داده و خواستار توجه جامعه جهانی به فاجعه کنونی در افغانستان شده‌اند.

فرهاد دریا، هنرمند معروف افغانستان، در توییتی، خطاب به نمایندگان آمریکا، اروپا و سازمان ملل متحد در افغانستان و نیز سازمان‌های حقوق بشری نوشت: «نگذارید الهه به سرنوشت عالیه عزیزی، دکتر شکری الکوزی و ده‌ها زنی که در هرات، بلخ و گوشه‌گوشه‌ افغانستان قربانی طالبان شدند، دچار شود.»

عالیه عزیزی افسر پلیس و مسئول زندان زنان در هرات بود که در ماه‌های نخست به قدرت رسیدن طالبان، به محل کارش فراخوانده و سپس ناپدید شد. از سرنوشت عالیه هنوز خبری در دست نیست. شکریه الکوزی نیز پزشک زنان در کابل بود که روز پنجشنبه از خانه‌اش ربوده شد و سپس جسدش را در حومه شهر کابل پیدا کردند.

فعالان حقوق بشر و حقوق زنان در افغانستان اکنون برای امنیت الهه دلاورزی نگران‌اند؛ زیرا او هنوز در افغانستان است و ممکن است طالبان او را به جرم فاش کردن جنایات یک عضو ارشد این گروه به‌شدت مجازات کنند. پیش از این نیز دختری به نام آرزو کوهستانی، در ماه‌های نخست به قدرت رسیدن طالبان، با انتشار ویدیویی در رسانه‌های اجتماعی، مدعی شد که یک عضو طالبان به او تجاوز کرده است. این دختر را پس از انتشار ویدیو، بازداشت و سپس سربه‌نیست شد.

دکتر احمد سرمست، بنیان‌گذار انستیتو ملی موسیقی افغانستان، در توییتی نوشت: «از جامعه بین‌المللی و نهادهای حقوق بشری می‌خواهم از الهه که قربانی آزار جنسی طالبان است و به ازدواج با متجاوزش وادار شده است، محافظت کنند؛ زیرا او پس از افشای تجاوز یک عضو طالبان در خطر مرگ قرار دارد.»

فعالان حقوق زنان در افغانستان، تلاش دارند تا امنیت جانی الهه را تامین و از افتادن دوباره او به دست طالبان جلوگیری کنند. الهه در شامگاه همان روزی که اطلاعات یادشده را منتشر کرد، به خبرنگار ایندیپندنت فارسی گفت که از خانه‌اش خارج شده اما توضیح نداد که قرار است به کجا برود.