امیر عبداللهیان: تا در مورد همه چیز توافق نشود، درباره مرحله بعدی صحبت نمی‌کنیم

در تماس تلفنی وزرای خارجه ایران و عمان، علاوه بر مسائل مرتبط با مذاکرات هسته‌ای، موضوع آزادی یا تبادل برخی از زندانیان نیز مطرح شده است

عمان پیشتر در چند نوبت، به‌عنوان میانجی آزادی زندانیان دوتابعیتی از ایران عمل کرده است- AFP

سه روز بعد از پاسخ رسمی حکومت ایران به طرح پیشنهادی «اتحادیه اروپا» برای احیای برجام، در حالی که گمانه‌زنی‌ها از محتوای پاسخ ایران و چگونگی مواضع آمریکا و اروپا در قبال خواست‌های ایران ادامه دارد، دستگاه وزارت خارجه ایران همزمان تلاش می‌کند نقش میانجی‌گرهای منطقه‌ای را تقویت و برجسته نشان دهد.

خبرگزاری‌های داخلی ایران، روز پنج‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ از  گفت‌وگوی تلفنی حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه حکومت ایران با بدر البوسعیدی، همتای عمانی خود خبر دادند.

امیرعبداللهیان روز پنج‌شنبه بار دیگر بر لزوم رعایت «خط قرمزها» حکومت ایران تاکید و گفت تا در این مرحله، درباره همه‌چیز توافق نشود، نمی‌‌توان درباره مرحله بعد صحبت کرد.

هرچند از جزئیات پاسخ روز دوشنبه ایران هنوز به طور رسمی گزارشی منتشر نشده است، اما گزارش منابع خبری معتبر نشان می‌دهد که عمده خواست‌ها یا ملاحظات حکومت ایران، حول مسائل مرتبط با رفع تحریم‌ها و دغدغه‌های اقتصادی است.

خبرگزاری‌های دولتی ایرنا روز پنج‌شنبه به‌نقل از امیرعبداللهیان نوشت او در گفت‌وگو با وزیر خارجه عمان، از «نقش سازنده عمان در جریان مذاکرات برای لغو تحریم‌ها» و «نزدیک کردن دیدگاه‌های طرف‌ها» قدردانی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارش منابع داخلی ایران، در تماس تلفنی روز پنج‌شنبه وزرای خارجه ایران و عمان، علاوه بر مسائل مرتبط با مذاکرات هسته‌ای و احیای برجام، موضوع آزادی یا تبادل برخی از زندانیان نیز مطرح شده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز روز گذشته اعلام کرد حکومت ایران آمادگی دارد تا فورا زندانیان دوتابعیتی آمریکایی در ایران را با زندانیان ایرانی در آمریکا مبادله کند.

عمان پیش‌تر در چند نوبت، به‌عنوان میانجی آزادی زندانیان دوتابعیتی از ایران عمل کرده است.

روز سه‌شنبه شماری از مقام‌های آمریکایی با یادآوری این نکته که سیامک نمازی در حال حاضر ۲۵۰۰ روز است که در زندان‌ حکومت ایران به سر می‌برد، خواهان آزادی او سایر زندانیان آمریکایی دوتابیعتی در ایران شدند.

در جریان اجرای توافق هسته‌ای «برجام» در سال ۱۳۹۴ برخی از آمریکایی زندانی در ایران، در مقابل آزادی چند زندانی ایرانی و دریافت پول از آمریکا آزاد شدند.