واشنگتن در حال بررسی پاسخ ایران؛ روسیه می‌گوید مذاکرات نزدیک خط پایان است

روسیه گفت که حصول توافق احیای برجام در گرو پاسخ آمریکا به «پیشنهادهای منطقی ایران» است

مذاکرات احیای برجام در بهار ۲۰۲۱ در وین آغاز شد-Handout / EU DELEGATION IN VIENNA / AFP

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز چهارشنبه ۱۷ اوت، با تکرار حرف یک روز قبل خود گفت که واشنگتن همچنان مشغول بررسی پاسخ ایران به متن پیشنهادی توافقی است که اتحادیه اروپا ارائه کرده است. 

او روز سه‌شنبه گفته بود که واشنگتن با جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا، هم‌نظر است که درباره هر آن‌چه که باید مذاکره می‌شد، مذاکره شده است. او با انتقاد از رویکرد ایران در ۱۶ ماه گذشته گفته بود که اگر طرف مقابل از اول با جدیت وارد مذاکرات شده بود توافق مبنی بر احیای برجام تا به‌حال به دست آمده بود. 

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سایر سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، نیز روز چهارشنبه گفت مذاکرات به مرحله‌ای حساس رسیده‌اند و موفقیت آن‌ها در گروی چگونگی پاسخ آمریکا به «پیشنهادهای منطقی ایران» است. اولیانوف در واکنش به گزارش روز قبل «نیویورک تایمز» که از جو خوش‌بینانه در مذاکرات هسته‌ای گفته بود، در توییتی نوشت:‌ «قبلا هم دلایلی برای خوش‌بینی داشته‌ایم اما در آن دفعات به انتظارات نرسیدیم. این بار بیش از همیشه شانسی عالی برای گذشتن از خط پایان در مذاکرات وین را داریم. نتیجه نهایی در گرو چگونگی واکنش آمریکا به آخرین پیشنهادهای منطقی ایران است.»

آقای اولیانوف در توئیتی دیگر گفت آخرین پیشنهادهای ایران «جنجالی» نیستند و افزود: «برای آن که باور کنم این پیشنهادها برای آمریکا غیر قابل قبول نیست، دلیل دارم.»

همزمان در تهران حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، بر اصرار ایران به دریافت «نفع اقتصادی کامل» از توافق پیشنهادی تاکید کرد و گفت که احتمال برگزاری مذاکرات درباره برجام در سطح وزرای خارجه نیز مطرح شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امیرعبداللهیان روز چهارشنبه به همراه علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در جلسه غیرعلنی مجلس حاضر شد. علاوه بر این سه چهره قرار بود محمد اسلامی، رئيس سازمان انرژی انرژی، هم در مجلس سخنرانی کند. 

محمدتقی نقدعلی، نماینده خمینی‌شهر، در گفتگو با خبرگذاری ایمنا پیش از این جلسه گفت حضور شمخانی به این علت است که نظرات شورای عالی امنیت ملی در مورد آخرین پیشنهادهای طرف اروپایی مستقلا مطرح شود. نقدعلی پس از برگزاری جلسه گفت «روند مذاکرات تفاهمات ابتدایی» موضوع اصلی صحبت‌های این چهار چهره بوده است و نمایندگان «ابهامات و سوالات»‌ خود را مطرح کرده‌اند.

جلسه غیرعلنی مجلس حدود سه ساعت به طول انجامید. این دومین روز پیاپی بود که امیرعبداللهیان، باقری، شمخانی و چهره‌هایی از سازمان انرژی اتمی با نمایندگان دیدار می‌کردند.

مخالفین برجام اصرار دارند که توافق جدید باید به تصویب مجلس برسد. موافقین آن اما می‌گویند چون برجام قبلا تصویب شده نیازی به تصویب مجدد این تواق جدید نیست. 

نمایندگان مجلس، که عموما اصولگرا هستند، در گفتگو با رسانه‌ها همگی گفتند ایران آن‌چه باید انجام می‌داده و اکنون توپ در زمین آمریکا است.

مثلا عباس مقتدایی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، درباره جلسه روز چهارشنبه گفت: «مذاکرات تمام شده و روند توافق در حال انجام است و تصمیم سیاسی ایران گرفته شده است. آمریکا باید تصمیم سیاسی خود را بگیرد.»

محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس، به نظر سعی کرده موضعی میانه بگیرد و اعلام موافقت یا مخالفت با توافق جدید برای احیای برجام نکرده است.