سفیر افغانستان در مالزی در سفر به کابل، با طالبان بیعت کرد

محب‌الرحمان سپین‌غر، از دیپلمات‌های باسابقه دولت‌های پیشین افغانستان و مورد اعتماد اشرف غنی و حنیف اتمر بود

محب‌الرحمان سپین‌غر مخفیانه به کابل سفر کرد و کوشید خبر آن رسانه‌ای نشود-AfghanistanInMY/Twitter@

محب‌الرحمان سپین‌غر، سفیر دولت اشرف غنی در مالزی که هنوز این مسند را در اختیار دارد، اوایل اوت در سفر به کابل و در ملاقات با مقام‌های طالبان، با این گروه بیعت کرد.

یک منبع آگاه در کابل به شرط محفوظ ماندن نامش، به ایندیپندنت فارسی گفت که محب‌الرحمان سپین‌غر، از دیپلمات‌های باسابقه دولت‌های پیشین افغانستان که مورداعتماد اشرف غنی و حنیف اتمر بود و در سال ۲۰۱۹ سفیر افغانستان در مالزی شد، پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت، با وزارت خارجه طالبان ارتباط برقرار کرد و به این گروه اطمینان داد که از منافع آنان در مالزی حمایت می‌کند و بر اساس دستوراتی که از کابل دریافت کند، فعالیت خواهد کرد.

این منبع تصریح کرد که محب‌الرحمان سپین‌غر مخفیانه به کابل آمد و کوشید خبر سفرش رسانه‌ای نشود. او در این سفر، با مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، مولوی عبدالباقی حقانی، وزیر تحصیلات عالی طالبان، و شماری دیگر از مقام‌های این گروه دیدار کرد و به آنان اطمینان داد که همه کارکنان سفارت افغانستان در کوالالامپور از دستورات امارت طالبان پیروی می‌کنند.

یک منبع دیگر در وزارت تحصیلات عالی طالبان هم ملاقات سپین‌غر و مولوی حقانی را تایید کرد و گفت که در این ملاقات، از سپین‌غر خواسته شد به منظور دریافت کمک‌های مالی برای وزارت تحصیلات طالبان در مالزی لابی کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این منبع افزود که سپین‌غر در یک سال گذشته، برای جلب حمایت از طالبان تلاش‌های فراوانی کرد و کوشید روابط دولت مالزی با طالبان را عادی‌سازی کند. او در ملاقات‌هایش با مقام‌های مالزی ادعا می‌کند که سلطه طالبان بر افغانستان به برقراری ثبات و امنیت در این کشور منجر شده است و دولت مالزی باید از طالبان حمایت کند.

خبرنگار ایندیپندنت فارسی، با سفارت افغانستان در کوالالامپور تماس گرفت اما خانمی که تماس را پاسخ داد، از ارائه اطلاعات در مورد سفر محب‌الرحمان سپین‌غر به کابل خودداری کرد. ایمیلی هم به آدرس رسمی سفارت افغانستان در مالزی برای درخواست مصاحبه با محب‌الرحمان سپین‌غر ارسال شد، اما پاسخی دریافت نشد.

با این حال، در عکس‌هایی که صفحه رسمی سفارت افغانستان در مالزی در فیس‌بوک منتشر کرد، دیده می‌شود که محب‌الرحمان سپین‌غر در نشست‌های رسمی با مقام‌های مالزی از پرچم ملی افغانستان استفاده می‌کند و در گزارش‌های این سفارت نیز از امارت طالبان نامی برده نمی‌شود.

آخرین گزارش در صفحه سفارت افغانستان در مالزی، هشتم اوت منتشر شد. این گزارش در مورد ملاقات محب‌الرحمان سپین‌غر با فردی به نام داتو احمد اعظم، نماینده ویژه وزارت خارجه مالزی است. در این گزارش آمده است که سپین‌غر در ملاقات با داتو احمد اعظم، در مورد همکاری میان دادگاه عالی افغانستان [زیر سلطه طالبان] و محکمه شرعی مالزی، همکاری میان وزارت‌ تحصیلات افغانستان و مالزی و حمایت مالزی از «دانشگاه بین‎‌المللی افغان» صحبت کرده است. سفیر افغانستان در مالزی، همچنین خواستار تقویت روابط اقتصادی و تجارتی میان افغانستان و مالزی شده است.

سران طالبان در یک سال حاکمیت بر افغانستان بسیار تلاش‌ کردند تا نمایندگی‌های سیاسی افغانستان در سراسر جهان را به کنترل خود درآورند. وزارت خارجه این گروه هر هفته به دیپلمات‌های افغانستان در سراسر جهان نامه می‌فرستد تا گزارش‌ کارشان را برای این گروه بفرستند اما تعداد اندکی به این نامه‌ها پاسخ می‌دهند.

در این مدت، دولت‌های روسیه، ایران، چین، پاکستان، قطر و ترکمنستان به صورت رسمی دیپلمات‌های طالبان را پذیرفتند و سفارت‌های افغانستان در این کشورها به طالبان واگذار شدند؛ اما بسیاری از کشورها به‌ویژه کشورهای غربی از واگذاری سفارت‌های افغانستان به طالبان خودداری کرده‌اند.

مالزی تاکنون دیپلماتی را از جانب طالبان نپذیرفته است اما در یک سال گذشته، هیئت‌های مختلفی از طرف دولت مالزی به کابل رفتند و با مقام‌های طالبان دیدار کردند.

طالبان در جریان سفر این هیئت‌ها به کابل، از آنان خواستند سفارت مالزی در کابل را باز کنند، اما وزارت خارجه مالزی تاکنون از این اقدام خودداری کرده است.