وزیر خارجه طالبان، از سفارت افغانستان در آنکارا دیدن کرد

پس از این، سفارت افغانستان در آنکارا از طالبان دستور می‌گیرد

مولوی امیرخان متقی در گفت‌‌وگو با بخش پشتو زبان بی‌بی‌سی گفت سفارت افغانستان در آنکارا از طالبان دستور می‌‎گیرد- @QaharBalkhi/ توییتر

مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان و ملا خیرالله خیرخواه، وزیر اطلاعات و فرهنگ این گروه، در جریان سفر به ترکیه و در روز سه‌شنبه، ۲۴ اسفند، از سفارت افغانستان در آنکارا دیدن کردند. عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان در توییتی نوشت که متقی و خیرخواه در جریان این دیدار، با شماری از دیپلمات‌ها ازجمله امیرمحمد رامین، سفیر دولت پیشین افغانستان در آنکارا ملاقات کردند. در عکس‌های منتشر شده از این دیدار علاوه بر هیئت طالبان، دیپلمات‌های افغانستان و شماری از افغان‌های ساکن آنکارا نیز در جلسه حضور دارند. سخنگوی وزارت خارجه طالبان ادعا کرد که متقی در این دیدار درباره مشکلات افغان‌های ساکن ترکیه نیز صحبت کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از سفارت افغانستان در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان که در ماه سپتامبر سال گذشته به تصرف طالبان درآمد، این دومین سفارت است که هیئت طالبان رسما از آن بازدید و با دیپلمات‌های دولت سابق ملاقات می‌کند. امیرمحمد رامین، سفیر دولت سابق افغانستان که در گذشته از افراد نزدیک به معصوم ستانکزی، رئیس هیئت مذاکره‌کننده دولت سابق با طالبان بود، در جریان سفر هیئت طالبان به ترکیه از آنان استقبال کرد. این عملکرد سفیر دولت پیشین افغانستان باعث انتقاد گسترده مردم در شبکه‌های اجتماعی شد و شماری از افغان‌ها او را به معامله با طالبان متهم کردند و نوشتند که او برای باقی ماندن در مقام سفیر، از هیئت طالبان استقبال کرده است.

در همین حال، یک منبع آگاه در سفارت افغانستان در آنکارا به ایندیپندنت فارسی گفت به‌جز سفیر و سه تن از دیپلمات‌های همسو با طالبان، بقیه دیپلمات‌ها و کارمندان‌، ساختمان سفارت را ترک کردند. همچنین شماری از افغان‌های ساکن آنکارا، با حضور در مقابل ساختمان سفارت به عملکرد طالبان در افغانستان اعتراض کردند. این منبع آگاه افزود همسویی سفیر دولت سابق افغانستان با طالبان و پذیرایی از هیئت این گروه، باعث می‌شود او در مقام سفیر باقی بماند و پس از این سفارت افغانستان در ترکیه از طالبان دستور می‌گیرد.

مولوی امیرخان متقی نیز چند روز قبل در گفت‌‌وگو با بخش پشتو زبان بی‌بی‌سی گفت سفارت افغانستان در آنکارا از طالبان دستور می‌‎گیرد و دیپلمات‌ها در بسیاری از سفارت‌خانه‌های افغانستان در کشورهای مختلف، با این گروه همسو شده‌اند. او در حالی این ادعا را مطرح کرد که دیپلمات‌های افغانستان در کشورهای غربی، مستقل کار می‌کنند و به دلیل پاسخ ندادن به تماس‌های مکرر طالبان، از هیچ‌گونه امتیازی برخوردار نیستند.