کلید سفارت افغانستان در چین به سفیر دولت قطر تحویل داده شد

سفیر افغانستان در چین «به دلایل شخصی و رسمی» از مقام خود کناره‌گیری کرد

دوشنبه ۲۰ دی (۱۰ ژانویه)، جاوید قائم، سفیر افغانستان در چین، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که از کارش استعفا داده است. او دلیل خود را برای استعفا توضیح نداد، اما گفت که «به دلایل شخصی» از مقامش کناره‌گیری کرده است. 

در بیانیه‌ای که از سوی جاوید قائم منتشر شد، آمده است که در پنج ماه گذشته، کارمندان سفارت افغانستان در چین از کابل حقوق دریافت نکرده‌اند، اما کار های اداری  و خدمات قنسولی را برای مراجعه کنندگان انجام داده‌اند.

سفیر پیشین افغانستان در چین افزود که فهرستی از اجناس و منابع مالی باقی‌مانده در حساب سفارت افغانستان در چین را به کابل گزارش داده و در آن مورد ادای مسئولیت کرده است.

او تصریح کرد که آماده است تا در صورت نیاز، بار دیگر برای خدمت به افغانستان در دستگاه دیپلماسی آن کشور کار کند، و تاکید کرد که قصد دارد به مسئول جدید سفارت افغانستان در چین کمک کند تا روند کار اداری آن روی غلتک افتد. هنوز مشخص نیست که طالبان چه کسی را برای عهده‌دار شدن مسئولیت سفارت افغانستان در چین معرفی خواهند کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در نامه‌ای به زبان انگلیسی که جاوید قائم خطاب به وزارت خارجه طالبان در افغانستان، سفارت قطر در چین، و وزارت خارجه چین نوشته است، آمده است که کلیدهای سفارت افغانستان در چین به سفارت قطر در پکن تحویل داده شده است. او در آن نامه توضیح می‌دهد که در حساب بانکی سفارت افغانستان در چین مبلغ صدهزار دلار آمریکایی موجود است و حقوق کارکنان سفارت، بی‌آن که پولی از کابل به چین فرستاده شود، تا بیستم ماه ژانویه پرداخت شده است.

سفیر پیشین افغانستان در چین در حالی از مسئولیت دیپلماتیک خود کناره می‌گیرد که تلاش‌های طالبان برای تصاحب سفارت‌خانه‌های افغانستان در کشورهای منطقه افزایش یافته است. به نظر می‌رسد که طالبان تلاش دارند تا سفارت‌ها و کنسولگری‌های افغانستان را در کشورهای منطقه، از جمله چین، ایران، پاکستان، قطر، امارات، ازبکستان، و روسیه، و به ویژه کشورهایی که با این گروه همسو هستند، در اختیار بگیرند. چین از جمله کشورهایی است که بیشترین تعامل و ارتباط را با طالبان دارد.

پس از سلطه طالبان بر افغانستان در پانزدهم اوت ۲۰۲۱، پاکستان نخستین‌ کشوری بود که سفارت و کنسولگری افغانستان در اسلام‌آباد و پیشاور را به طالبان تحویل داد. اکنون سفارت و کنسولگری افغانستان در پاکستان در اختیار نمایندگان طالبان است و بسیاری از دیپلمات‌های دولت پیشین افغانستان، پاکستان را ترک کرده‌اند.

روز یکشنبه گذشته در جریان سفر هیئت طالبان به ایران به ریاست مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، بحث‌هایی نیز در مورد واگذاری سفارت افغانستان در تهران به طالبان مطرح شد. گفته می‌شود که امیرخان متقی در جریان دیدارش با هیئت جبهه مقاومت ملی در خانه عبدالقیوم سلیمانی، سرپرست سفارت افغانستان در تهران، به او گفته است که برگه انتصاب مجدد او به عنوان سفیر افغانستان در تهران را سه بار به تهران فرستاده است. خبرهایی نیز در مورد برکناری چند دیپلمات از سفارت افغانستان به دستور امیرخان متقی پخش شده است که تا کنون از سوی مسئولان سفارت افغانستان در تهران تایید نشده است.

سالم وحدت، دیپلمات وزارت خارجه در دولت پیشین افغانستان، باور دارد که تسلیم‌ کلیدهای سفارت افغانستان به نمایندگی سیاسی کشور قطر در چین، به شیوه‌ای که جاوید قائم انجام داده است، مصداقی از «وطن‌فروشی» است. آقای وحدت می‌گوید: «جاوید قائم چندین سال در مسندهای کلیدی وزارت خارجه افغانستان کار کرد و از سوی اشرف غنی به عنوان سفیر افغانستان در چین برگمارده شد. او مسئولیت داشت از سفارت حفاظت کند و تسلیم سفارت افغانستان به سفیر کشور قطر در چین، وطن‌فروشی و خیانتی آشکار است.»

سالم وحدت می‌افزاید که بسیاری از سفیران و دیپلمات‌های افغانستان در کشورهای مختلف، با آن که نه حقوق و درآمدی دارند، به دلیل تعهدشان به افغانستان و برای جلوگیری از غصب سفارت توسط طالبان، همچنان فعالیت می‌کنند، اما سفیر افغانستان در چین حاضر نشد حتی یک روز بدون حقوق برای افغانستان کار کند.

به باور این دیپلمات وزارت خارجه در دولت پیشین افغانستان، تسلیم‌ کلیدهای سفارت افغانستان به سفیر قطر در چین، به معنای تسلیم سفارت به طالبان است، زیرا فعلا قطری‌ها مسئولیت تامین تعامل و روابط میان طالبان و کشورهای منطقه را بر دوش گرفته‌اند.

وزارت خارجه طالبان تا کنون مشخص نکرده است که چه کسی مسئولیت سفارت افغانستان در چین را به عهده می‌گیرد. هرچند در نزدیک به پنج ماه گذشته، هیچ یک از دولت‌های جهان طالبان را به عنوان دولت به رسمیت نشناخته‌ است، روابط برخی از کشورهای منطقه، از جمله چین، با طالبان در حال گسترش است.