واکسن اچ‌پی‌وی نزدیک به پنج میلیون تومان تمام می‌شود

بسیاری از کشورها با عرضه رایگان و نامحدود واکسن اچ‌پی‌وی از ابتلا به سرطان رحم پیشگیری می‌کنند

ویروس اچ‌پی‌وی که بین مرد و زن سرایت‌پذیر است، ممکن است به سرطان دهانه رحم، زگیل تناسلی و سرطان‌های نادر در گردن و سر منجر شود‌ـ Canva

با وجود هشدارهای متخصصان درباره خطر شیوع اچ‌پی‌وی (HPV)، این بیماری هنوز در برنامه واکسیناسیون کشوری ایران جایی ندارد. از طرفی، بهای آزاد یک دوز این واکسن دست‌کم یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است و چنانچه فردی قصد داشته باشد سه دوز واکسن اچ‌پی‌وی تزریق کند، باید حداقل چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بپردازد.

قیمت واکسن اچ‌پی‌وی ایرانی نیز که به تعداد محدود تولید می‌شود، برای هر دوز ۵۰۰ هزار تومان است و با همین قیمت‌های گزاف هم به صورت محدود عرضه می‌شود؛ به‌ طوری‌ که سهمیه هر داروخانه از این واکسن سه تا ۱۰ عدد در ماه است.

محمود هادی‌پور، کارشناس دارو، با انتقاد از بهای زیاد و عرضه کم واکسن اچ‌پی‌وی به روزنامه همشهری گفت: «افزایش اطلاع‌رسانی‌ در فضای مجازی باعث شد که جوانان برای تزریق این واکسن تمایل بیشتری داشته باشند؛ اما میزان واردات جوابگوی نیاز فعلی نیست و قیمت یک‌ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی آن برای هر دوز باعث می‌شود برخی از خرید آن منصرف شوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این کارشناس دارو، راه‌اندازی خط تولید بزرگ یا ثبت به‌موقع سفارش برای واردات دو راهکار موثر برای جبران کمبود واکسن اچ‌پی‌وی در ایران‌اند. با این حال، او اذعان کرد که با توجه به محدودیت‌های ارزی به نظر نمی‌رسد واکسن اچ‌پی‌وی در اولویت داروهای وارداتی قرار داشته باشد.

علی قنبری‌ مطلق، رئیس اداره مدیریت سرطان وزارت بهداشت، به‌تازگی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، این موضوع را به‌طور تلویحی تایید کرد و گفت در حال حاضر، میزان ابتلا به سرطان دهانه رحم در ایران بالا نیست. او بدون اینکه درباره سرنوشت واردات این واکسن توضیح مشخصی بدهد، به موضوع تولید آن در داخل پرداخت و گفت که این واکسن در ایران تولید می‌شود و موجود است.

وزارت بهداشت در حالی بر تولید داخلی محدود واکسن اچ‌پی‌وی تکیه می‌کند که بسیاری از کشورهای جهان با عرضه نامحدود و رایگان واکسن اچ‌پی‌وی از ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان رحم و عوارض آن پیشگیری می‌کنند؛ اما این‌طور به نظر می‌رسد که در جمهوری اسلامی ایران، زنان و سلامت آنان اولویت ندارد.

طبق اعلام رئیس اداره مدیریت سرطان وزارت بهداشت، میزان شیوع ویروس اچ‌پی‌وی بین زنان هشت درصد است و در این بین، چهار استان فراوانی بیشتری دارند.

ویروس اچ‌پی‌وی که بین مرد و زن سرایت‌پذیر است، ممکن است به سرطان دهانه رحم، زگیل تناسلی و سرطان‌های نادر در گردن و سر منجر شود؛ در حالی‌ که تنها با تزریق سه دوز واکسن می‌توان از ابتلا به آن جلوگیری کرد.