لیگ فوتبال ایران در خطر تعلیق

هشدارهای ای‌اف‌سی در فدراسیون آشفته ایران جدی گرفته نمی‌شود

فدراسیون فوتبال مدعی است که کارها را پیش می‌برد، اما آخرین مصاحبه‌ای که از مصطفی زارعی  منتشر شده نشان می‌دهد که اوضاع لیگ فوتبال ایران آشفته و نگران‌کننده است - ایسنا

حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا دلایلی داشت که می‌تواند در آینده نزدیک به تعلیق لیگ فوتبال ایران منجر شود. نشانه‌ها برای تعلیق لیگ ایران پرشمار است، اما فدراسیون فوتبال روزهایی را می‌گذراند که آشفتگی در آن فراگیر شده و بعید است از رئیس موقت تا مسئولان دیگر در فدراسیون مسئولیتی در قبال آینده حس کنند. تا انتخابات شهریورماه، این مسئولیت‌های رها‌شده شاید لیگ را به تعلیق نزدیک‌تر کند.

سال‌ها بود که پرونده‌سازی فدراسیون فوتبال برای باشگاه‌های ایرانی در مسیر کسب مجوز حرفه‌ای از کنفدراسیون فوتبال آسیا برای همه عیان شده بود اما نه تنها هیچ اقدامی در جهت برطرف کردن مشکلات و نقایص نمی‌شد که پرونده‌سازی‌ها به‌رغم اخطارهای ای‌اف‌سی، ادامه داشت. ترازهای مالی باشگاه‌ها، صورتحساب‌های مالی و اسنادی که درباره تسویه حساب با طلبکاران ارائه می‌شد، اغلب دروغین و دستکاری‌شده بود. اما رفته‌رفته صدای طلبکاران این باشگاه‌ها درآمد و شکایت به ای‌اف‌سی بردند تا آن‌ها به صحت مدارک ارائه‌شده مشکوک شوند.

اصل بررسی مدارک برای صدور مجوز حرفه‌ای بر اعتماد کنفدراسیون فوتبال آسیا به فدراسیون‌های فوتبال هر کشور بود و کنفدراسیون فوتبال آسیا تاییدیه فدراسیون فوتبال ایران را در حکم تایید خودش می‌دید و طبیعی است که اگر این اعتماد سلب می‌شد، فدراسیون مقصر اصلی بود. اما مسئولان فدراسیون فوتبال ایران هرگز این موضوع را جدی نگرفتند تا اینکه ای‌اف‌سی فدراسیون فوتبال ایران را به‌دلیل جعل مدارک در صدور مجوز برای تیم‌های صعود‌کرده، ۱۲۰ هزار دلار جریمه کرد که ۸۰ هزاردلار آن تعلیقی بود. در انتهای همان حکم، کنفدراسیون فوتبال آسیا هشدار جدی داده بود که در صورت تکرار این اتفاق، جریمه‌های سنگین‌‌تری در انتظار فوتبال ایران خواهد بود.

سال گذشته، سفر ۴۸ ساعته مسعود سلطانی‌فر، وزیر وقت ورزش، به مالزی و مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا برای حل مشکل صدور مجوز حرفه‌ای استقلال ثمره‌ای نداشت، سفری که بدون شک با تعهدهایی از وزیر وقت همراه بود که باید برای دوره بعدی رقابت‌ها برطرف می‌شد که نشد و در نتیجه، استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا حذف شدند.

اما ماجرای تعلیق کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال جدا از موضوع حذف استقلال و پرسپولیس بود و در پی هشدارهایی اتفاق افتاد که سال‌ها کنفدراسیون فوتبال آسیا به فدراسیون فوتبال ایران داده بود و نادیده گرفته شد. همان زمان، مسئولان این کمیته نظیر داریوش مصطفوی که توان ورود به پنل ای‌اف‌سی را نداشتند، مدعی بودند که با تعلیق این کمیته، باشگاه‌ها باید به‌طور مستقیم با کنفدراسیون فوتبال آسیا طرف باشند و کمیته صدور مجوز حرفه‌ای از میان برداشته شده است. اما واقعیت این نبود.

کمی بعد، سهیل مهدی، که از زمستان سال گذشته از ادامه فعالیت در کمیته صدور مجوز حرفه‌ای انصراف داده بود، از واقعیت این ماجرا پرده برداشت و در مصاحبه‌ای گفت: «تا زمانی که این کمیته رفع تعلیق نشود، هیچ‌یک از باشگاه‌های ما نمی‌توانند مدارک خود را برای دریافت مجوز حرفه‌ای بارگذاری کنند و طبیعتا نخواهند توانست مجوزی برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا دریافت کنند.» اما او گله‌مند بود که اقدامی برای رفع نقایص مدنظر ای‌اف‌سی نمی‌شود که اگر عزمی برای این کار باشد، رفع این نقایص کار چندان سختی نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما مهدی به‌تازگی هشدار جدی‌تری را مطرح کرده است که اولیایی هم آن را تایید می‌کند: هشدار تعلیق لیگ فوتبال ایران.

سهیل مهدی روز جمعه ۷ مرداد در مصاحبه‌ با برنامه‌ای تلویزیونی، گفت: «هر روز دارد این تیغ ممیزی تیزتر می‌شود. بعد از آنکه در آسیا شرکت نکردیم، نمی‌دانم باید چه کار کنند که استاندارد بشویم؟ شاید قدم بعدی تعلیق لیگ باشد. وقتی می‌گویند حق ندارید به آسیا بروید، قدم بعدی شاید لیگ باشد. اصلا لیگ را تعلیق نکنند، وقتی قرار نیست به آسیا برویم، پس لیگ چرا برگزار می‌شود؟»

او حتی به این نکته اشاره کرد: «حتی اگر لیگ ایران هم تعلیق نشود، در صورتی که از حضور در لیگ قهرمانان آسیا محروم شویم، انگیزه‌ای برای حضور در لیگ باقی نمی‌ماند. هنوز تعلیق لیگ ابلاغ نشده اما اخطارها به‌تدریج افزایش یافته است. دلیل آن هم رعایت نکردن اصول حرفه‌ای مثل ورزشگاه استاندارد یا پرداخت بدهی است.»

اما ساعاتی بعد از این مصاحبه، حسن کامرانی‌فر، دبیرکل فدراسیون فوتبال، ادعای مهدی را رد و بر تلاش فدراسیون فوتبال برای راه‌اندازی مجدد کمیته صدور مجوز حرفه‌ای و پیش بردن اقدا‌م‌های لازم تاکید کرد.

کامرانی‌فر در حاشیه کلاس دانش‌افزایی داوران لیگ برتر گفت: «چند روز پیش، تیم جدید مجوز حرفه‌ای را مشخص کردیم. شفاف اعلام می‌کنم بحث مجوز حرفه‌ای که در اختیار سازمان لیگ بود به فدراسیون فوتبال منتقل شده است. کارها در حال انجام است و بحث تعلیق در میان نیست. برنامه‌های مجوز حرفه‌ای جلو می‌رود.»

اما کاظم اولیایی، عضو کمیته صدور مجوز حرفه‌ای، به فدراسیون فوتبال توصیه می‌کند این هشدار را جدی بگیرند: «قبل از حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا هم من در مصاحبه‌هایم سه بار نسبت به حذف این دو باشگاه از لیگ قهرمانان هشدار دادم و به آن هشدارها توجهی نکردند. اکنون نیز باید این هشدار تعلیق لیگ کشورمان جدی گرفته شود.»

فدراسیون فوتبال مدعی است که کارها را پیش می‌برد، اما آخرین مصاحبه‌ای که از مصطفی زارعی، مدیر رکن صدور مجوز حرفه‌ای که به‌تازگی به این سمت منصوب شده است، درباره تعلیق لیگ برتر فوتبال ایران منتشر شده است، نشان می‌دهد که اوضاع لیگ فوتبال ایران آشفته و نگران‌کننده است. او درباره اقدام‌هایی که برای رسیدن به استانداردها باید انجام شود، گفت: «من ده روز است در مورد تعلیق، اسناد را بررسی کردم. تعلیق صدور مجوز هیچ ربطی به بحث استقلال و پرسپولیس نداشته است و ما استانداردهای لازم را نداشتیم. رسیدن به این استانداردها ۱۴ بند دارد. یکی از بندها این است که برای مثال، باید چارت سازمانی داشته باشیم که چارت درست نداریم و آیین‌نامه باید داشته باشیم که نداریم.»

با توجه به اینکه به‌دلیل برگزاری جام جهانی در آبان و آذر سال جاری، کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم گرفت امسال لیگ قهرمانان آسیا را برگزار نکند، فدراسیون فوتبال برای رفع نقایص و مشکلات، به‌جای شهریور، تا دی و بهمن فرصت دارد. هرچند تجربه ثابت کرده که سه یا چهار ماه فرصت بیشتر هم گاهی به جلوگیری از فاجعه در فوتبال ایران کمکی نکرده است.

بیشتر از فوتبال