ناتو برای مداخله در تنش‌های صربستان و کوزوو آماده می‌شود

ناتو می‌گوید برای حفظ صلح در این منطقه «هر اقدامی لازم باشد» انجام می‌دهد

وظیفه نیروهای تحت رهبری ناتو در کوزوو این است که اوضاع را دقیقا زیر نظر داشته باشند - Armend NIMANI / AFP

یک نیروی حافظ صلح ناتو گفت که این ائتلاف در کشاکش تنش‌های فزاینده بین کوزوو و صربستان، «آماده مداخله» است.

این ادعا در حالی مطرح شد که پلیس کوزوو اعلام کرد پس از اینکه صرب‌های محلی جاده‌ها را بستند و برای اعتراض، به سمت پلیس تیراندازی کردند، دو گذرگاه مرزی در این منطقه پرتنش شمالی را بسته است. خشم مردم محلی از صدور دستور عوض کردن پلاک خودروها از صربستانی به کوزوویی ظرف دو ماه، اعتراض‌برانگیز شد.

نیروی ناتو در کوزوو «کی‌اف‌او‌آر» (KFOR) در بیانیه‌ای اعلام کرد: «وظیفه نیروهای تحت رهبری ناتو در کوزوو این است که اوضاع را دقیقا زیر نظر داشته باشند و در صورتی که ثبات منطقه به خطر بیفتد، طبق دستور قطعنامه ۱۲۴۴ سال ۱۹۹۹ شورای امنیت سازمان ملل مداخله کنند. این نیروها برای حفظ امنیت دائمی محیط کوزوو طبق دستور سازمان ملل، هر اقدامی که لازم باشد، انجام می‌دهند.»

۱۴ سال پس از اعلام استقلال کوزوو از صربستان، پلاک و مدارک خودروهای حدود ۵۰ هزار صرب که در شمال این کشور زندگی می‌کنند، همچنان صادره از صربستان است و این افراد نهادهای تحت حاکمیت پریشتینا، پایتخت این کشور، را به رسمیت نمی‌شناسند. بیش از ۱۰۰ کشور استقلال کشور کوزوو را به رسمیت شناخته‌اند اما صربستان و روسیه جزو این کشورها نیستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت آلبین کورتی، نخست‌وزیر کوزوو، یک سال پس از آنکه در پی اعتراض‌های مشابه صرب‌ها، از تحمیل این موضوع به آنان دست برداشت، اعلام کرد که از اول ماه اوت، ۶۰ روز به صرب‌ها مهلت می‌دهد برای خودروهایشان پلاک کوزوویی بگیرند.

دولت افزود از روز اول ماه اوت، همه شهروندان صربستان که می‌خواهند به کوزوو بیایند، برای کسب اجازه ورود، باید مدارکی هم در مرز تهیه کنند. مقام‌های بلگراد نیز برای کوزوویی‌هایی که به صربستان می‌روند، قانون مشابهی وضع کرده‌اند.

در این منطقه‌ که صرب‌ها اکثریت دارند، معترضان کامیون‌هایی پر از شن و ماسه و سایر ماشین‌های سنگین را در جاده‌های منتهی به دو گذرگاه مرزی یارینیه و برنیاک پارک کرده‌اند. در نتیجه پلیس کوزوو هم اعلام کرد که ناچار است این گذرگاه‌های مرزی را ببندد. پلیس در صفحه فیس‌بوک خود اعلام کرد: «از تمام شهروندان می‌خواهیم از سایر گذرگاه‌های مرزی استفاده کنند.»

پلیس می‌گوید تیراندازی‌هایی هم «به سوی یگان‌های پلیس» انجام شد «اما خوشبختانه کسی آسیب ندید». پلیس همچنین مدعی شد که معترضان در این جاده‌ها چندین رهگذر آلبانیایی را کتک زدند و به شماری از خودروها حمله شد.

در شهر کوچک میترویتسای شمالی که عمده ساکنان آن صرب‌اند، صدای آژیرهای حمله هوایی بیش از سه ساعت شنیده می‌شد. یک سال پیش هم بعد از آنکه صرب‌های محلی در اعتراض به تعویض پلاک خودروها همین جاده‌ها را بستند، دولت کوزوو نیروهای ویژه پلیس را اعزام کرد و بلگراد نیز جت‌های جنگنده خود را در نزدیکی مرز به پرواز در آورد.

تنش‌ها بین این دو کشور اکنون به بالاترین حد خود در سال‌های اخیر رسیده است و ناتو با اعزام سه هزار و ۷۷۰ نیروی زمینی، حافظ صلح شکننده در کوزوو است. روز ‌‌‌‌‌یکشنبه در میترویتسا و اطراف آن، نیروهای پاسدار صلح ایتالیایی نیز به چشم می‌خوردند.

این دو کشور در سال ۲۰۱۳ متعهد شدند که با میزبانی اتحادیه اروپا و به منظور رفع کردن مشکلات باقی‌مانده، گفت‌وگو کنند اما پیشرفت اندکی حاصل شد.

© The Independent

بیشتر از جهان