«ترکیه با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو موافقت کرد»

این خبر غافلگیرکننده مهم‌ترین مانع پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو را از سر راه برمی‌دارد

بخش اصلی نشست ناتو هنوز شروع نشده، اما همین حالا نتیجه‌ای مهم از روز اول آن حاصل شده است. سائولی نینیستو، رئیس‌جمهوری فنلاند، سه‌شنبه شب گفت ترکیه با خواسته مشترک فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو موافقت کرده است.

نشست ناتو در مادرید، پایتخت اسپانیا، در جریان است و انتظار می‌رفت این موضوع یکی از عوامل اصلی اختلاف و تنش در آن باشد. ترکیه پیش‌تر اعلام کرده بود تنها در صورتی با عضویت این دو کشور اسکاندیناوی موافقت می‌کند که سیاست‌هایشان را در رابطه با گروه‌های پیکارجوی کرد، که ترکیه آن‌ها «تروریستی» می‌‌خواند، عوض کنند.

علاوه بر این، ترکیه خواستار پایان تحریم تسلیحاتی این کشور و همچنین استرداد چهره‌های نزدیک به «حزب کارگران کردستان» (پ‌.ک‌.ک) شده بود. این درخواست به‌خصوص به این دلیل حساس است که نیروهای کُرد سوری نزدیک به پ‌.ک‌.ک، در همکاری با نیروهای آمریکایی‌، بخش قابل‌توجهی از شمال شرق سوریه را در دست دارند. 

هنوز معلوم نیست هلسینکی و استکهلم با کدام یک از خواسته‌های ترکیه موافقت کرده‌اند. بیشتر کارشناسان پیش از این معتقد بودند احتمال اینکه اردوغان در مادرید با درخواست پیوستن این کشورها به ناتو موافقت کند چندان بالا نیست.

اما نینیستو گفت سه کشور تفاهم‌نامه مشترکی امضا کرده‌اند «تا از یکدیگر در مقابل خطرهایی که امنیت‌ هر سه‌ کشور را تهدید می‌کند پشتیبانی کامل به عمل آورند».

این تفاهم‌نامه در پی مذاکرات بین اردوغان، نینیستو و ماگدالنا اندرسون، نخست‌وزیر سوئد، و با حضور ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، امضا شد. متن این سند را وزرای خارجه سه کشور امضا کردند، مولود‌ چاووش‌اوغلو از ترکیه، پکا هاویستو از فنلاند و آن لینده از سوئد. 

بر اساس اعلام روابط عمومی نهاد ریاست‌جمهوری ترکیه، فنلاند و سوئد توافق کرده‌اند با ترکیه علیه پ.ک.ک و گروه‌های مرتبط به آن همکاری کنند. هلسینکی و استکهلم همچنین وعده داده‌اند اقدام‌های مشخصی به عمل آورند از جمله استرداد برخی «تروریست‌ها» و جلوگیری از پخش «تبلیغات تروریستی علیه ترکیه». علاوه بر این، دو کشور پذیرفته‌اند صنایع دفاعی ترکیه را تحریم نکنند و بر همکاری‌ها بیفزایند. 

ترکیه خبر داد که سه کشور توافق کرده‌اند برای اجرای این تفاهم‌نامه «سازوکار مشترک دائمی» ایجاد کنند که مقام‌های قانونی، اطلاعاتی و امنیتی را نیز در بر خواهد گرفت.