رهبران ناتو: روسیه مهم‌ترین و مستقیم‌ترین تهدید است

تهاجم روسیه نظم شکل‌گرفته بعد از پایان «جنگ سرد» را تحت تاثیر قرار داده است

جو بایدن وعده داد ایالات متحده شمار بیشتری نیرو، کشتی جنگی، سامانه‌های پدافند هوایی و جنگنده به اروپا می‌فرستد - Brendan Smialowski / AFP

رهبران پیمان نظامی «ناتو» در یک بیانیه مشترک، روسیه را «مهم‌ترین و مستقیم‌ترین تهدید» برای صلح و امنیت خود توصیف کردند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه، هشتم تیرماه، به‌نقل از بیانیه مشترک رهبران «ناتو» در اجلاس مادرید نوشت تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، به‌طور قابل ملاحظه‌ای نظم شکل‌گرفته در جهان بعد از پایان «جنگ سرد» را تحت تاثیر قرار داده است.

در بیانیه مشترک روز چهارشنبه رهبران پیمان نظامی «ناتو» آمده که اعضای این پیمان خود را متعهد به تداوم و افزایش حمایت‌های «سیاسی» و «عملی» از اوکراین، در برابر تهاجم نظامی روسیه می‌دانند.

در واکنش به مواضع اخیر رهبران «ناتو» در اجلاس مادرید، خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه به‌نقل از ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین، نوشت اعضای ناتو در فضا و ذهنیت «جنگ سرد» تحلیل می‌کنند.

به‌گفته سخنگوی وزارت خارجه چین، اعضای ناتو باید «دشمن‌آفرینی» و «بازی با حاصل جمع صفر» را کنار بگذارند و سعی نکنند بعد از اروپا، شرایط را در آسیا و کل جهان برهم بریزند.

وزارت خارجه چین اعضای «ناتو» را متهم کرد که با فرستادن رزم‌ناوها و هواپیماهای جنگی به آسیا و دریای جنوبی چین، زمینه «تنش‌» و «درگیری» ایجاد کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مواضع روز چهارشنبه وزارت خارجه چین به‌دنبال شناسایی و رهگیری یک هواپیمای تجسسی کانادا از سوی یک جنگنده چینی در حریم هوایی بین‌المللی مطرح شد.

کانادا یکی از اعضای قدیمی «ناتو» است و از هم پیمانان نظامی آمریکا در منطقه به‌شمار می‌رود. دولت کانادا این اقدام چین «بی‌احتیاطی خلبان چینی» توصیف کرد.

بر پایه گزارش‌هایی که پیشتر منتشر شده است اعضای «ناتو» در پایان اجلاس مادرید، برای اولین بار در تنظیم سند راهبردی سازمان، از چین به‌عنوان «خطر» نام می‌برند. در سند سال ۲۰۱۰، هیچ اشاره‌ای به چین نشده بود.

همزمان جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه در بخشی از صحبت‌های خودش در نشست رهبران پیمان نظامی «ناتو» در مادرید اعلام کرد که ایالات متحده شمار بیش‌تری نیرو، کشتی جنگی، سامانه‌های پدافند هوایی و جنگنده به اروپا خواهد فرستاد.

نشریه پولیتیکو روز چهارشنبه در گزارشی به‌نقل از رئيس‌جمهوری آمریکا نوشت که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در پی «فنلاندی» کردن اروپا بود، اما در برابر به «ناتویی‌ کردن» اروپا رسید.

به گفته رئیس‌جمهوری آمریکا، گسترش بیشتر «ناتو»، دقیقا همان چیزی است که برای تضمین امنیت در اروپا لازم است.

بیشتر از جهان