واکسن آبله میمون به تایید اتحادیه اروپا رسید

تزریق واکسن «ایموانکس» اقدامی پیشگیرانه و محافظتی در برابر خطر ابتلا به آبله میمون معرفی شده است

شرکت بیوتکنولوژی دانمارکی باواریا نوردیک (BAVA.CO) اعلام کرد که کمیسیون اروپا مجوز عرضه واکسن «ایموانک» (Imvanex) را صادر کرده است. تزریق این واکسن به عنوان اقدامی پیشگیرانه و محافظتی در برابر ابتلا به آبله میمون، هفته گذشته از سوی آژانس دارویی اروپا(EMA) توصیه شده بود.

به گزارش رویترز، این تاییدیه تنها یک روز پس از صدور «هشدار سطح بالا» از سوی سازمان بهداشت جهانی درباره بیماری آبله میمون صورت می‌گیرد. بر اساس هشدار این سازمان، شیوع سریع آبله میمون سبب شده است که این بیماری یک «وضعیت اضطراری بهداشتی جهانی» شناخته شود.

پل چاپلین، مدیر اجرایی شرکت باواریا نوردیک، توضیح داد: «در دسترس بودن واکسن تاییدشده می‌تواند آمادگی کشورها را برای مبارزه با بیماری‌های نوظهور به میزان قابل توجهی افزایش دهد. با این حال، این اقدام تنها از طریق سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی سازمان‌یافته برای آمادگی بیولوژیکی میسر است.»

واکسن شرکت باواریا، تنها واکسنی است که برای پیشگیری از ابتلا به بیماری آبله میمون در ایالات متحده و کانادا تایید شده است، اما در اتحادیه اروپا، تاکنون تنها برای درمان بیماری آبله مورد تایید قرار گرفته بود.

این شرکت دانمارکی پیش از این نیز در جریان شیوع اخیر بیماری آبله میمون، واکسن ایموانکس را به چندین کشور اتحادیه اروپا عرضه کرده بود، اما از تاییدیه رسمی آن برای استفاده به منظور پیشگیری از این بیماری، تاکنون برخوردار نبود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باواریا نوردیک در بیانیه‌ای اعلام کرد که تاییدیه صادرشده برای این واکسن، در تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا، و نیز در ایسلند، لیختن‌اشتاین، و نروژ معتبر است.

این شرکت افزود که توسعه تولید واکسن ایموانکس، از طریق سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه ایالات متحده در دو دهه گذشته امکان‌پذیر شده است.

در سه ماه گذشته، به دلیل تقاضای زیاد برای واکسن آبله میمون، قیمت سهام باواریا ۱۲۲ درصد افزایش یافته است.

در روزهای گذشته، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که گسترش شیوع آبله میمون در بیش از ۷۰ کشور، یک «وضعیت فوق‌العاده» است که اکنون می‌توان آن را «وضعیت اضطراری جهانی» توصیف کرد. با وجود اجماع نداشتن اعضای کمیته اضطراری سازمان بهداشت جهانی، تدروس ادهانوم گبریسوس، دبیرکل این سازمان، تصمیم گرفت که این بیانیه را صادر کند. این نخستین بار است که رئیس آژانس بهداشت سازمان ملل به چنین کاری اقدام می‌کند.

اعلام «وضعیت اضطراری جهانی» به این معنی است که شیوع آبله میمون یک رویداد فوق‌العاده است که ممکن است به کشورهای بیشتری سرایت کند و بنابراین، به واکنش هماهنگ و سریع جهانی نیاز دارد.

آبله میمون بیماری نادری است که در گذشته به‌ ندرت بیرون از غرب آفریقا دیده شده بود، اما اینک گفته می‌شود که شیوع آن در اروپا، بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین شیوعی است که تاکنون مشاهده شده است.

از نشانه‌های ابتلا به این بیماری، این است که بیماران نخست به تب، سردرد، تورم، کمردرد، درد و بی‌حالی عمومی دچار می‌شوند. پس از فروکش کردن تب، فرد مبتلا با جوش‌های پوستی و بثوراتی در سطح صورت و سپس بقیه بدن، به‌ویژه کف دست‌ها و پاها، مواجه می‌شود. این بثورات ممکن است شبیه آبله‌مرغان یا نشانه‌های سفلیس به نظر برسد و به شکل دلمه‌های پوستی باشد که بعد از سه هفته از بین می‌روند. این ضایعات عفونی ممکن است دردناک و همراه با خارش باشند.

بنا به اعلام سازمان بهداشت جهانی، حدود یک دهم موارد ابتلا به آبله میمون، کشنده‌ است.