وزارت بهداشت: تعداد موارد ابتلا به وبا در ایران به ۶۲ نفر رسید

کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی بیشترین مبتلایان به وبا را دارند

هم‌زمان با افزایش موارد ابتلا به وبا در مرزهای غربی ایران، نگرانی‌ها درباره سفر به عراق در ایام ماه محرم بیشتر شده است_ AFP

مریم مسعودی‌فر، سرپرست «اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت»، از افزایش موارد ابتلا به بیماری وبا در ایران خبر داد و گفت که تاکنون ۶۲ بیمار قطعی شناسایی شده‌اند.

وبا نوعی اسهال مسری است که در فصل‌ گرما شایع می‌شود و عامل آن یک باکتری به نام «ویبریوکلرا» است. این بیماری در صورت اهمال در درمان می‌تواند خطرناک و حتی کشنده باشد.

بیماری وبا اکنون در کشورهای همسایه ایران مانند افغانستان و عراق شایع است. در ایران، بنا بر آمار سرپرست اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت، بیشتر مبتلایان ساکنان مناطق مرزی غربی‌اند؛ به‌ طوری‌ که به گفته مسعودی‌فر، ۴۵ تن از مبتلایان از استان کردستان، ۱۵ نفر از استان کرمانشاه و دو نفر ساکن استان آذربایجان غربی‌اند.

این مقام وزارت بهداشت به خبرگزاری صداوسیما گفت که بالغ‌ بر نیمی از مبتلایان سابقه سفر داشته‌اند و بقیه بر اثر تماس با آن‌ها به وبا مبتلا شده‌اند. او تاکید کرد: «در ابتلا به بیماری وبا، حتی یک مورد هم که سابقه سفر نداشته باشد، طغیان محسوب می‌شود.»

مسعودی‌فر در ادامه درباره راه‌های انتقال بیماری نیز گفت: «مصرف آب، میوه و سبزی آلوده به ابتلای افراد به بیماری وبا منجر می‌شود و فرد مبتلاعامل آلودگی را از طریق مدفوع دفع می‌کند.»

هم‌زمان با افزایش موارد ابتلا به وبا در مرزهای غربی ایران، نگرانی‌ها درباره سفر به عراق در ایام ماه محرم بیشتر شده است.

سفرهای زمینی از ایران به مقصد عراق حدود دو سال پیش متوقف شد؛ اما با پیگیری مداوم مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، مرزهای زمینی مشترک با عراق از ابتدای تیرماه ۱۴۰۱ باز شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حالا با شروع ماه محرم و فرا رسیدن تاسوعا و عاشورا، سفرهای زمینی به کربلا و نجف افزایش می‌یابد و بعید نیست که با افزایش مسافرت‌ها، شمار مبتلایان نیز بیشتر شود.

بیماری وبا در مرزهای شرقی ایران نیز در حال گسترش است؛ مقام‌های اداره بهداشت طالبان روز ۲۰ تیر اعلام کردند که تنها در ۲۴ ساعت، تعداد ۲۰ نفر از مبتلایان به وبا در استان هلمند واقع در جنوب افغانستان، جان خود را از دست دادند.

در ایران، تعداد موارد ابتلا به وبا در حالی افزایش می‌یابد که شمار مبتلایان به کرونا نیز در حال افزایش است. پیش‌تر مهرداد حق‌ازلی، عضو کمیته علمی کشور، درباره تفاوت‌ سویه‌های جدید کرونا با بیماری وبا گفت که بیشتر بیماران مبتلا به سویه‌های جدید کرونا علائم گوارشی مثل اسهال، دل‌درد و تهوع یا سرماخوردگی دارند و اسهال آنان بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت طول می‌کشد؛ در حالی‌ که اسهال در وبا شدیدتر و آبکی‌تر است.

محمدحسین زمانیان، متخصص بیماری‌های عفونی، نیز روز سه‌شنبه، ۱۴ تیر، به خبرگزاری ایسنا گفت که اسهال، بارزترین نشانه ابتلا به وبا است. به گفته او، این نوع اسهال با اسهال معمولی فرق دارد؛ به طوری که حجیم و جهنده است و در آن، فرد احساس دل‌درد یا دل‌پیچه ندارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی، اسهال شدید، استفراغ، بی‌حالی، تشنگی، بی‌قراری و ضربان قلب بالا را از علائم بیماری وبا خواند و به مردم توصیه کرد در صورت مشاهده چنین نشانه‌هایی ظرف دو تا سه ساعت خود را به مراکز درمانی برسانند و تحت درمان قرار گیرند؛ زیرا بیماری وبا در صورت تشدید می‌تواند یک فرد را ظرف چهار تا ۱۲ ساعت از پا درآورد.